• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

kavat: jo det är ju sånt man funderar på...han var utan mjölk, soja (men vi tog inte bort sojasläkningar),  ALLA sädesslag inkl havre då i drygt en månad och det var ju då magen blev mindre, eksemen i ansiktet försvann samt att han blev så mycket gladare.

MEN sen fick han ju i sig stärkelsesirap av misstag i en kräm samt de där godisbitarna med glukossirap i samma vecka. Vi var ju återigen väldigt strikta och eksemen i ansiktet försvann efter ca 1-1½ vecka. Humöret blev dock aldrig "som förr" efter det. Även om magen blev mindre igen och eksemen försvann så blev hans humör sämre och sämre igen. Nästan som edt var när han var liten, INGET var bra. Han sov även uruselt, men det var inte så att han skrek och verkade ha ont helaa nätterna. Han vaknade när han skrek och sen låg han bara pigg och vaken.

Vi körde ju sen vetefritt igen i några veckor och sen fick vi ju påbörja denna provocering med vete enligt dietisten. Han sover nu bra på nätterna igen, 12-13 timmar, men magen är lite större igen och eksem i ansiktet men humöret tycker jag bara blir värre och värre.
    I går t ex så låg han 45 minuter i hallen och gallskrek och var asförbannad för att han inte fick ut och cykla!!! HAN ÄR 1½ ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu får han havre och vetestärkelse/glukossirap och sånt enligt dietisten. Eksemen i ansiktet är ju tillbaka och magen större och sen humöret då...

Det som får mig att fundera om jag blivit galen är att när jag frågar "vanliga" föräldrar (som jag skrev förut) så säger ALLA att deras barn är likadana "jo då h*n har sååååååånt humör, det är helt galet, blir arg för ingenting" osv... då tänker jag att det kanske bara är inbillning från min sida. Att det är så här det är?!?

hmm ursäkta att det blir så långt.
    Skulle kontakta dietisten nästa vecka men ska samtala med min man i kväll och sen tänkte jag nog ringa dietisten redan i morgon och höra vad hon säger.
    Min man har haft lite svårt med de här förändringarna till och från så jag vet att han gett sonen några kex med "vanligt" vete i för han trodde att vi fortfarande provocerade mm så det kanske blivit för mycket?!?

• Ellisizza

Blir så irriterad på andra föräldrar som måste kommentera allt! Min son på 9 månader får eksem på en gång av röda saker som katrinplommon, morot osv. Sa till en kompis att det var svårt att hitta frukter och grönsaker till honom när han inte tål sånt som är rött. Hon kommenterade då att hon minsann haft eksem som liten och inte var hon allergisk för det. Det gör kanske inget om han har lite eksem menade hon.

Vi undviker allt som han reagerar på med eksem, dålig mage och/eller magont. Han är nu superfin i huden och har inte några som helt eksem. Har inte smort med mildison på jättelänge.

För någon månad sedan var han jättetorr i huden. Hade nässelutslag, prickar och eksem på nästan hela kroppen. Han fick sova med vantar för annars rev upp stora revor på huvudet och i ansiktet.. En natt började han gråta och när jag tände lampan i hans rum så hade han rivit upp en jättestor reva i pannan som blödde. Så ska han väl ändå inte behöva må??

Hur gör ni andra? Låter ni barnen äta sådant som de får eksem av?

• AAEV

Studsboll: Visst är det jobbigt med folk som inte verkar förstå??
    Men du gör helt rätt, varför ge dom eksem och skit i onödan?
    ah blir så trött... ;)

• EL I
    Ellisizza skrev 2010-06-16 20:10:09 följande:
    Blir så irriterad på andra föräldrar som måste kommentera allt! Min son på 9 månader får eksem på en gång av röda saker som katrinplommon, morot osv. Sa till en kompis att det var svårt att hitta frukter och grönsaker till honom när han inte tål sånt som är rött. Hon kommenterade då att hon minsann haft eksem som liten och inte var hon allergisk för det. Det gör kanske inget om han har lite eksem menade hon.

Vi undviker allt som han reagerar på med eksem, dålig mage och/eller magont. Han är nu superfin i huden och har inte några som helt eksem. Har inte smort med mildison på jättelänge.

För någon månad sedan var han jättetorr i huden. Hade nässelutslag, prickar och eksem på nästan hela kroppen. Han fick sova med vantar för annars rev upp stora revor på huvudet och i ansiktet.. En natt började han gråta och när jag tände lampan i hans rum så hade han rivit upp en jättestor reva i pannan som blödde. Så ska han väl ändå inte behöva må??

Hur gör ni andra? Låter ni barnen äta sådant som de får eksem av?
    Det är just i det läget vi är i nu. Han får eksem i ansiktet men verkar inte må dåligt av eksemen (däremot av andra saker ev) men vi funderar ändå på om man verkligen ska ge sonen mat han får eksem av även om han inte verkar må dåligt av dem
  • lillasysteryster

Eli: Jag tror enda sättet för dig att få klarhet i det här är att ta bort allt i en månad och se om han blir bättre i humöret och i allt annat också. Annars kommer du bara vela hit o dit.

Vi har ju velat hit o dit med laktosen med stora pojken och tillsist bestämde vi oss för att köra laktosfritt fram till och över sommaren just för att sluta vela hit o dit. Liksom PUNKT så här får det bli. 

• Ellisizza
    FrökenLindström skrev 2010-06-16 20:15:24 följande:
    Studsboll: Visst är det jobbigt med folk som inte verkar förstå??
    Men du gör helt rätt, varför ge dom eksem och skit i onödan?
    ah blir så trött... ;)
    Tänker också så att det bättre att inte ge honom en massa han reagerar på än att smörja honom full med kortison och ha på honom vantar så att han inte river sig.
  • EL I
    lillasysteryster skrev 2010-06-16 20:21:05 följande:
    Eli: Jag tror enda sättet för dig att få klarhet i det här är att ta bort allt i en månad och se om han blir bättre i humöret och i allt annat också. Annars kommer du bara vela hit o dit.

Vi har ju velat hit o dit med laktosen med stora pojken och tillsist bestämde vi oss för att köra laktosfritt fram till och över sommaren just för att sluta vela hit o dit. Liksom PUNKT så här får det bli. 
    ja "problemet" är att vi ju utreder honom via barnkliniken nu och vi har dietistkontakt och hon har en "plan" för E och jag vill samtidigt fullfölja den, men jag ska prata med E.s läkare på fredag och ska även prata med dietisten denna vecka har jag tänkt så får vi se hur det blir.
  • Tibell

Jag håller helt med er. Tycker inte heller man ska ge mat barnen får eksem utav !! Varför skulle man egentligen !? Jag skulle ju inte äta något själv som jag vet ger mig svidande och kliande eksem. Varför skulle då barnen, som inte ens kan föra egen talan, behöva stå ut med det ?!

Men lite där är vi ändå!! Lilla hönan har lite eksem varstans. Lite prickar under hakan och på bröstet. Hon har ungefär 4-5 torrfläckar ( typ 50-örings stora ) på magen. Varför har jag ingen aning om. Hennes humör är alltid på topp. Det vi märkt är skillnad är just sömnen. Hon är jätte svår att natta och kan vakna 5-10 ggr och behöva nattas om.
    Det enda hon äter är välling ( sempers mjölkfria ), gröt ( sempers mjölkfria ), lite olika fruktpureér samt lactulos. Men just lactulos ska väl barn med mjölkallergi tåla?!

• Ellisizza
    EL I skrev 2010-06-16 20:15:41 följande:
    Det är just i det läget vi är i nu. Han får eksem i ansiktet men verkar inte må dåligt av eksemen (däremot av andra saker ev) men vi funderar ändå på om man verkligen ska ge sonen mat han får eksem av även om han inte verkar må dåligt av dem
    Det är inte lätt men jag håller nog med lillasysteryster. Kanske ska du ta bort allt ett längre tag och se hur han mår? Och sen prova igen?

För min son tog det flera månader från det att vi tog bort allt han inte tål innan han blev helt bra. Han hade inte haft ett enda eksem på länge så då provade vi katrinplommon igen. Några små skedar per dag i två-tre dagar så dök det upp ell litet eksem i knävecket. Gav inget mer och vips så var eksemet borta utan att jag behövde smörja med kortison. Han verkade inte lida av eksemet men just nu provar vi oss fram till vad han tål och än så länge ger vi inget som han reagerar på.
  • Kavat

El I, har skrivit det innan och skriver igen.
     I och med att han reagerar på ärtor (om jag minns rätt) hade jag absolut testat att ta bort sojasläktingarna.
    Sen även och samtidigt allt vad vete, stärkelse, havre mm i en månads tid. Håll honom helt ren i en månad och sedan provocerar ni med en sak i taget och det under en längre tid. Annars så är ni tillbaks på ruta ett igen och vet varken hit eller dit.
    Först då tror jag ni vet om det blir någon skillnad.

Sen är det omöjligt för någon annan att råda er, dietist, läkare eller vi här har bara våra erfarenheter att gå på. Det är inte vi som lever med er son, det är inte vi som tar hand om alla utbrott, eksem, insmörjningar mm. Det är inte vi som kan bedömma om han mår bra eller inte. Det är bara ni som lever med honom som kan göra den bedömningen.

Och bara för att ni tar bort allt i en månad så betyder inte det att han inte tål det om en månad, men då vet ni om han mår bättre utan.

Mina barn har vi tagit bort rättså många saker för. Enligt läkaren så är en del av dem "överkänslighetsreaktioner" och inte allergier. Men vi har ju sett att barnen mår dålig, får eksem, klåda, diarrér, ont i magen, hemskt humör mm av sakerna, så varför ge när de mår dåligt?
    I längden så upplever jag att det är så värt att hitta orsaken och avhjälpa det, om man kan.. Men det är ju bara jag och min man som kan göra den bedömningen på våra barn, liksom det är du och din man som får göra den bedömningen på era barn. 
    Men att gå och undra och hela tiden fundera hade jag inte klarat, då tycker i alla fall jag att det är bättre att ta bort för att kunna provocera och se om det blir någon skillnad. Då först vet man.

Föresten, ytterligare en tanke. Tål han ägg?

Svar på tråden Allergitråden