• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza

Vi har aldrig gett fisk till sonen så jag vet inte om han tål det eller inte. Har ni nått tips på vilken typ av fisk man ska börja med?

• mimpen
    Ellisizza skrev 2010-06-22 16:15:58 följande:
    Jag åkte med sonen när han var 8,5 månad. Vi var på Mallorca en vecka. Han åt då mest ersättning, Neocate, men även mat ca 2 ggr/dag.

Funderade också mycket på det där med mat innan. Vi bodde i lägenhet för att kunna laga mat till honom om vi ville. Letade upp barnmatsburkar som han skulle kunna tåla någon vecka innan vi åkte. Gav dessa hemma innan så jag visste att de funkade.

Vi hade inte kommit så långt med hans mat då så han åt mest samma sak. Köpte med päronpuré, majs- och potatispuré och potatis- och palsternackspuré. Hade även med gröt och ersättning.

Vi packade en del barnmatsbrurkar i det incheckade bagaget men mest i handbagaget. Vi hade all ersättning i handbagaget för om vi skulle förlora den skulle det blivit kris!

Nu ammade inte jag så på det sättet var det enklare men jag upplever att det ändå gick bra med maten för honom utomlands.

Hoppas det går bra för er med!
    Det är klart man kan prova att ta med lite färdiga burkar, de måste ju inte stå kallt och verkar smidigare. Att göra egen gröt går ju bra, det brukar vi göra hemma på havregryn och hirsflingor, så det kan man ju ta med och fixa på plats. Fruktpuréer borde kanske gå att ta med hemifrån. Finns det barnmat som är mjölk-och-sojafria då?
  • Ellisizza
    mimpen skrev 2010-06-22 16:47:16 följande:
    Det är klart man kan prova att ta med lite färdiga burkar, de måste ju inte stå kallt och verkar smidigare. Att göra egen gröt går ju bra, det brukar vi göra hemma på havregryn och hirsflingor, så det kan man ju ta med och fixa på plats. Fruktpuréer borde kanske gå att ta med hemifrån. Finns det barnmat som är mjölk-och-sojafria då?
    Tyckte också det var enkare att bara slänga ner en burk i skötväskan när man skulle ut än att ta med hemlagad mat. Det går ju det också men kräver lite mer planering (kylväska etc).

Om det bara är mjölk och soja som ska undvikas är ju fruktpuréer inget problem. Men sen borde det väl inte vara svårt att få tag i frukt där heller

Vanlig barnmat finns också en del att välja på. Enklast är att gå in på ex Semper eller Hipps hemsida och läsa innehållsförteckningar.

Min son äter inte mjölk, soja, ägg, sädesslag, röda saker som tomat, paprika osv så för honom är det lite svårt. Många 4-månadersburkar som majs- och potatis funkar men även del kompletta rätter, tex Hipp Potatis, Majs och Kalkon (majs, potatis, kokt ris, kalkon, rapsolja).

Du kanske kan ta med en del burkar och sen laga lite själv där? Nu när vi är hemma lagar jag nästan all mat själv för det finns knappt burkar utan tomat och morot.. Går ju bra att ta med hamlagat på en utflykt också om man lägger det i en liten kylväska.
  • EL I

Blir galen! hittar inte en enda glass utan glukos-frukossirap! Bör man kolla runt med varje företag vad de använder när de gör detta eller är det olika innehåll olika gånger?
    Vet att i bloggen utanallt så finns det glassar men har inte hittat en enda av dem i affären!! Ska det vara så jävla svårt!

Sonens läkare tror inte på att han är känslig mot glukossirap utan av själva t ex röda bären...men han kan käka en hel liter jordgubbar utan tillstymmelse till röda kinder men sen får han 2 godisbitar eller en glass med glukossirap i och då blir han röd efter någon timme. Det måste ju vara så att det är glukossirapen som han är känslig mot??!?!

• 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-22 17:39:42 följande:
    Blir galen! hittar inte en enda glass utan glukos-frukossirap! Bör man kolla runt med varje företag vad de använder när de gör detta eller är det olika innehåll olika gånger?
    Vet att i bloggen utanallt så finns det glassar men har inte hittat en enda av dem i affären!! Ska det vara så jävla svårt!

Sonens läkare tror inte på att han är känslig mot glukossirap utan av själva t ex röda bären...men han kan käka en hel liter jordgubbar utan tillstymmelse till röda kinder men sen får han 2 godisbitar eller en glass med glukossirap i och då blir han röd efter någon timme. Det måste ju vara så att det är glukossirapen som han är känslig mot??!?!
    Vad ska glassen vara utan?

oatlyglassen görs på havre men glukossirapen är gjord på majs och inte vete.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-06-22 17:39:42 följande:

Vad har ni för butiker runt där ni bor?

Coop har ispinnarna Magi i sitt egna Coop-märke, en lila kartong med rosaröd & grön pinne på bild.

Triumfglass har Cars som finns både i 8-pack och i styckeglass. I 8-pack har de dem på såväl Ica & Willys, Willys har även Triumfs styckeglasssortiment.

Hello Kitty-ispinnarna innehåller visserligen glukos-fruktossirap långt ner i innehållsförteckningen - som delingrediens på slutet av vindruvscompounden som uppgår till 2% av det totala innehållet i glassen, dvs det är väldigt lite glukossirap i dem. Jag klarar av att äta Hello Kitty-ispinnarna utan problem trots innehållet av glukossirap och då är jag rätt känslig.

Triumf Kalas Hallon-Kola är visserligen utan glukossirap, men innehåller dextros (som framställs på liknande sätt som glukossirapen men mer raffinerat). Den finns i de flesta butiker.
    Jag reagerar mer på Kalas-pinnarna än Hello Kitty-pinnarna - om man skulle äta mer än en.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-22 18:10:03 följande:
    De här brukar jag hitta på Willys och Maxi
    www.triumfglass.se/innehallsdeklarationer/114...
    hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!

Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
    GAAHHH!
    Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-06-22 18:07:13 följande:
    Vad ska glassen vara utan? oatlyglassen görs på havre men glukossirapen är gjord på majs och inte vete.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~

Fritt från alla sädesslagen tyvärr och sojafritt. Mjölk tror vi han klarar nu men dumt att kanske ge honom en glass  av mjölk i dagsläget med alla tester vi gör med sädesslagen nu.
Svar på tråden Allergitråden