• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-27 21:46:31 följande:
    så här ser wiking ut i kväll, vet inte vad han reagerat på han har urtikaria på hela kroppen och har sån klåda....
    Hoppas han är bättre nu! Hjärta
  • 2små2stora

Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Kavat
    maribel skrev 2010-06-27 16:57:00 följande:
    Hej, har försökt leta efter ditt tidigare inlägg men hittar det inte, jag skulle också vilja söka ersättning för merkostnader på fk men har trott att det var omöjligt att få! Skulle vara jättetacksam om du ville berätta vad ni har för allrgier m.m

Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
    Det går att få, men det kräver att man har många timmar tillgodo, för de drar bort de flesta då de anser de är oskäliga. {#emotions_dlg.djavulsk} Och det man får för är merarbete = mertid. Sen om man får det beviljat så får man även för den delen av merkostnad som man har (som de beviljar).

Tänk på att du även kan få på en ev barnförsäkring OM du får vb. Men då måste du ha minst 1/4 vb per barn om du söker på båda barnen (alltså 1/2 vb).
    Så är den ena mycket sämre än den andra så kan man i slutändan tjäna på att söka på ett barn. Men kolla försäkringen.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-06-28 22:42:06 följande:
    Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.
    Näej...
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-06-28 22:33:44 följande:
    Åh, grattis eller välkommen eller skål eller vad man nu ska säga.... Foten i munnen
    Här är en finsk lappkärring med myggallergi. Gissa hur kul det är? Skäms
    Jag har många gånger funderat på om jag är en bortbyting med nån Helsingforsbo eller nåt, men mitt lilla snipiga ansikte skvallrar om sameblod i mig... 

Zyrlex har hjälpt ganska bra, och nu de senaste 5 åren har jag sluppit svullnaderna om inte småjävlarna stuckit i en led förstås.

Hoppas det lättar för din del också  - det finns fördelar med att fylla 40
    Jag slängde i mig en dubbel dos Cetirizin redan när jag märkte första myggan den dagen nere vid badet. Men svullnaderna växte till mellan 15-20 cm knallröda, hårda ödem runt varje myggbett så jag var jättefin när jag skulle gå och lägga mig, men kliade gjorde de inte. Och på morgonen hade de bleknat även om själva de hårda ödemen var kvar och ömmade när man kände på dem.

Det skumma är att det bara är de myggor som finns nere vid närmaste badplatsen ett par hundra meter bort om man räknar fågelvägen som jag blivit sån av - myggbett som jag fått här hemmikring lägenheten eller som på midsommar när vi var förbi den mindre ort där svärmor bor betedde sig bara som vanliga myggbett.Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Rynkar på näsanSkrikandes
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-28 22:44:52 följande:
    Näej...
    Hoppas att det funkar med aeriusen hon får så att det inte blir så besvärligt.
  • Miralicia
    Vi har gjort dealen med förskolan att under sommaren, när de då är flera förskolor ihopslagna och på en annan förskola än den vanliga och det inte är den vanliga personalen på plats utan en blandning från de tre olika förskolorna och div sommarvikarier - så tar vi med matlåda till dottern med all mat till lunch och mellanmål till henne om det skulle vara aktuellt för henne att hon behöver sommardagis under de veckorna när det är hopslaget. Och det får vi då iså fall ersättning från förskolan för.
    Frukost serveras inte på den förskolan de är då utan det får man ändå skicka med om de skulle börja tidigt alt äta hemma innan de kommer, så det blir enbart frukt som personalen ger från förskolans kök och resten skickar vi med.

Och liknande deal har vi om ordinarie kokerskan har semester - att då skickar vi med matlåda till lunchen, men frukost, mellis och frukt fixar de eftersom det är vanliga personalen då och de har koll på vad hon kan rsp inte kan äta i den vägen, men de känner sig oroliga för att råka missa något i tillagningen eftersom det är en rätt så lång lista eftersom det då är någon i den ordinarie personalen i barngruppen som lagar till lunchen.
  • 2små2stora
    Miraclia: sommardagis kommer hon inte att få vara på utan då får hon vara hemma. Vägrar att lämna henne till ett annat dagis i kommunen. Nu är dock personalen medvetna om att de måste kolla hennes mat även om det kommer särskild mat till henne.
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-06-29 07:54:44 följande:
    Miraclia: sommardagis kommer hon inte att få vara på utan då får hon vara hemma. Vägrar att lämna henne till ett annat dagis i kommunen. Nu är dock personalen medvetna om att de måste kolla hennes mat även om det kommer särskild mat till henne.
    Det har ju inte varit aktuellt tidigare med sommardagis för henne och inte denna sommar heller pga att jag har varit arbetslös mm, men om det skulle bli aktuellt så har vi redan en uppgjord plan.
    I dotterns fall är det ju i princip enbart maten det handlar om (lite torr hud och eksem emellanåt men det smörjer vi hemma), möjligtvis lite klädombyte efter utevistelse och det ska de ju klara av. Hade det varit så att hon haft kraftig astma, riskerade anafylaktiska reaktiioner  eller hade andra besvär också utöver de allergier hon har i nuläget så hade hon nog inte fått gå på hopslaget dagis, såvida inte hopslagningen var på ordinarie dagis med ordinarie personal. Men hos oss brukar det vara minst en personal från varje förskola som jobbar på den sammanslagna förskolan varje vecka så det är någon som är bekant sen innan för barnen, men den personen jobbar ju inte hela dagarna alla dagar utan de är utfyllda med vikarier på schemat och maten på den förskolan kommer från ett av kommunens tillagningskök (lagas på plats av egen kokoerska på ordinarie), så då matlåda för att slippa hålla på att försöka introducera tillagningsköket i vad som går respektive inte går för bara någon/några veckor.
Svar på tråden Allergitråden