• AAEV

Allergitråden

Tack för svaren ang. sojalecitin - vi ska provocera så småningom.
    Idag har lillan ätit både mjölk och ägg (en liiiiten bit av en kanelbulle låg på golvet) och ja hon skrek som vanligt och utslagen i nacken kom.

Nu blir det strikt mjölk/ägg/sojafritt för hela familjen! ( det går ju inte att dammsuga som jag håller på nu)

• AAEV

Blir lite förvirrad nu. Provocerade lillan med sojalecitin igår för att se om hon klarar det. Hon skrek och skrek (precis så som när hon får i sig mjölk) MEN när hon ätit soja innan blir hon inte så skrikig utan mest dålig i magen. Borde inte reaktionen bli densamma? Hon har inte bajsat än så magen verkar vara ok.
    Kanske bara hade en dålig dag igår?

• AAEV

Här är man borta på semester ett par dagar och så skriver ni så mycket att jag knappt hinner läsa ikapp

Kommer med min fråga igen då jag inte såg något svar.

Provocerade dottern med sojalecitin och hon blev SÅ arg och ledsen, skrek och skrek jättelänge! Grejen är bara den att när hon vanligtvis ätit soja så blir hon lös i magen, inte skrikig. Kan det bara vara så att hon var typ trött och tål lecitinet? Kanske borde provocera igen och se om jag får samma resultat?

Vår dietist sa för övrigt att hon kan äta guld-soya eller sån som man färgar maten med. Hade i lite i hennes kycklinggryta idag och en timme senare bajsade hon ner sig totalt. den innehåller 1 % sojasås men som hon förklarade innehåller den inte sojaproteinet. Är det verkligen sant?

(och måste även berätta, ni som sagt att era män inte verkar ta det på allvar o så där. Jag var iväg på egentid häromdan när sambon ringer och frågar om E kan äta ICAs grillkorv. Det vet ju inte jag i huvudet så jag frågade om han kunde läsa på den. Då sa han att det stog "mjölk, ägg, soja, baljväxtfri." Eh, ja men då kan hon äta den, sa jag och fick till svar "ja jag trodde också det, men ville bara dubbelkolla". Så söt är han

• AAEV

Älsklingen: Jag tycker verkligen det ser ut som 3dagarsfeber.

• AAEV

Miralicia: Är det du som har bloggen utanallt?
    För dietisten vi var hos tipsade faktiskt om den. Hon sa att det fanns jättemycket bra recept och så där. Bara så du vet :)

• AAEV

älsklingen: Pricktest gjorde vi. Dessutom är jag allergisk mot jordnötter men inte så där superallergisk. Vi får inte ha något hemma som innehåller/kan innehålla just för att det kan vara livsfarligt...

• AAEV

Ang. Syskon... Vår äldsta är ju inte allergisk mot någonting medans lillan har allt typ. Men vi är inte rädda för att skaffa syskon utan det blir nog framöver nångång. Dock inte lika tätt denna gången! (skiljer 13 mån).

Har nog frågat innan, men ni som sökt vårdbidrag - hur har det gått?
    Funderar på att söka nu för lillan då hon antagligen är kvalster/dammallergiker också och städning/tvätt tar sån tid och det kostar (måste köpa en ny allergisammsugare snart också . den gamla börjar ge upp)-
    Är det nån idé?
    Hon har astma (medicinerar 2 ggr per dag + extra vid behov, hon får inte astmaanfall jätteofta), och så tål hon inte mjölk,soja,baljväxter,ägg och så antagligen pälsdjur, pollen o damm/kvalster.

• AAEV

äsklingen: Hon kliar sig i ögonen o näsan rinner ofta, särskilt när hon ligger i sängen eller jag städar/byter lakan. Jag är ju allergisk mot det så jag känner igen symptomen... vi ska ta prover nästa gång vi ska till sjukhuset...

• AAEV
    Tibell skrev 2010-09-09 20:52:09 följande:
    Okej tack !
    Stackars liten =( Hoppas ni får svar på proverna!!

Vi misstänker ju stora eftersom hon nästan alltid är precis igentäppt i näsan när hon vaknar på morgonen..sen övergår det till rinnsnuva när hon klivit upp.
    Ska be dem testa kvalster och damm nästa gång vi ska dit ( har också kvalster och dammallergi)
    Ni har inte dun i täcken/kuddar?
    För jag tål inte det och är täppt när jag vaknar om jag sovit på dun... Bara en tanke :)

Vi har också börjat förbereda dagis på att E behöver extra tillsyn. De har två barn där som inte får dricka mjölk - annars har de inga barn med allergier. Men de verkar vara seriösa och har tom pratat om att städa oftare för hennes skull och så där. Skönt!
Svar på tråden Allergitråden