• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-21 10:53:25 följande:
    Älsklingen, torrfläckarna som nu inte är röda. Har ni ätit ägg det senaste?
    Ja vi åt ju ägg i helgen, i samma veva de uppstod!!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-06-21 10:35:59 följande:
    Ja vällingen/gröten är ju gjorda på ris så visst är det stoppande =( Men hon vägrar Altheran så vi måste ha vällingpulver i för att hon ska dricka den överhuvudtaget. Men har bara 2 msk vällingn och resten Althera.
    Problemet med henne är ju att hon alltid varit lite hård i magen, trots daglig bajsning. Nu ger vi henne nästan 15 ml lactulos och ser ingen som helst förbättring. Finns det inget bättre att ge ?!
    ok ja det är svårt när de är allergiska och dessutom matvägrar
    Alltså 15 ml är fortfarande inte jättemkt latulos att ge... ni kan fortfarande öka. När de är så små så brukar de inte skriva ut annat än laktulos (ja eller som man köper själv på apoteket):

Det finns ju en massa andra både receptfria och receptbelagda pulver man kan ge men oftast ger de inte det innan de blir 2 år...en del gör det men jag vill inte rekommendera något till din lilla tjej eftersom hon är så liten. Isf rekommenderar jag att ta kontakt med  barn mott angående detta!

det finns pulver som heter movicol som jag har till min son. det är rekommenderat från 2 år men vet de som fått det tidigare. forlax rekommenderas från 8 år men vet även de som fått det tidigare. Inolaxol kan ockcså ges från 2 år, vet inte om man kan ge det innan.

Så som sagt finns en hel del men jag reserverar mig för vad det innehåller för jag vet inte om nåt innehåller ämnen som din lilla tjej inte tål. Eftersom stora sonen inte är allergisk så har jag inte riktigt reflekterat över vad det innehåller.

Så jag skulle INTE köpa något annat än laktulos receptfritt även om det finns, utan jag skulle be dem på barn mott skriva ut något tll henne isf. Men som sagt, du kan helt klarat öka laktulosen bra mkt. Finns ingen fruktpuré hon tål?? isf kan du ju blanda det i altheran och se om hon gillar den bättre med fruktsmak, t ex aprikos, päron, katrinplommon mm nåt som är lösande? olja i ersättninge har du det?
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-21 10:13:47 följande:
    Mama Law : Usch fy vad jobbigt ni måste ha det =( Skickar alla styrkekramar jag kan !

ELI : Skönt att gubben din är med på noterna nu ;) Och jag kan förstå att du varit lite förvirrad. Hade jag med varit om mitt barn reagerat mer på glukossirap än 2-3 vete makaroner =) Men det var säkert så att bägaren rann över så att säga ! Nu hoppas vi på att lillkillen får må bra på vetefritt !! Ska hålla alla tummar!

Här hemma är läget bättre. Gnället beror säkert på att hon är i en utvecklingsfas. Har hänt hur mycket som helst med hennes utveckling den senaste veckan. Senast är att resa sig mot möbler= livrädd mamma ;)
    Torrfläckarna är inte röda längre utan typ gula/oranga och flagnar lite. Så det är nog på tillbakagång!! Vet dock fortfarande inte varför de kom.
    Nu får hon endast välling och gröt. Har backat med matsmaskisarna. Vi måste få ordning på hennes hårda mage först.
    Prata med barn om att få Movicol junior till henne. Det får min tjej och det funkar jätte bra på henne, det binder vätska i tarmen så att avföringen blir mjuk och stimulerar inte tarmen på samma sätt som laktulos gör. Laktulos kan bli "beroende" framkallande för tarmen.  Man blandar det det i maten/vällingen etc.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-21 11:09:20 följande:
    Prata med barn om att få Movicol junior till henne. Det får min tjej och det funkar jätte bra på henne, det binder vätska i tarmen så att avföringen blir mjuk och stimulerar inte tarmen på samma sätt som laktulos gör. Laktulos kan bli "beroende" framkallande för tarmen.  Man blandar det det i maten/vällingen etc.
    hoppas att alla läkare är lika "glada" i att skriva ut det som er läkare. här skrivs det inte ut innan de är 2 år fast jag vet att många som är mindre än 2 år fått det utskrivet på andra ställen. jag fick tjata i ett halvår för att få det utskrivet till min son o han var 2.5 år när jag började tjata

laktulos kan man ha i MÅNGA år. det är inte beroendeframkallande. vi har patienter som stått på det i tiotalet år och sen är det bar att ta bort det utan problem.
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-21 11:09:20 följande:
    menade inget illa, ville bara förklara att det inte är farligt så inte någon blir rädd för att ge sitt barn laktulos
  • Tibell
    K Kavat : Så här ser fläckarna ut nu. Gul/oranga och flagnar lite. Har några på magen/brösten, samt nån på vardera arm + ben

• 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-21 11:17:26 följande:
    hoppas att alla läkare är lika "glada" i att skriva ut det som er läkare. här skrivs det inte ut innan de är 2 år fast jag vet att många som är mindre än 2 år fått det utskrivet på andra ställen. jag fick tjata i ett halvår för att få det utskrivet till min son o han var 2.5 år när jag började tjata

laktulos kan man ha i MÅNGA år. det är inte beroendeframkallande. vi har patienter som stått på det i tiotalet år och sen är det bar att ta bort det utan problem.
    Sedan tycker jag att det är fascinerande att de vill skriva ut laktulos till mjölkallergiker då de flesta mjölkallergiker inte kan bryta ned laktos sedan mjölkallergin försvunnit.

Det är inte alla som blir hjälpta av laktulos ger man så stora mängder som 15 ml till ett litet barn är det dags att se över alternativen.

Jag har haft patienter som har haft jättebesvär när laktulosen har tagits bort.
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-21 11:37:50 följande:
    Sedan tycker jag att det är fascinerande att de vill skriva ut laktulos till mjölkallergiker då de flesta mjölkallergiker inte kan bryta ned laktos sedan mjölkallergin försvunnit.

Det är inte alla som blir hjälpta av laktulos ger man så stora mängder som 15 ml till ett litet barn är det dags att se över alternativen.

Jag har haft patienter som har haft jättebesvär när laktulosen har tagits bort.
    jo alla är ju individer. jag säger inte att du har fel. jag tycker själv movicol är 1000000 ggr bättre än laktulos. jag tänkte bara inte att folk skulle bli skrämda och tro att laktulos är farligt.
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-21 11:46:25 följande:
    jo alla är ju individer. jag säger inte att du har fel. jag tycker själv movicol är 1000000 ggr bättre än laktulos. jag tänkte bara inte att folk skulle bli skrämda och tro att laktulos är farligt.
    Nej farligt är det inte men det ska nog inte användas så lättvindligt som det faktiskt gör. tycker att det rekommenderas till höger och vänster. Men jag har en känsla av att katrinplommonpuré kan fungera nästan lika bra.
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-21 15:12:10 följande:
    Nej farligt är det inte men det ska nog inte användas så lättvindligt som det faktiskt gör. tycker att det rekommenderas till höger och vänster. Men jag har en känsla av att katrinplommonpuré kan fungera nästan lika bra.
    ja jag är inget fan av laktulos alls, i alla fall inte när det gäller barn. Vår son fick ju uppåt 40 ml laktulos per dag som 6 månaders!!! Det hände ingenting. Hjälpte varken med messmör, katrinplommon eller nåt men ändå skule vi fortsätta med laktulos idiotiskt. Fick tjata mig till movicol när han var drygt 3 år gammal...sjukt! Så jag håller helt med dig.

Tyvärr är det ju alltid det första de rekommenderar till barn. Det är nog också så att kunskapen om förstoppning är relativt knaper bland i alla fall barnläkare. De vågar sällan (beror givetvis på vilket sjukhus man är på) skriva ut andra läkemedel som t ex movicol för att det i FASS står rekommmenderat från 2 år.
    Det gäller helt klart att stå på sig för att få hjälp mot denna jobbiga okomma

Till en helt annan sak så har jag fått prata både med dietist och läkare i dag och de hade pratat ihop sig om E också. Deras rekommendation är nu att vi ska gå på helt vetefritt o även fritt från andra sädesslag (utom ren havre...) När han sedan mår helt bra så ska vi provocera med råg först och sedan korn för att se om han tål detta. När detta är utrett så ska vi ev kolla hur mkt vete sonen tål utan att han får några bekymmer med humör och mage.

Jag sa även att jag ville ha tester så nu ska vi testa mot alla sädesslagen och sojabönor eftersom han reagerat på det tidigare, som liten. Mjölken struntar vi i för det vet vi att han inom snar framtid kommer växa ifrån eftersom han fått i sig lite här o var pga storebror och inte reagerat.
Svar på tråden Allergitråden