• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

kavat: jag kan säga såhär. hade jag varit själv med sonen hade jag tagit bort ALLT men mannen är inte riktigt med på noterna gällande det här och för att det ska funka så måste vi ju vara överens. Han tror absolut att eksemen i ansiktet beror på vete för det såg vi ju så tydligt MEN han tror INTE att humöret beror på nån allergi. Han blir nästan arg på mig när jag påpekar att jag tror det inte är "normalt"...

Men ska försöka bearbeta honom!

Ang ägg så misstänkte vi ju det INNAN vi började ta bort vete. Gjorde ju 2 v uppehåll i ägg och provocerade sedan men märkte ingen skillnad, men kanske borde ta bort det en längre tid? Han äter dock VÄLDIGT sällan saker med ägg i så jag tror inte det, men man vet ju aldrig.

Han reagerade ju på bönor i en barnmatsburk när han var 7-8 månader med att han kräktes några timmar senare. Det är det enda vi märkt ang sojasläktningar, som varit tydligt vill säga...

• Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-16 20:26:52 följande:
    Jag håller helt med er. Tycker inte heller man ska ge mat barnen får eksem utav !! Varför skulle man egentligen !? Jag skulle ju inte äta något själv som jag vet ger mig svidande och kliande eksem. Varför skulle då barnen, som inte ens kan föra egen talan, behöva stå ut med det ?!

Men lite där är vi ändå!! Lilla hönan har lite eksem varstans. Lite prickar under hakan och på bröstet. Hon har ungefär 4-5 torrfläckar ( typ 50-örings stora ) på magen. Varför har jag ingen aning om. Hennes humör är alltid på topp. Det vi märkt är skillnad är just sömnen. Hon är jätte svår att natta och kan vakna 5-10 ggr och behöva nattas om.
    Det enda hon äter är välling ( sempers mjölkfria ), gröt ( sempers mjölkfria ), lite olika fruktpureér samt lactulos. Men just lactulos ska väl barn med mjölkallergi tåla?!
    Sådär var min sons hud också. Torra fläckar, eksem, prickar osv. Nu blev det så att jag slutade amma och han fick enbart Neocate LCP ett tag. Han blev mycket bättre men det tog flera månader innan huden var helt bra.

Han regerade på något jag åt när jag ammade men vad vet vi inte. Inga tester har visat något så vi provar helt enkelt en sak i taget och ser vad han tål.

Vi vet att han tål:
    Potatis
    Palsternacka
    Majs
    Rapsolja
    Ris
    Ärtor
    Blomkål
    Päron
    Nötkött
    Kiwi

Vi är osäkra på:
    Broccoli
    Sötpotatis

Han tål inte:
    Äpple (magknip)
    Morot (eksem)
    Katrinplommon (eksem)
    + en del annat rött/gult som han reagerade på när jag ammade

Idag har vi börjat med kyckling och än så länge märker jag inget på honom.

Vi väntar med vete (+andra sädesslag) då vi tyckte oss se ett samband mellan att jag åt det under amning och att han blev dålig. Vi väntar även med ägg då han fick röda fläckar på kinderna av det när jag åt det under amningen. Ägg och vete ska vi prova om ett tag när vi hunnit prova lite fler frukter, fler grönsaker, fisk, kokosmjölk och sånt. Mjölk får vi inte ge innan han är minst ett år enligt hans läkare då det är retande för tarmen. Han är nio månader nu.

För min son verkar eksemen bero helt på kosten. Kost med sådant han tål = inga eksem. Men jag har hört att det inte är så för alla barn. Hoppas ni hittar vad din dotters hudproblem beror på!
  • lillasysteryster

Lilla sonen har ju haft mystiska uppblossande prickar runt munnen och vi trodde vi såg samband med soja, så vi to blodprov som visade negativt. MEN prickarna har inte blossat upp allsunder den här tiden som vi varitsoja fria så det återstår väl att se om de kommer tillbaka eller inte när vi börjar äta igen. Dessutom såg (den "galna" mamman) tre nässelutslagsprickar på handen idag efter att han ätit Snabbmackaroner och falukorv. Men de låtsas jag inte om just nu

• EL I
    lillasysteryster skrev 2010-06-16 20:49:57 följande:
    Eli: Visar ingen av allergierna på blodprov?
    vi har inte fått testa nåt förutom mjölk, vid 2 månaders ålder...det visade inget, men hans symtom var tydliga

det är det jag vill prata med läkaren om att jag vill ta prover på sonen och testa lite allt möjligt. Enligt hans läkare och dietist har jag fått svaret att det inte finns några prover men jag vet ju att det finns. Vet dock att de inte är helt tillförlitliga men vill ändå testa!
  • Tibell
    Ellisizza skrev 2010-06-16 20:47:20 följande:
    Sådär var min sons hud också. Torra fläckar, eksem, prickar osv. Nu blev det så att jag slutade amma och han fick enbart Neocate LCP ett tag. Han blev mycket bättre men det tog flera månader innan huden var helt bra.

Han regerade på något jag åt när jag ammade men vad vet vi inte. Inga tester har visat något så vi provar helt enkelt en sak i taget och ser vad han tål.

Vi vet att han tål:
    Potatis
    Palsternacka
    Majs
    Rapsolja
    Ris
    Ärtor
    Blomkål
    Päron
    Nötkött
    Kiwi

Vi är osäkra på:
    Broccoli
    Sötpotatis

Han tål inte:
    Äpple (magknip)
    Morot (eksem)
    Katrinplommon (eksem)
    + en del annat rött/gult som han reagerade på när jag ammade

Idag har vi börjat med kyckling och än så länge märker jag inget på honom.

Vi väntar med vete (+andra sädesslag) då vi tyckte oss se ett samband mellan att jag åt det under amning och att han blev dålig. Vi väntar även med ägg då han fick röda fläckar på kinderna av det när jag åt det under amningen. Ägg och vete ska vi prova om ett tag när vi hunnit prova lite fler frukter, fler grönsaker, fisk, kokosmjölk och sånt. Mjölk får vi inte ge innan han är minst ett år enligt hans läkare då det är retande för tarmen. Han är nio månader nu.

För min son verkar eksemen bero helt på kosten. Kost med sådant han tål = inga eksem. Men jag har hört att det inte är så för alla barn. Hoppas ni hittar vad din dotters hudproblem beror på!
    Ja hon har ju också varit helt fin i hunden innan och det var när hon åt endast altheran! Så visst känns det som att det har med maten att göra. Kanske sojalecitinet ändå?! Men just nu äter hon så fantastiskt bra att man inte vill börja om på nytt =( Att få henne äta så här bra har tagit mycket lång tid och mycket energi. Men mår hon inte bra ska hon givetvis tillbaka på ruta 1! Men ska försöka hitta någon frukstort vi är säkra på att hon tål ( mango bla ) och endast ge henne det. Tror nästan det har med frukten att göra ( eller hoppas snarare )
    Sen är hon ofta prickig runt munnen. Men är osäker på att det har med mat att göra ?! Hon dregglar iofs inget men det kan väl bero på fler saker ?!
  • lillasysteryster

Jag menar så här: Vi märkte aldrig av H´s ägg allergi. Mjöken hade vi ju upptäckt och slutat med men Ägg visade ju heltplötslit på pricktest och på blodprov. Men jag vet inte vad som var hans symptom..(även fast han tom hunnit äta pannkaka). Men jag frågade läkaren om det var tveksamt (menade att han kanske kunde äta tillagat eller nåt sånt) men hon sa att det inte var några tveksamheter, han skulle inte äta ägg.

• EL I

Ja jag har hela tiden frågat efter tester på sonen men inte fått några . FIck som sagt pricktest och RAST på mjölk och soja när sonen var 2 månader då vi åkte in för att han gallskrek i timmar, hade 10-15 diarréblöjor per dag och kaskadkräktes och ville inte sova...
    men det visade som sagt inget men om vi har "tur" så kanske någon av de andra allergierna visar sig.

Svar på tråden Allergitråden