• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Men jag har tänkt på en sak. Vad är det som gör att vissa barn får utslag på RAST eller prick medans andra barn inte gör det, oavsett hur känsligt han/hon är.
    Det känns lite som att de barn som reagerar med nässelutslag är de barn som oftast visar på rast?! Det kanske hänger ihop på något sätt ?!

• Snutten
    Tibell skrev 2010-06-12 21:56:51 följande:
    Men jag har tänkt på en sak. Vad är det som gör att vissa barn får utslag på RAST eller prick medans andra barn inte gör det, oavsett hur känsligt han/hon är.
    Det känns lite som att de barn som reagerar med nässelutslag är de barn som oftast visar på rast?! Det kanske hänger ihop på något sätt ?!
    rent generellt säger man att IgE medierad allergi dvs sådan som syns på RAST och pricktest i teorin kan ge anafylaktiska reaktioner och att de som inte visar sig på sådana tester dvs icke IgE medierade allergier ger ffa långsamma reaktioner som eksem, magknip, diarre osv. Men som med allt annat så finns det de som inte förljer dessa "regler". Alltså om man får utslag på RAST beor på om allergin är IgE medierad eller beror på något annat "knas" i immunförsvaret.
  • Mama Law

angel hur stort vb hardu nu. jag har s6kt pa towa 6ckså den h2r gængen.

leo -03 wiking -05 alvin -06 towa -07
  • Snutten

Siri har kalas idag. På menyn står spett med korv och köttbullar, gurkstavar, paprikabitar och melon. Sedan blir det glassbomb av hallon och mangosorbet. Bra att bara servera sånt som hon tål. Och de andra barnen lär inte märka någon skillnad.

• Cs mamma

ML Vi kan ta samtal om det via privatmess eller om du redan snackar med Kavat sa kan hon beratta. Vi har dock astman ocksa men allergierna slar ni nog oss (i min fornekelsevarld iaf) med extrema hastlangder

• Mama Law
    Angel ja mina har inte samma piss astma som din dotra har dock har alla 4a astma i olika grad men de 3 minsta har rätt kraftig astma som tar mycket tid den också. Måste ha varit tyrann i mitt tidigare liv.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • EL I

Ni som kan så mycket. Om man jämför vetestärkelse som  t ex är i bröd (det dietisten nu vill att vi ska testa) och sen stärkelsesirap gjort på vete t ex i kräm. Vart finns det mest stärkelse? Är det mer eller mindre samma sak eller stor skillnad?

Dietisten vill ju att vi ska ge vetestärkelse som sagt men sonen äter  väldigt lite bröd och jag har inte sett det någon annanstans än i bröd. Han äter dock kräm, frågan är om jag kan ge honom t ex kräm med stärkelsesirap i eller så och det blir samma sak??

• JPL
    EL I skrev 2010-06-13 19:30:31 följande:
    Ni som kan så mycket. Om man jämför vetestärkelse som  t ex är i bröd (det dietisten nu vill att vi ska testa) och sen stärkelsesirap gjort på vete t ex i kräm. Vart finns det mest stärkelse? Är det mer eller mindre samma sak eller stor skillnad?

Dietisten vill ju att vi ska ge vetestärkelse som sagt men sonen äter  väldigt lite bröd och jag har inte sett det någon annanstans än i bröd. Han äter dock kräm, frågan är om jag kan ge honom t ex kräm med stärkelsesirap i eller så och det blir samma sak??
    Jag har ingen aning om vart det finns mest stärkelse men det som är viktigt är ju om han tål det som han behöver/vill äta. Det du vill veta är ju om du kan underlätta livet genom att ge honom köpekräm, lättåtkomig kräm e dyl. Om han inte äter bröd så behöver du ju inte veta om han tål vetestärkelse i den formen eller inte.

Jag skulle testa kräm först och gå vidare till tex kex om det första går bra. Nackdelen är väl att båda har många andra tillsatser också tex guar eller sojamjöl så att reaktionen kan vara på någon av dem istället. Men det gäller köpe-glutenfritt bröd också. Och så måste du ju veta att produkten har stärkelse av just vete i sig för om det är tex majsstärkelse så har du ju testat något helt annat.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-13 19:30:31 följande:

Det är inte alls samma sak, men osäker vad det skiljer i "vetemängd".

Jag ser dock inte syftet med att ge mer vetestärkelse än vad han normalt äter?
    Alltså om han bara äter någon skiva bröd med vetestärkelse dagligen så känns det ju konstigt om du ska proppa i honom mer.

Tanken är väl att se om ni kan använda vetestärkelse i bröd och då ska du väl inte behöva ge mer än det han normalt äter?

Men du kan ju ringa dietisten och kolla om hon har andra tankar med / orsaker till att han ska äta mer än vad han normalt gör.
Svar på tråden Allergitråden