• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-07-02 19:05:44 följande:
    Ni som har "eksembarn" är de extra känsliga för solen??

Min minsta är återigen röd om kinderna...men vi vet inget han fått i sig med vete. De har haft kalas två dagar i rad på dagis men då har han fått banan för de har inte vågat chansa om de är det minsta osäkra. Det enda jga kan tänka mig är väl isf  att han fått i sig nåt från nåt annat barn men jag tror  inte det för de är verkligen jätteduktiga på att hålla honom ifrån de andra och nu har de dessutom fikat ute så de leker inte där de ätit heller...

Jag känner mig sååå förvirrad. Hans mage är jättestor på kvällen men helt normal på morgonen och på dagen. Skulle  tro att magen bara är stor för att han ätit mycket under dagen.
    Fattar nada... jaja, känns som om vi får spekulera bäst vi kan för vi verkar inte kunna få ett ordentligt svar. Känner mig ändå inte säker trots provocering.
    När B haft sina eksem och hon får sol direkt på eller blivit för varm blir de betydligt rödare än om vanligt!

Det med magen tycker jag låter knasigt. Äter han havre nu !? Eller något annat han kan tänkas reagera mot ?! Hur är han med avföringen/humöret/sömnen mm ?!

Jag känner lite som du ibland..att det inte ens är lönt att spekulera varför eksemen kommer ! Hon har ju varit dunder prickig under hakan och ner på brösten i flera veckor nu. Idag är de borta efter 2 dagars smörjande med mildison! Så varför de kom vet jag inte, än mindre varför. Kan man få värmeplitor som sitter i så länge ?! och som går bort med mildison?!
    Idagsläget är jag otroligt trött på eksem/plitor/prickar. Jag vill att  mitt barns hud ska se ut som alla andra bebisar..goa och mjuka =(
  • EL I

miralicia: vad roligt!!! grattis!

Älsklingen: alltså han äter ju havre men vi har inte ändrat något senaste 1-2 veckorna och jag tycker magen är större och kinderna alltså rödare (har ju tidigare inte varit röd alls eftersom han varit helt vetefri 1½ vecka nu)... fattar ingenting. Ska i alla fall (förhoppningsvis) få svar på sonens prover på måndag.

• Tibell
    EL I skrev 2010-07-02 19:46:43 följande:
    miralicia: vad roligt!!! grattis!

Älsklingen: alltså han äter ju havre men vi har inte ändrat något senaste 1-2 veckorna och jag tycker magen är större och kinderna alltså rödare (har ju tidigare inte varit röd alls eftersom han varit helt vetefri 1½ vecka nu)... fattar ingenting. Ska i alla fall (förhoppningsvis) få svar på sonens prover på måndag.
    Testa att utesluta havre också. Vad jag fattat det som är det rätt ovanligt att en veteallergiker kan äta havre! Eller är jag helt ute och seglar nu ?!
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-07-02 19:37:10 följande:
    Jag fick ett lite kul mail idag ang min blogg - från en dietist, som dels ställde en fråga och även talade om att när hon träffade på barn med många allergier så tänkte hon hänvisa till min blogg.
    Kul! Men jag är inte förvånad, din blogg är kanonbra!
  • AAEV
    Miralicia skrev 2010-07-02 19:37:10 följande:
    Jag fick ett lite kul mail idag ang min blogg - från en dietist, som dels ställde en fråga och även talade om att när hon träffade på barn med många allergier så tänkte hon hänvisa till min blogg.
    Jag hade tänkt o skriva en kommentar men glömde, läste din blogg igår för första gången, nu finns den bland mina favoriter!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-07-02 19:52:51 följande:
    Testa att utesluta havre också. Vad jag fattat det som är det rätt ovanligt att en veteallergiker kan äta havre! Eller är jag helt ute och seglar nu ?!
    Vad jag lärt mig av dietisten så kan de ofta äta REN havre. Det är det han får nu... MEN givetvis kan han vara allergisk mot det också MEN han hade inte denna mage för 1 v sedan och då åt han också havre...men givetvis kan det vara så att det blivit för mycket nu, men han får det bara en gång om dagen.

Ska ringa och prata med läkaren och dietisten på måndag och höra vad de säger. Magen är ju som sagt liten på morgonen... så jag tänker att det kanske är för att han äter så mkt haha han är rätt rund i övrigt också.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-07-02 22:09:29 följande:
    Vad jag lärt mig av dietisten så kan de ofta äta REN havre. Det är det han får nu... MEN givetvis kan han vara allergisk mot det också MEN han hade inte denna mage för 1 v sedan och då åt han också havre...men givetvis kan det vara så att det blivit för mycket nu, men han får det bara en gång om dagen.

Ska ringa och prata med läkaren och dietisten på måndag och höra vad de säger. Magen är ju som sagt liten på morgonen... så jag tänker att det kanske är för att han äter så mkt haha han är rätt rund i övrigt också.
    Jag klarar inte ren havre, får klåda och småfinnar, visserligen mildare reaktion än om jag skulle få i mig rent vete, men ändå fullt tillräckligt för att jag absolut inte vill ha med havre i någon form att göra. Och det tror jag inte direkt har med allergi mot havre utan extremt minimal kontamination av vete. För det är ju gluten som den är ren ifrån. Gluten står för ca 90% av proteinerna i vetemjöl och vid veteallergi är det de andra ca 10% av proteinerna man reagerar på, så av 100 g vetemjöl är det ca 9-10 g som utgör problemet vid celiaki, medan det vid veteallergi är 1-2 g som orsakar reaktionerna om  man ser till att man skulle ha 100 g vetemjöl. Så det behövs mycket mindre andel för att orsaka besvär vid veteallergi än vid glutenintolerans.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-07-02 22:56:17 följande:
    Jag klarar inte ren havre, får klåda och småfinnar, visserligen mildare reaktion än om jag skulle få i mig rent vete, men ändå fullt tillräckligt för att jag absolut inte vill ha med havre i någon form att göra. Och det tror jag inte direkt har med allergi mot havre utan extremt minimal kontamination av vete. För det är ju gluten som den är ren ifrån. Gluten står för ca 90% av proteinerna i vetemjöl och vid veteallergi är det de andra ca 10% av proteinerna man reagerar på, så av 100 g vetemjöl är det ca 9-10 g som utgör problemet vid celiaki, medan det vid veteallergi är 1-2 g som orsakar reaktionerna om  man ser till att man skulle ha 100 g vetemjöl. Så det behövs mycket mindre andel för att orsaka besvär vid veteallergi än vid glutenintolerans.
    hmm ok kanske ska ta bort havre också för att se då hur reaktionen blir. Han får som sagt en gång om dagen men det kan ju räcka med andra ord...han verkar ju känslig med sina kinder i alla fall
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-07-03 03:46:29 följande:
    hmm ok kanske ska ta bort havre också för att se då hur reaktionen blir. Han får som sagt en gång om dagen men det kan ju räcka med andra ord...han verkar ju känslig med sina kinder i alla fall
    Är det havre i form av havredryck (eller liknande) han får, så är det väl egentligen vanlig, konventionellt odlad havre som används för framställningen av den. Jag tror knappast att produktionen av ren havre enligt motsvarande riktlinjer som för Sempers rena havre är så stor att den kan räcka för all tillverkning av all havredryck, havregrädde etc hos Oatly, Carlshamn, Ica, GoGreen etc. Det som ändå gör att den räknas som "ren" så att den funkar för glutenintoleranta är att gluteninnehållet i den färdiga produkten ligger under gränsvärdet för att få kallas glutenfritt och som är på 20 mg gluten per kg och det är glutenet som man ser till att få bort under tillverkningsprocessen - ingenting sägs eller analyseras för övriga veteproteiner och av dessa behövs det ju betydligt mindre mängd för att ge reaktion om man är veteallergiker.
    Det finns ju tex godis som innehåller glukossirap som är klassad som glutenfri - men inte fasen klarar jag av att äta det - även om den restmängd veteproteiner lär vara betydligt mindre i glutenfri (vetebaserad) glukossirap än i ett glas med havredryck.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I

Miralicia: det enda med havre han får är flingor på morgonen men ris, majs o havre bas... Ingen havremjölk eller yoghurt eller liknande. Ska testa ta bort det. Sömnen är klockren men humöret är fortfarande rätt illa men han är ju i den åldern oxå o enl mina föräldrar var jag rätt hetlevrad i den åldern med men min mamma säger att E verkar må dåligt för det kan inte vara normalt att ha så hemskt humör :-s han får ofta utbrotten i samband med mat... Han skriker nej o vill inte äta, springer in på sitt rum, smäller igen dörren, kommer ut efter en stund, går till bordet, skriker nej i springer o smäller igen dörren igen. Detta kan pågå 10-20 min sen sätter han sig o äter som om inget hänt. Detta kan visa sig andra ggr också men oftast vid maten, middagen. Kanske tyder på att han har ont i magen framåt kvällen trots allt?? Ska testa utan de där flingorna!

Svar på tråden Allergitråden