• AAEV

Allergitråden

Vet inte riktigt i vilken tråd jag ska skriva, så jag provar här.
    En del känner igen mig från mjölkallergitråden :)

Dottern är allergisk mot mjölk(protein), vi har kört mjölkfritt i en och en halv månad med bra resultat. I torsdags började vi på allvar att ge henne smörgåsar och nu är hon så otroligt lös i magen! Blir man det av vete om man inte tål det? Hennes utslag har också kommit tillbaka...

Efter många turer har vi iaf äntligen fått ok att göra ett pricktest på henne, men de är väl inte helt tillförlitliga vad jag förstått?

• AAEV
    Tibell skrev 2010-06-07 08:56:19 följande:

Ingen mer som vill gissa på dotterns utslag en sida bak i tråden ?!

Om det nu är pga av allergi så det enda nya hon fått är lactulos. Och det ska väl mjölkallergiker kunna äta ?!
    Sen gjorde jag kanske något dumt när jag matade henne med gröt i förrgår. Jag hade druckit mjölk ca 30-45 min innan jag matade henne och innan varje sked i början duttade jag mot läpparna för att känna så det inte var för varmt. Men ska det verkligen kunna finnas mjölkrester kvar på läpparna efter så pass lång tid ?!

vad är det för gröt hon äter? precis såna utslag får vår dotter när hon ätit mjölk eller soja
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-07 09:32:52 följande:
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
    vår dotter är också så känslig, det trodde vi inte heller från början...
  • AAEV

mimpen: Du är inte ensam! Jag har också känt stor sorg över lillans allergi, mest för att vi gett henne saker hon blivit dålig av utan att veta. Jag är ju hysterisk och vågar inte ge henne någonting känns det som. Majskrokarna vet jag att hon tål så de får hon, men jag är väldigt noga med vad hon äter.

Jag tror inte alltid folk förstår hur det är, när vi diskuterar lillans allergi med folk utan egen erfarenhet möts vi ofta av oförståelse. Soja vet folk knappt vad det är (eller alla tror det bara är sån sojasås man köper) och mjölk då tror alla det är laktos osv. Dessutom när folk säger att "jamen det är väl inte så farligt" när jag kanske gnäller lite. jag vet att det finns dom som har cancer och det ena med det andra, men nu har vi ju inte det och då är allergin det jobbigaste vi har varit med om. vi har ju inget att jämföra med.
    Att dessutom behöva våttorka golvet varje gång storebror har ätit, torka ur micron varje gång vi micrat något med mjölk osv, det är SÅ jobbigt! jag är livrädd att hon ska bli så där dålig igen..
    Usch nu blev jag ledsen :(

TACK mimpen för att du tog upp det här, insåg nog inte förrän nu att jag behövde skriva av mig lite.

• AAEV

Hysterisk som man är som allergimamma så letar man minsta lilla tecken på reaktion.
    Inatt har inte Eleonora sovit, hon har skrikit och varit otålig, inte velat äta och varit så där spänd i kroppen - precis sån hon blir av mjölk. Men hon KAN INTE ha fått i sig nåt. Vi var iofs på kalas igår men hon vi var hs var jättenoga med att torka av golvet när hon lagat maten och så där, de andra barnen tvättade händerna innan de lekte med E. Jag förstår inte vad reaktionen kan ha kommit ifrån.
    Det andra hon åt igår var en burk med ris o kalkon, enagos banangröt och en burk med mango.

• AAEV
    Tibell skrev 2010-06-11 09:28:01 följande:
    Har hon ätit dessa rätter innan utan att reagera ?!
    Det kan ju vara en utvecklingsfas?! Eller hon kanske håller på att få tänder !?
    Ja det kan det ju faktiskt vara. ja alltså det var vad hon åt igår men det borde hon ju inte reagrea på, det var inte mjölk i maten. men jag vet inte :)
  • AAEV

Kom på vad lillan reagerade på häromdan! Det var ärtor i burken hon åt! Hon tål ju inte soja, kanske hon reagerar på ärtor också då??

• AAEV

Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??

• AAEV
    FrökenLindström skrev 2010-06-14 19:51:14 följande:
    Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??
    puffar lite för min fråga :)
  • AAEV
    saffe skrev 2010-06-15 10:44:17 följande:
    missade det! tack :)
Svar på tråden Allergitråden