• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-16 20:57:09 följande:
    Ja hon har ju också varit helt fin i hunden innan och det var när hon åt endast altheran! Så visst känns det som att det har med maten att göra. Kanske sojalecitinet ändå?! Men just nu äter hon så fantastiskt bra att man inte vill börja om på nytt =( Att få henne äta så här bra har tagit mycket lång tid och mycket energi. Men mår hon inte bra ska hon givetvis tillbaka på ruta 1! Men ska försöka hitta någon frukstort vi är säkra på att hon tål ( mango bla ) och endast ge henne det. Tror nästan det har med frukten att göra ( eller hoppas snarare )
    Sen är hon ofta prickig runt munnen. Men är osäker på att det har med mat att göra ?! Hon dregglar iofs inget men det kan väl bero på fler saker ?!
    Vi började också med en frukt som vi visste att han tål. Han fick ett tag bara päron som frukt och det gick bra.

Jag lagar också ipricip all mat, utom fruktpuréer, själv. Då vet jag att det inte är en massa stärkelse och annat som han kan reagera på i.

Min son blev prickig runt munnen efter att ha fått potatis. Fick då tips om att det kan bero på att det är så stärkelserikt att det irriterar huden. Sedan dess har han inte fått ren potatis utan jag gör puré med potatis och plasternacka. Sedan jag började med det har han inte haft några prickar.
  • crazy hannah

jag har fått tips om att smörja in med mjugörande salva runt munnen innan mat, för ibland kan det handla om en irritation på huden eller något sådant.. Värt att prova vid prickar runt munnen kasnke?

Kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • trållmor

Måste ju bara fråga om det är helt omöjligt att vara allergisk mot potatis?

Vi har ju väldigt smått börjat med smakisar till Neelah, och eftersom hon redan har två gaddar där nere(som hon fick när hon var 4½ månad) så fick hon majskrokar att börja med, och det funkade kanonbra på hennes kliande tandkött Sen köpte jag en burk med majs och potatis och då spydde hon. Jag tänkte att det kanske bara var en tillfällighet så jag gav henne bara en gång den dagen. Sen dagen efter så hände samma sak igen! Då sa jag till Fredrik att jag inte ville ge henne den tredje dagen, och det ville inte han heller, utan vänta några dagar och sen ge ren potatis istället. Sagt och gjort, jag pureeade potatis och blandade med Neocate. Hon tog bara två munnar och sen totalvägrade nåt mer, och blev helt vansinnig Förvånad Dagen efter gallskrek hon hysteriskt när hon skulle bajsa och hon hade två ganska stora förstoppningsknular. Ytterligare dagen efter så poppade tre tänder fram i överkäken.

Ingen av våra andra barn har blivit förstoppade när de fått tänder. Kan det ha varit en tillfällighet att hon spydde, och att hon spydde för att tänderna var på väg? I så fall spydde hon 3-4 dagar innan tänderna kom ut.

Vad tror ni?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-16 22:57:02 följande:
    Måste ju bara fråga om det är helt omöjligt att vara allergisk mot potatis?

Vi har ju väldigt smått börjat med smakisar till Neelah, och eftersom hon redan har två gaddar där nere(som hon fick när hon var 4½ månad) så fick hon majskrokar att börja med, och det funkade kanonbra på hennes kliande tandkött Sen köpte jag en burk med majs och potatis och då spydde hon. Jag tänkte att det kanske bara var en tillfällighet så jag gav henne bara en gång den dagen. Sen dagen efter så hände samma sak igen! Då sa jag till Fredrik att jag inte ville ge henne den tredje dagen, och det ville inte han heller, utan vänta några dagar och sen ge ren potatis istället. Sagt och gjort, jag pureeade potatis och blandade med Neocate. Hon tog bara två munnar och sen totalvägrade nåt mer, och blev helt vansinnig Förvånad Dagen efter gallskrek hon hysteriskt när hon skulle bajsa och hon hade två ganska stora förstoppningsknular. Ytterligare dagen efter så poppade tre tänder fram i överkäken.

Ingen av våra andra barn har blivit förstoppade när de fått tänder. Kan det ha varit en tillfällighet att hon spydde, och att hon spydde för att tänderna var på väg? I så fall spydde hon 3-4 dagar innan tänderna kom ut.

Vad tror ni?
    Lurigt. Är hon allergisk borde hon spytt när hon fick ren potatis också?
    Förstoppad kan hon ju ha blivit även av majsen, så det kan bara vara pga att hon ätit fast mat.
    Att hon vägrade ja, då hade jag nog backat tillfälligt åtminstonde och försökt senare och blandat med palsternacka eller något lite sötare så att det blir godare. Men först testat palsternacka så att man vet att det säkert funkar.

Tänder brukar man väl bli lös av. Mina vägrade mat i samband med tänder några gånger, tror det blev varmt längre tid med mat och vi trodde att det gjorde ont. Flaska rinner ju ner fort så det stannar ju inte vid tänderna och "värmer". Men det var vår teori.

Och ja, man kan vara allergisk mot potatis. Dock har jag svårt att tro att man kräks så många dagar innan av den anledningen. Då tror jag mer på konsistens eller liknande...

Så nu fick du inte mycket hjälp, men lite mer att fundera på.

Hoppas ni har det bra där uppe i norr, tänker ofta på er! Hjärta
  • Söta Nasse

Finns det mjölkfri yoghurt med havre? sonen vill så gärnaa ha yoghurt men tycker inte om yosa eller vad den heter.

kan man göra yoghurt själv?

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 09:49:37 följande:
    Finns det mjölkfri yoghurt med havre? sonen vill så gärnaa ha yoghurt men tycker inte om yosa eller vad den heter.

kan man göra yoghurt själv?
    Yosa är gjord av havre. Men finns olika smaker, inte alltid affärerna har alla inne dock. www.bioferme.fi/index.php

Sen kan man göra youghurt på mixad Pama minutris eller på Rapsy Frutty.
    Miralicia har recept på pama-youghurt i sin blogg,utanallt.blogspot.com/search/label/Frukost
    , men det är som sagt bara att mixa gröten och tillsätta valfri smaksättning/modersmjölkersättning/olja.
  • Miralicia

Tål man sojasläktingar (E410) så kan man göra egen havreyoghurt av havredryck
    Jag har en nätbekant som gjort det och jag har frågat henne om lov att få lägga ut hennes recept/beskrivning på min blogg, men jag har inte hunnit göra det än, men ska försöka göra det så snart som möjligt.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Söta Nasse

hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Tibell

Nu behöver jag lite råd tjejer. Har lagt ut två bilder i galleriet på hur tösen ser ut nu. Man ser jätte dåligt på bilderna men hon har lite eksem på ena sidan av magen samt lite uppe vid armhålan. Hon har även små prickar under hakan och på kinden. Tittar man nog ser man det  nog =)
    Hur hade ni gjort ?! Hade ni försökt hitta orsak till detta lilla eller bara låtit det vara ?! Jag vet inte hur jag ska göra. Sen är hon alldeles tokförstoppad med. Hon får inte ut bajset så vi ska strax till apoteket och köpa microlax eller klyx. Svårt att säga om förstoppningen har med någon eventuell allergi att göra eller om det är för att hon äter gröter samt mat nu.

• EL I

Älsklingen: kan inte uttala mig om eksemen direkt, verkar hon påverkad av dem? Ang förstoppningen så kan jag säga att rent generellt så är barn inte förstoppade helt plötsligt utan någon anledning. En del barn kan vara förstoppade utan någon medicinsk orsak men då är det inget som bara kommer o går sådär utan då brukar det i regel sitta i ett bra tag. Undantag finns ju alltid givetvis. Jag skulle dock tippa på antingen att det allergibetingat eller beror det på att hon kanske fått i sig för mkt fibrer. Dricker hon bra? Hon bör få i sig runt en liter vätska i alla fall, helst mer.

Svar på tråden Allergitråden