• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-22 19:21:11 följande:
    Hur gör man rapsyglasspinnar?
    Man vispar glassmixen med vatten och låter det stå i en timme. Sen har vi glass"fodral" från Ikea, men även Ica m.fl har olika varianter. Se bara till att man köper en som får plats stående i frysen, underlättar en del.

Det blir en rätt hård glass, men gör man det som glasspinnar så gör det ju inget.

Vi smaksätter oftast med t.ex jucie eller chokladpulver eller liknande. Apelsin/ananasjucie smaksatt är jätte gott!
  • 2små2stora

Jag har gjort klasspinnar av överbliven tårtfyllning också som är mäkta populär hos alla mina barn. Mjölkfri vaniljkräm (Ekströms kokbara marsán och havredryck) mixade blåbär och hallon som blandas ihop. Gjorde även med mixade färska jordgubbar.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-22 20:07:37 följande:
    Jag har gjort klasspinnar av överbliven tårtfyllning också som är mäkta populär hos alla mina barn. Mjölkfri vaniljkräm (Ekströms kokbara marsán och havredryck) mixade blåbär och hallon som blandas ihop. Gjorde även med mixade färska jordgubbar.
    Det lät gott! Mums!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-22 20:09:59 följande:
    Det lät gott! Mums!
    Man får vara ganska generös med sockret bara
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-06-22 19:41:53 följande:
    Hej och välkommen du med!

Ge ägg eller inte.. Ja, det kan bara ni bedömma om han reagerar eller inte. Det sägs ju numera att man ska ge upp till den nivå att de inte reagerar. Men vad den nivån är någonstans kan vara svårt att veta på små barn. Har han aldrig fått ägg? Det finns andra tester att göra som mäter äggallergin och hur "farlig" den är så jag hade nog velat testa mer innan jag hade gett.

Att min dotter var allergisk kom vi på samtidigt som vi testade sonen. Nog hade vi också märkt av en del saker, men alltid fått höra att allt var så normalt. Hon har i dag diverse allergier och överkänsligheter och då när vi kollade var det mjölk, ägg och soja och det blev stor skillnad på henne utan det hon inte tålde. Hon hade heller inga direkta eksem, värre än någon annan, men i efterhand insåg vi flera saker och hon hade eksem i perioder men hon hade självmant slutat äta allt som innehöll ägg för hon kände nog av att hon blev dålig av det. Sen fick hon mer och mer eksem efter 3 års ålder.

Hon hade också mest problem med magen, så nog kan det vara "enda" synliga symptomet. Men tyvärr är det ju precis som du skriver, att humör och annat också påverkas.

Riskerna till fler allergier om föräldrarna har fler allergier vet jag inget om. Den enda allergi min man och jag har haft, som vi vetat om, är att han hade äggallergi som barn. Min mamma misstänker nu att jag hade mjölkproteinallergi och jag har nyligen fått en glutenintoleransdiagnos. Men gluten är ingen allergi. Och våra barn har många olika allergier, så ärftlighet, ja, till viss del, men nog kan de få många allergier ändå tyvärr.
    Tack för välkomnandet =)

Han har aldrig fått rent ägg, eller rättare sagt så spottade han ut det direkt första gången vi testade, de andra gångerna har han knipit ihop munnen och inte velat ha, så det har vi ingen aning om hur han reagerar på. Han har ätit potatiskex penslade med ägg samt pannkaka och vi har inte märkt någon reaktion förut. Sedan vi började med mjölkfritt har han fått pannkaka gjord på havremjölk och då blev han märkbart hårdare i magen, men det är ju svårt att säga om det beror på äggen. Kexen har han inte fått mer eftersom de inte var mjölkfria... Så han verkar ju inte jättekänslig, men det kanske är annorlunda med kokt/stekt ägg, vad vet jag? Pratade med läkaren nu i eftermiddag och hon tyckte vi skulle avvakta med ägg tills vidare, så vi kan testa det vid ett senare tillfälle.

Vilken tur att ni kom på din dotters allergi! Även om de inte reagerar livshotande så vill man ju inte att barnen ska må dåligt och ha ont. Och blir de gladare utan det de inte tål är det ju en stor bonus!

Pratade som sagt med läkaren i eftermiddag och hon ville att vi skulle provocera på en gång eftersom vi märkt sådana skillnader redan, så idag fick han vanlig välling. Han släppte flaskan och skrek några gånger och var lite knölig innan han somnade och nu när jag tittade till honom låg han på sidan med benen uppdragna mot magen. Svårt att säga om det är mjölken eller bara en tillfällighet men han har klart ondare i magen ikväll =(

Förövrigt så ska vi få göra ett kompletterande pricktest, sist testades bara mjölk och ägg i födoämnesväg, men vi ska få testa för vete bla. Ska även få göra ett RAST (heter det va?). Så tummen upp för denna läkare! Har hört och läst om så många som fått kämpa med näbbar och klor för att få det ordentligt utrett trots allvarligare reaktioner att jag blev helt förvånad när det gick så lätt för oss!

Nu ska jag sluta svamla här och mysa ordentligt med våra älskade katter för sista kvällen, imorgon ska vi ta bort dem =(
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-22 19:16:51 följande:
    Jooo, det är väl så tyvärr, men tycker det är så himla kasst. Vi VET hur dålig han blir. Det borde ju räcka eftersom läkarintyget styrker det.
    Nu kommer förhoppningsvis inte ägg bli problem, men han ska ju inte behöva få andnöd för att de ska reagera?
    Tyvärr, på ett sätt, så får han ju bara långsamma reaktioner på sädesslag, vad vi vet (han har ju inte fått i sig några mängder utan mest spår av, glukossirap mm) så de kommer ju inte märka något och gissar att de ringer och säger han har magsjuka om han skulle reagera med att spy/diarré.. Men å andra sidan får han ju hemska eksem på kinderna "direkt" vid vetekontakt, men det är ju inget livshotande som tur är. Men nog så jobbigt för honom.

Låter ju toppen att de dricker risdryck på hennes förskola, man kanske skulle flytta?! Mmm, vi får väl se hur det blir tillslut...
    Det är ju inte SÅ himla långt och vi har ju städfirma efter varje måltid! Det kanske är värt den extra resvägen Skämt och sido förmodligen kommer de ta äggallergin på allvar. På Siris fsk äter de inte ägg som pålägg tex eftersom det smular så. Det kan ju inte vara SÅ svårt att utesluta ägg ur den andra maten heller. Det har säkert förekommit tidigare att de inte får servera ägg alls i lokalerna de sa iallafall kokerskan på Siris dagis.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-22 19:16:51 följande:
    Jooo, det är väl så tyvärr, men tycker det är så himla kasst. Vi VET hur dålig han blir. Det borde ju räcka eftersom läkarintyget styrker det.
    Nu kommer förhoppningsvis inte ägg bli problem, men han ska ju inte behöva få andnöd för att de ska reagera?
    Tyvärr, på ett sätt, så får han ju bara långsamma reaktioner på sädesslag, vad vi vet (han har ju inte fått i sig några mängder utan mest spår av, glukossirap mm) så de kommer ju inte märka något och gissar att de ringer och säger han har magsjuka om han skulle reagera med att spy/diarré.. Men å andra sidan får han ju hemska eksem på kinderna "direkt" vid vetekontakt, men det är ju inget livshotande som tur är. Men nog så jobbigt för honom.

Låter ju toppen att de dricker risdryck på hennes förskola, man kanske skulle flytta?! Mmm, vi får väl se hur det blir tillslut...
    Johanna reagerar först 1 dygn efter att hon varit utsatt för något hon inte tål och bara med magen. Ska dagiset krångla så ta kontakt med kommunens ansvarige för barnomsorgen och fråga om sonen ska behöva bli diskriminerad bara för att han är allergisk.
  • Miralicia

Nån som kan förklara för mig vad syftet med att FL har "Fråga experten - Allergiexperten" om denna nu utsedda expert inte svarar på några frågor?
    Råkade klicka fel när datorn segade och såg att av nästan 49 frågor som ställts från olika personer så var det bara 17 som hade fått ett rätt allmänt och halvdiffust svar. Och inte en enda fråga som besvarats sedan första halvan av april.
    Varför inte bara ta bort kategorin - som det är nu är det nästan lite pinsamt för dem att ha den kvar - om inte nu experten börjar svara och ge lite vettiga och mer konkreta svar än att hänvisa till BVC. Det är ju inte direkt så att den kategorin erbjuder nån hjälp.Obestämd

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-06-23 08:48:11 följande:
    Nån som kan förklara för mig vad syftet med att FL har "Fråga experten - Allergiexperten" om denna nu utsedda expert inte svarar på några frågor?
    Råkade klicka fel när datorn segade och såg att av nästan 49 frågor som ställts från olika personer så var det bara 17 som hade fått ett rätt allmänt och halvdiffust svar. Och inte en enda fråga som besvarats sedan första halvan av april.
    Varför inte bara ta bort kategorin - som det är nu är det nästan lite pinsamt för dem att ha den kvar - om inte nu experten börjar svara och ge lite vettiga och mer konkreta svar än att hänvisa till BVC. Det är ju inte direkt så att den kategorin erbjuder nån hjälp.Obestämd
    Du får ställa frågan till experten!
Svar på tråden Allergitråden