• AAEV

Allergitråden

Molina skrev 2010-09-15 09:35:11 följande:
    Nu måste jag få en massa HJÄLP från er. Har pratat med  min dotters allergiläkare och strikt mjölkfritt inte ens spår får förekomma men nu också ska all soya uteslutas plus ägg och majs&ärtor nu till min fråga vad kan min lilla tjej igentligen äta, soya är väl i ganska mycket. Vad ska man undervika, jag verkligen lider för min dotters skull, usch allergierna kommer så snabbt en efter en när tar det slut. Även en del fruktallergier har börjat kommit.
    Tips på sidor där det finns bra recept på middagar känns mottagande.
    Hur gammal är hon?
    Min dotter äter också utan allt det du sa (förutom majs som hon tål) och jag tycker faktiskt inte det är så knepigt. Nästan all korv kan hon äta, jag lagar all mat själv, man får ha lite fantasi bara :)
    leverpastej på smörgåsen funkar, skinka funkar också.
    Jag köpte ett ingredienslexikon från allergimat.com (eller se minns inte) och det är kanon att ha med när man handlar!
  • AAEV

jag vill gärna också få kika på ansökan om VB. måste ta tag i det jag med...

• AAEV
    Tibell skrev 2010-09-20 20:21:02 följande:

Du kanske kan fixa egen mat att ta med så länge ?? Han kanske inte alls är sååå känslig för vete utan att det helt enkelt blivit för mycket för hans mage?! Så var det för lillan. Hon var ju extremt känslig mot mjölk men nu när hennes mage fått läka ( hon har ätit endast välling, ersättning och gröt hela semestern) så kan hon idag slicka på ett glas som innehållt mjölk utan att reagera! Och det känns såklart skit skönt =)

På måndag ska vi till nya läkaren med minstingen!! Ska bli riktigt intressant och se om vi kommer få mer hjälp nu.. och intyg också såklart!!
    Men när jag pratade med sköterskan i tele och frågade om det fanns någon möjlighet att få remiss till lapptest sa hon " vi bryr oss egentligen inte om testresultat utan går mer efter patientens reaktioner" Och det tycker jag såklart är skit bra. Men för min egen del skulle jag väldigt gärna få ett lapptest gjort på henne eftersom jag inbillat mig att en del av hennes allergier kommer synas där! Och för mig är det super viktigt att få det svart på vitt eftersom mina hjärnspöken bråkar hela tiden. Ibland kan jag få för mig att vi inbillat oss allt och att hon inte är allergisk mot någonting alls. Ja ni hör ju själv hur dumt det låter.
    Men tror ni man kan skriva en egenremiss eller vad det nu heter till närmsta sjukhus som utför lapptest och hålla tummarna ??

Vi har valt att inte gå vidare med tester angående allergin. Pricktest visade ju ingenting (förutom jordnöt) men vi VET att hon inte tål mjölk o allt det där. Läkarna säger också att det är reaktionerna som avgör.
    Jag tycker det känns onödigt att dra lillan till doktorn var o varannan dag för massa tester, hon avskyr dom. Men alla är vi olika :)
  • AAEV

Vet att nån har frågat innan men minns inte svaret.
    Vi ska göra pricktest snart och på kallelsen står det att man inte får ta allergimedicin tre dagar innan. Räknas hennes astmamedicin som det?

Usch vi har det jobbigt här hemma nu, det är något som lillan reagerar på men vi vet inte vad.
    Hon är väldigt prickig runt munnen, bajset är grönt och luktar apa och hon är otroligt skrikig och gnällig. Det kan inte vara något hon får i sig om det inte är så att hon är superduperkänslig ( t ex att vi har saker med mjölk i i kylen bland hennes grejer). Vet inte vad det kan vara annars och sambon och jag blir snart tokiga!
    Hon äter inget annat nu som hon inte har ätit tidigare utan det är samma leverpastej, samma bröd osv...

• AAEV
    Tibell skrev 2010-09-29 12:15:57 följande:
    Astmamedicinen ska vara helt okej att ge. Tror det är typ Aerius de menar att man inte ska ge!

Usch vad trist att hon reagerar på något ?? en eller två sidor bak i tråden ser du hur min dotter ser ut runt munnen för tillfället..liknar din dotters prickar detta ??
    Är så jobbigt när man tror att man hittat alla allergier och så dyker något nytt upp. Vad äter hon i dagsläget ?? Tänke på brödet om det kanske innehåller sojasläktingar ex

Vi börjar misstänka att lillans prickar kanske har med vete att göra ?? Vet att sist vi testade vete i nån dag så fick hon samma prickar men såg inte sambandet förens nu. För idag är hon ännu prickigare..har till och med fått uppe vid ögonen nu vilket utesluter nappen ( som vi skyllt på )
    Hon fick en liten större bit macka och är som sagt prickare. Inga kräkningar dock *hurra* men däremot rapar hon en hel del och verkar ha lite sura uppstötningar. Kanske är så att hon mår illa?? Hon ville nämligen inte äta hennes favvis gröt varken idag eller igår...bara vänder bort huvudet och säger nänä!
    Ja det är precis såna prickar, fast mycket mer. Men sambon och jag kom fram till att det enda hon äter som det kan vara är sojalecitin. Hon har ju inte reagerat på det innan men nu får hon det kanske ofta (i bland annat det flytande margarinet). Kanske är det det hon reagerar på.. Vi får prova ett par veckor utan så får vi se om vi får nåt resultat...
  • AAEV

t0va: Svårt att säga, men precis så som du beskriver var min dotter också.

• AAEV
    t0va skrev 2010-10-07 20:53:21 följande:
    Nu har vi inte vägt liten efter att vi tagit bort mjölken, men han äter inte alls lika ofta. Innan så åt han varannan och ibland varje timme, alla sa att han åt konstant och han gick upp 700gr på 2 veckor när hans magont var som värst.

Den senaste veckan när vi kört mjölkfritt så har det gått 4-5 timmar mellan målen på natten och dagtid är det ca 3 timmar emellan. Han småäter inte som förut så jag tror att han har ätit massor för att han inte kännt skillnad på hunger och magont, för när han gallskrek av magont så var flaskan det enda som tröstade. Får se vad nästa vägning visar på men jag tror att det kan vara så som läkaren sagt till er.
    Så var det med dottern också när vi tog bort mjölken. Innan åt hon jämt för att stilla "hungern" som antagligen var magont :)
  • AAEV

Nu har vi också haft samtal med dagis angående inskolning (som inte är förrän i mars)
    De ville att vi skulle ha ett möte så snart som möjligt så de vet hur de ska göra.
    Vi vill ju helst att de ska ändra städningen så att de städar oftare och även ta bort en del mattor osv.
    De var jätteförstående och vill verkligen göra allt för att E ska få det bra på dagis. Det känns jätteskönt. Vi ska även få träffa kocken och diskutera med honom hur man kan göra osv.
    De sa att de skulle använda den yoggin (yosas) som E äter de dagarna de andra barnen äter yoggi och så där.

De har inte haft något så här allergiskt barn innan så de är ju nybörjare på området men det känns ändå jättebra att de är så förstående!

• AAEV

Igår blev det den andra ofrivilliga provoceringen på tre dagar. I måndags råkade hon hitta ett bullpapper under kökssoffan som hon satt och sutta på. Hennes kinder blev helt förstörda :(

Så igår när vi lagade mat så tog sambon fel tallrik till henne. Eller ja, vems fel det var kan vi nog inte säga. Jag ger alltid Eleonora blå tallrik för att veta vems som är vems, men sambon ger alltid sonen blå tallrik så nu fick hon potatismos med grädde och smör i. Spännande att se reaktionen! Eftersom det var det sista hon åt för kvällen och hon får sena reaktioner kommer nog inte smällen för idag. Och idag ska vi till läkaren för pricktest. Spännande :)

Svar på tråden Allergitråden