• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina

Nu behöver jag hjälp ganska omgåene av er här:
    Ska ha kalas med en massa allergier inblandat får inte vara MJÖLK,GLUTEN,och en massa fruksorter en salig blandning men va tror ni glass (mjölkfri) till min tjej och en massa goa tillbehör vet inte hur jag ska baka en tårta med alla dessa allergier????? Plus att 2barn har riktigt svår diabetes känns som en riktig prövning det här. Så socker i större mängder vill vi undervika till deras skull.

• Miralicia
    Molina skrev 2010-06-11 11:07:41 följande:
    Nu behöver jag hjälp ganska omgåene av er här:
    Ska ha kalas med en massa allergier inblandat får inte vara MJÖLK,GLUTEN,och en massa fruksorter en salig blandning men va tror ni glass (mjölkfri) till min tjej och en massa goa tillbehör vet inte hur jag ska baka en tårta med alla dessa allergier????? Plus att 2barn har riktigt svår diabetes känns som en riktig prövning det här. Så socker i större mängder vill vi undervika till deras skull.
    Men ägg funkar? Det underlättar rätt mycket i så fall.
    Vad är det för frukter som inte funkar?

Om du gör rulltårta och använder en blandning av maizena majsstärkelse och potatismjöl istället för vetemjöl, byt ut sockret mot sötningsmedel och använder olja/mjölkfritt margarin till själva botten så blir det mjölk- & glutenfritt och diabetesvänligt.
    Som fyllning sockerfri sylt av något slag som funkar vad gäller frukt/bär eller om man gör en fyllning typ drömrulltårta fast med mjölkfritt margarin & sötningsmedel istället för socker.
    Alternativt om du delar rulltårtebotten på mitten och ena delen diabetesanpassar  med sockerfri sylt och andra delen fyller med annan sylt/mosad frukt/bär med lite socker efter vad som tåls.
    Och sen skär i skivor och gör bakelser av, med vispad grädde till de som tål mjölk och med tex ngn havrevisp eller mjölkfri glass till de som behöver vara mjölkfria. Och sen toppa med lite dekoration med frukt/bär efter vad som tåls.

Ang diabetikerna så är det lättare att klara av socker (dvs blodsockret höjs inte lika mycket) om man äter ngt sött efter mer matigt, tex att man serverar lite mat eller åtminstone en smörgås först innan man ger sig på fikat. Men det är ju bra att försöka hålla nere sockermängden ändå.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Ellisizza

Hm, har lite dålig fantasi och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig?

Har undvikt allt rött och gult i sonens mat då det gav eksem när jag åt det under amningen. Har provat morot för ett tag sedan och katrinplommon nyligen men båda gav eksem. Så nu tänker vi undvika allt rött och gult ett tag till.

Det fungerar bra men jag har svårt att komma på vad för frukt man törs ge honom. Han äter päron och vi har nyss börjat med grön kiwi vilket verkar gå bra. Banan har vi inte provat än för han är stenhård i magen trots 10 ml laktulos och en massa päron varje dag.

Vill undvika citrusfrukter ett tag till också då jag hört att det inte heller är bra om man har eksem.

Så vad finns det för frukter att välja på som han inte borde få eksem av? Tacksam för tips!

• Tibell

Nu måste ni hjälpa mig lite att tolka provsvar eftersom våran läkare inte kan förklara något vidare.
    Dottern som är mjölk och sojaallergisk har nu gjort rast, Visade negativt på ägg, mjölk, soja och vete. Mjölk och soja vet vi att hon inte tål men vete och ägg vet vi ju inte, Kan vi börja testa detta nu då?!
    Men däremot visade hon förhöjningar på IgE värdet. Tydligen var gränsvärdet 10 och hon låg på 17. Läkaren sa då att hon kanske kommer utveckla typ pollenallergi om några år. Men så tänkte jag såhär. Kan det värdet styrka att det är mjölk och soja hon är allergisk mot eller bör vi räkna med att hon har fler allergier ?! Fattar verkligen ingenting just nu. Och läkaren var helt värdelös på att förklara!!
    Tack på förhand!!

• Ellisizza
    Ellisizza skrev 2010-06-11 12:57:07 följande:

Har undvikt allt rött och gult i sonens mat då det gav eksem när jag åt det under amningen. Har provat morot för ett tag sedan och katrinplommon nyligen men båda gav eksem. Så nu tänker vi undvika allt rött och gult ett tag till.

Det fungerar bra men jag har svårt att komma på vad för frukt man törs ge honom. Han äter päron och vi har nyss börjat med grön kiwi vilket verkar gå bra. Banan har vi inte provat än för han är stenhård i magen trots 10 ml laktulos och en massa päron varje dag.

Vill undvika citrusfrukter ett tag till också då jag hört att det inte heller är bra om man har eksem.

Så vad finns det för frukter att välja på som han inte borde få eksem av? Tacksam för tips!
    Glömde skriva att han är 9 månader gammal. Äpple har vi också provat men det får han magknip av.
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-06-11 12:57:07 följande:

Vet inte hur ni tänker ang färger, för att tomat, morot mm inte funkar men har ni testat melon, mango, (skalat och ev micrat ) äpple, vindruvor, nektarin (utan skal?), aprikos. Fel färg, men det behöver inte vara färgen som gör att det inte funkar.

Kiwi är väldigt ofta allergent, så det är nog egentligen en av de vanligaste frukter som det reageras på . Med andra ord det finns liksom inga lagar när det gäller frukt utan det är nog bara att testa försiktigt. Här har vi märkt att det mer följer sort av frukt, alltså stenfrukter, citrusfrukter osv.

Dottern fixar blåbär, hallon, smultron, mango, vindruvor, lingon, vinbär men inte t.ex jordgubb. Dottern reagerar också på stenfrukter (äpple, päron, nektarin mm), citrus.
    Så här har det mer med sort av frukt än just färgen.

Sen är det lurigt för mina barns eksem blir sämre av E202 som finns i sylt och saft osv. Så se till att det är "ren" frukt ni ger, så ni vet att det är frukten i sig som inte funkar.

Sen är det så att vissa frukter är "kopplade" till t.ex björkpollen, andra till latex så då kan man hitta kopplingen där.  Men päron faller under björk och kiwi under latex, så i ert fall är det nog kanske inte så.

Ni får testa och se helt enkelt, hoppas det går bra.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-10 10:39:08 följande:
    En fråga om lapptest!

Jag lapptestar Hjalmar idag och ska ta bort lapparna ikväll. Har ni nåt bra tips för att tydligt markera ut vart exakt lapparna suttit`? Förra gången syntes det ju så bra först, att jag inte markerade dem. Men sen ett dygn senare var det svårt att se exakt. Hur har ni gjort?

Kan man ringa in med typ bläckpenna? Eller kan det störa resultatet då??
    Hur har det gått?
    Här ritade de streck med penna för att se raderna. Men de visst ju sen inte hundra vart de satt plåstrerna, för de sattes snett. Men jag fotade och dokumenterade och kunde ju därför se efteråt hur de suttit.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-06-10 16:53:06 följande:
    Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).
    Jag hade absolut testat utan tvekan.
    I och med att ni inte vet att han är sojaallergisk så hade jag testat. Hade det varit en allergi som ni är säkra på och han är jätte känslig så hade jag nog testat väldigt försiktigt om jag ens testat... Beror på reaktioner osv.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-10 18:15:45 följande:
    Några frågor. Nu har E varit utan vete endast 2 dagar. Han har fått vetestärkelse de dagarna, så än  är kinderna och magen inte bättre (givetvis).

Enligt dietisten så kan sonen äta havre under tiden, havremjölk, yosa yoghurt etc. Nu undrar jag om det är klokt att göra det när vi testar vetestärkelse? Han verkar ju rätt känslig.

Vart finns vetestärkelse mer i än glutenfritt bröd? har inte sett det någonstans mer. dietisten vill att vi verkligen utsätter honom för vetestärkelse nu så vi verkligen vet om han tål det eller inte. Han äter inte speciellt mycket bröd nämligen och inte pasta heller så jag vet inte riktigt hur jag ska få i honom denna vetestärkelse!

Är det någon idé att smörja med mildison på hans kinder nu? Hjälper det mot sånt slags eksem han har. Jag menar, det vore ju bra om han nu inte är allergisk mot vetestärkelse om man smörjde samtidigt så det inte är det "gamla vetet" som sitter i fortfarande.

Hmm många frågor... svårt att få hans kinder på bild (lagt in en ny men ignorera hans märke i pannan han har ramlat på dagis. Han är rödare i verkligheten än på bilden) men han har blivit mer och mer röd senaste tiden så det känns som om reaktionen ligger lite efter själva intaget. Magen är också mer svullen nu, så den verkar komma rätt långt efteråt..
    Klurigt. Är ni helt hundra på att han fixar havre i obegränsade mängder?

Jag anser ju fortfarande för att helt veta och se skillnad måste man ha barnet nere på noll, dvs utan allergener i MINST 2 veckor och sedan provocera och se hur h*n reagerar. Nu har ni ju testat lite hit och dit och allt möjligt så det är omöjligt att säga varken bu eller bä. Speciellt eftersom din son verkar ha sena reaktioner så ser inte jag hur ni ska kunna veta något hundra. Hade tarmen fått läka emellan ordentligt så är den tåligare än om ni nu provocerar på en redan skadad tarm...

Det är min åsikt och jag vet att er dietist verkar tycka en helt annan sak. Men då kommer ju också de här frågorna du har nu. För hur ska ni veta säkert?
Svar på tråden Allergitråden