• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Va jag inte förstår är hur han kan reagera så kraftig när han redan har hästdoser av alla allergi mediciner och hur ska vi göra för att han inte ska reagera så kraftigt. Jaaa det blir till att jaga som vanligt i morron.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-20 20:53:20 följande:
    Va jag inte förstår är hur han kan reagera så kraftig när han redan har hästdoser av alla allergi mediciner och hur ska vi göra för att han inte ska reagera så kraftigt. Jaaa det blir till att jaga som vanligt i morron.
    En stor kram till er! Nalle

Om man har veteallergi så är det väl ändå rätt vanligt att man blir sämre av gräs, kan ju kanske vara något sådant som gör honom sämre än sämst just nu. Otroligt tråkigt oavsett. Hoppas han kryar på sig! Hjärta
  • lillasysteryster

Någon som kan hjälpamig med en fundering...låt säga att OM sonen skulle få en allergisk reakion när vi är på den "öde ön" där vi är i 10dagar...vi har ju aerius med oss.Men jag undrar hur mycket aerius man kan ge om det kniper...om det sätter sig på andningen tex...är det det som står doserat för en 10 kilos eller kan man överdosera eller hjälper inte det?

• EL I

Måste bara berätta att nu på morgonen blev jag lite irriterad över att allt känns så förvirrande, så jag sa till mannen "vi kanske ska ge honom vete nu ett längre tag för att se om det blir nån skillnad" (eftersom han inte trott att han varit så känslig, t ex gett honom godis osv...

Då säger han "men att han reagerar på vete är ju ingen tvekan!" Så det satt lite fart i skallen när han fick se hur sonen blev efter godiset BRA!! Så nu är det helt vetefritt igen.

Pratade med dietisten i dag och hon vet inte alls vad hon ska tro. På sonens barn mott (ganska litet sjukhus) så har de inte sett någon med veteallergi förut, så de söker info  från andra ställen. Hon hade i nuläget inget konkret tips hur vi ska göra. Det hon funderar över är om vi ska hålla strikt naturligt glutenfritt eller om vi kan köra endast glutenfritt trots att han blir lite röd om kinderna.
    Har en telefontid i em till sonens läkare och då ska jag ta upp dessa frågor. Hur mkt symtom är ok så att säga och sen ska jag be att få ta tester på honom!

• Tibell
    Mama Law : Usch fy vad jobbigt ni måste ha det =( Skickar alla styrkekramar jag kan !

ELI : Skönt att gubben din är med på noterna nu ;) Och jag kan förstå att du varit lite förvirrad. Hade jag med varit om mitt barn reagerat mer på glukossirap än 2-3 vete makaroner =) Men det var säkert så att bägaren rann över så att säga ! Nu hoppas vi på att lillkillen får må bra på vetefritt !! Ska hålla alla tummar!

Här hemma är läget bättre. Gnället beror säkert på att hon är i en utvecklingsfas. Har hänt hur mycket som helst med hennes utveckling den senaste veckan. Senast är att resa sig mot möbler= livrädd mamma ;)
    Torrfläckarna är inte röda längre utan typ gula/oranga och flagnar lite. Så det är nog på tillbakagång!! Vet dock fortfarande inte varför de kom.
    Nu får hon endast välling och gröt. Har backat med matsmaskisarna. Vi måste få ordning på hennes hårda mage först.
  • EL I

älsklingen: är det inte större risk att hon blir hård i magen av välling och gröt än av mat?? det är ju mkt mer fibrer i det! Men klart om det är nåt hon reagerar på i maten som gör henne hård är det ju en annan sak. Min stora son klarade aldrig av välling eller gröt i nån större mängd. Vi fick köra 6 mån välling även när han var 2.5 år och drack den o vi fick göra den väldigt svag, 4 mått istället för 7 för annars pajade magen. bara en idé...

• Tibell
    EL I skrev 2010-06-21 10:33:13 följande:
    älsklingen: är det inte större risk att hon blir hård i magen av välling och gröt än av mat?? det är ju mkt mer fibrer i det! Men klart om det är nåt hon reagerar på i maten som gör henne hård är det ju en annan sak. Min stora son klarade aldrig av välling eller gröt i nån större mängd. Vi fick köra 6 mån välling även när han var 2.5 år och drack den o vi fick göra den väldigt svag, 4 mått istället för 7 för annars pajade magen. bara en idé...
    Ja vällingen/gröten är ju gjorda på ris så visst är det stoppande =( Men hon vägrar Altheran så vi måste ha vällingpulver i för att hon ska dricka den överhuvudtaget. Men har bara 2 msk vällingn och resten Althera.
    Problemet med henne är ju att hon alltid varit lite hård i magen, trots daglig bajsning. Nu ger vi henne nästan 15 ml lactulos och ser ingen som helst förbättring. Finns det inget bättre att ge ?!
  • Kavat

Jag tror egentligen inte att det är större risk att de blir hårda i magen av välling eller gröt mer än mat. OM det inte är så att de inte tål något i det de äter.
     (El I, och om jag minns rätt så har ni väl haft misstankar även mot mjölkallergi på din stora son?)

Min son har aldrig varit hård i magen i hela sitt liv och han lever typ på ris, till viss del majs (får han diarré av), blåbär och banan, som alla sägs vara stoppande...
    Ger man vete/havre (fibrer) kan det vara mer stoppande än ris osv, beror helt på vems mage det är. 

• Kavat

Älsklingen, torrfläckarna som nu inte är röda. Har ni ätit ägg det senaste?

• Tibell
    Kavat skrev 2010-06-21 10:51:22 följande:
    Jag tror egentligen inte att det är större risk att de blir hårda i magen av välling eller gröt mer än mat. OM det inte är så att de inte tål något i det de äter.
     (El I, och om jag minns rätt så har ni väl haft misstankar även mot mjölkallergi på din stora son?)

Min son har aldrig varit hård i magen i hela sitt liv och han lever typ på ris, till viss del majs (får han diarré av), blåbär och banan, som alla sägs vara stoppande...
    Ger man vete/havre (fibrer) kan det vara mer stoppande än ris osv, beror helt på vems mage det är. 
    Kan det vara den lilla mängden mjölk i Altheran hon reagerar på då?! Utan eksem ?! Vi vet inte alls hur vi ska göra med hennes hårda mage. Vi tänkte först gå tillbaka till endast Altheran men hon kräks så himla mycket när hon bara äter den. Inga direkta kaskader utan mer 10-15 små spyor. Och hon var även hård i magen när hon drack endast ersättning!!

Blir dina barns ägggfläckar gula/oranga när de börja flagna ?!
Svar på tråden Allergitråden