• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-06-13 21:08:59 följande:
    Eli: Glutis pasta finns på CityGross om ni har nån sån i närheten. Eller som beställningsvaror hos Apoteket (dvs gamla apoteket AB:s apotek) och Kronans Droghandel - lär bli betydligt billigare än att handla från allergimat.

Jag bojkottar allergimat just på grund av deras hutlösa hanterings- & fraktkostnader.

Eller kontakta Dorimax direkt för att se hur köpvillkoren ser ut för att handla direkt via dem: [email protected]
    Det ska gå att beställa direkt via dem: www.dorimax.se/lank3.asp men jag vet inte hur deras fraktkostnader ser ut
    aha så man kan köpa det på apoteket utan livsmedelsanvisning? trodde man var tvungen att ha det. då ska jag kolla där!!
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-06-13 21:13:18 följande:
    aha så man kan köpa det på apoteket utan livsmedelsanvisning? trodde man var tvungen att ha det. då ska jag kolla där!!
    Det går utmärkt att handla på apoteket utan livsmedelsanvisning, men räkna med att få beställa nån dag i förväg. Eller enklare för att slippa åka fram och tillbaka till apoteket för att beställa och sen hämta är att ringa Apotekets kundtjänst för att beställa hem det till det apotek man sen vill hämta ut det på. I varje fall var det så innan avregleringen - enligt grannen som jobbar med receptfritt på apoteket, men det borde väl fungera liknade även nu.

Men jag såg att det var rätt stor prisskillnad på om man beställde via Dorimax (20:-/förpackning med 200g) och Apoteket AB (33:- /förpackning med 200g) - så om man gör en större beställning utan att ha anvisning så tjänar man nog på att handla via Dorimax om inte frakten är alltför hutlös jämfört med Apoteket. Men om man bara vill ha 1-2 förpackningar att testa med så är kanske apoteket enklast.

(Skriv gärna här om du kollar upp frakt/köpvillkor hos Dorimax)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I

miralicia: ja det är så jag tänkte, jag tänkte testa först för tanken är ju att jag ska få livsmedelsanvisning sen när vi "utrett" färdigt...

• Miralicia
    Mela 78: Inte ett dugg nojig att du ber att få akutläkemedel utskrivna som ni ser till att ha på förskolan utan det är en självklarhet att ni ska se till att ha det. Har ni inga alls i nuläget, ens att ge hemma?

Med akutläkemedel avser jag nu då antihistaminer (Aerius eller Tavegyl, men Aerius är att föredra eftersom det inte är sederande (att man blir trött av det) på samma sätt som Tavegyl) och kortison (Betapredtabletter som man löser upp i 10 st 1-2 msk vatten). Steg 1 är alltid antihistaminer, och steg 2 i behandlingen om det är en kraftigare allergisk reaktion att kombinera antihistaminerna med kortison för att hjälpa till att motverka att reaktionen som antihistaminerna tar ner blossar upp igen lite senare.

Om du tänker adrenalinpenna som akutmedicin så tror jag att det är väldigt svårt att få utskrivet. "Regeln" för att skriva ut det brukar vanligtvis vara om man tidigare fått en anafylaktisk reaktion där man blivit andningspåverkan eller om man fått skyhöga värden på RAST (typ rast 5-6) för sådant som kan ge reaktion luftburet som nötter, jordnötter, ägg eller allergi mot getingstick så man får anafylaktiska reaktioner av det.
    Reaktioner med "enbart" nässelutslag och diarré gör det svårt att motivera adrenalinpenna.
    Ska man ha adrenalinpenna så ska man då se till att man bär med sig den konstant så man har den tillgänglig exakt överallt exakt hela tiden - om man bara har den med nån gång då och då när man känner för det så är det ingen nytta med det och mest bara en massa slöseri om man ska skriva ut adrenalin till varenda allergiker "för säkerhets skull". *missförstå mig rätt nu*
    För de allra flesta så räcker det gott och väl med bara antihistaminer & kortison, det är några få som behöver komplettera med adrenalin.

(Här hemma har vi Aerius & Betapred (dottern) och Cetirizin & Betapred (jag själv). Skulle man bo väldigt avlägset till så att det skulle ta nån timme för ambulans att komma fram  eller om man skulle åka utomlands till något land med lite sämre utvecklad sjukvård eller om man ska ut i avlägsna delar så skulle jag kanske försöka tigga till mig adrenalin att kunna ha "för säkerhets skull", men i normala civiliserade trakter känns det onödigt.)
  • Mama Law

Sitter och samlar ork, kraft och mod att ringa till ansvarig enhetschef på fk i borlänge om mitt vb men har inte lust och kraft alls att göra det.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma

Jag bade haller med Miralicia och inte... har man ett barn som har mycket svar astma och hyperreaktiva luftror sa tycker jag man ska ha anapen aven om man inte haft en regelratt anafalytiskreakton tidigare men precis som hon sager sa ar det mycket fa som behover det men da ska man alltid ha.

Vi har en i matsalen pa dagis, en som flyttas runt mellan andra matsalar och outingvaskan. En ligger fast i min handvaska och en i medicinvaskan dar aven inhalatorn ar, den sista vaskan foljer henne overallt.

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-06-13 20:50:55 följande:
    Dags att be om lite av era tankar, synpunkter och råd igen, denna gången om akutallergiläkemedel.
    Dotterns äggallergi upptäcktes redan under amningstiden. Hon har aldrig så vitt vi vet ätit själv något med ägg i, reagerade kraftigt med nässelutslag och diarréer i flera dagar när jag ätit en liten bit kaka med ägg i och sedan ammade henne. Hon reagerar på hudkontakt åtminstone på rå äggula (har ej hunnit prova äggvita och tillagat ägg än), och när vi en gång hälsade på hos en familj där det åts kokt ägg och efter detta fick dottern nässelutslag samt diarré. Enligt hennes läkare har hon för sin ålder anmärkningsvärt höga värden på blodprovet. Snart är det dags för dagisstart där de en dag i veckan kommer att servera kokt ägg till mellis, dock inte när dottern är där och det kommer att vara extra nogrann städning samma kväll.

Vad säger ni, är jag larvig om jag ber om att få akutläkemedel utskrivet till dottern? Finns det ens möjlighet att få det utskrivet när hon inte reagerat med andningspåverkan hittills?

Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända något när jag inte är med och vaktar varje steg dottern tar. Tänk om de tittar bort och dottern är lite för snabb och får tag på ägg. Tänk om de glömmer/struntar i att tvätta händerna emellan att de hjälper de andra barnen och dottern. Tänk om städfirman slarvar med städningen. Nä det här kan inte vara sunt beteende som jag fastnat i! Skäms
    Vi hade samma tankar. Sonen reagerar när han tar i ett kokt ägg. Han har dock inte så skyhöga värden på RAST, men det visar. Hon tog blod nu för att göra en annat test som visar om man ev. ändå kan äta tillagat ägg trots att man reagerar på kontakt. Detta test gällde bara ägg, om jag förstod henne rätt och det var så att man kunde reagera på kontakt men inte om man åt!? Så fråga läkaren om de kan testa henne ytterligare för att få fler ledtrådar om hur känslig hon är.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-14 09:35:02 följande:
    Sitter och samlar ork, kraft och mod att ringa till ansvarig enhetschef på fk i borlänge om mitt vb men har inte lust och kraft alls att göra det.
    *Pepp* och kram! Hjärta

Vet hur det är.. Sitter just nu och borde skriva ihop saker till dagis mm, men jag orkar inte. Är så trött på skiten i perioder så man bara har lust att lägga sig under täcket igen.
    Hrm, vilket pepp du fick. Men tänkte bara skriva att du inte är ensam. {#emotions_dlg.flower}
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-06-14 09:35:36 följande:
    Jag bade haller med Miralicia och inte... har man ett barn som har mycket svar astma och hyperreaktiva luftror sa tycker jag man ska ha anapen aven om man inte haft en regelratt anafalytiskreakton tidigare men precis som hon sager sa ar det mycket fa som behover det men da ska man alltid ha.

Vi har en i matsalen pa dagis, en som flyttas runt mellan andra matsalar och outingvaskan. En ligger fast i min handvaska och en i medicinvaskan dar aven inhalatorn ar, den sista vaskan foljer henne overallt.
    Har man astma i kombination med allergier är det en annan sak.
    Men som jag förstog det (och kommer ihåg) så är det "bara" allergi. Och då allergi som "bara" visat sig med nässelutslag och diarré. I det läget finns det ingen anledning till Anapen som om det skulle varit i kombinerat med kraftig astma.
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 09:46:35 följande:
    Vi hade samma tankar. Sonen reagerar när han tar i ett kokt ägg. Han har dock inte så skyhöga värden på RAST, men det visar. Hon tog blod nu för att göra en annat test som visar om man ev. ändå kan äta tillagat ägg trots att man reagerar på kontakt. Detta test gällde bara ägg, om jag förstod henne rätt och det var så att man kunde reagera på kontakt men inte om man åt!? Så fråga läkaren om de kan testa henne ytterligare för att få fler ledtrådar om hur känslig hon är.
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
Svar på tråden Allergitråden