• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Wilowa skrev 2010-07-07 17:08:28 följande:
    Konstigt, för det stämmer inte med vad så,om står på deras hemsida, där är brödet sojafritt.

Buger King har spår av jordnötter i hela sitt sortiment...i alla fall sa de så på den restaurangen som min man var iin och kollade med.
    Enligt deras allergi guide så finns det inga hamburgare som är mjölk och sojafria. Jag får bara upp gråa bilder.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Cs mamma

Tänk på att den ketchup som McD har i pumpar + kök är med sojaolja!
    Den dom har i små take awaypacket var sist jag kollade sojafri.

Dock har jag efter en noggrann genomgång med en manager på McD konstaterat att risken för kontamination hos dom är MYCKET hög!

• Tibell
    2små2stora skrev 2010-07-07 15:30:39 följande:
    Är det en förkylning så kan den vara seg sommarförkylningar är svåra att bli av med. Annars så kan det vara gräspollen som ställer till det.
    Okej =) Stora dottern har nämligen varit snorig i flera veckor nu.. genomskinligt rinnsnor! Men då vet jag att det kan sitta i ett bra tag!!
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-07-07 15:18:47 följande:
    Funkade inte det heller!
    MEN jag la dem i min blogg, som om någon orkar kolla vore det jättesnällt!

alexandersliv.blogg.se
    Svårt att se.. men ser nästan ut som nässelutslag. Är det vita "blåsor" med rött runt om eller är det små prickar ?!
    Och har hon det någon mer stans eller bara i nacken ?!
  • Wilowa
    2små2stora skrev 2010-07-07 17:40:44 följande:
    Enligt deras allergi guide så finns det inga hamburgare som är mjölk och sojafria. Jag får bara upp gråa bilder.
    Min son tål sojalecitin så därför kan han äta en del saker som enligt allergiinformationen visar på soja. Därför måste vi gå in och läsa på innehållsdeklarationen för att se vilka mängder soja det handlar om. Tidigare har det stått sojamjöl på brödet, men det gjorde det inte nu. Fast självklart så ger jag honom inte en hamburgare utan att dubbelkolla med personalen.
  • 2små2stora

När jag bara tar upp hamburgaren så står det inget om sojamjöl i brödet men i ketchupen.

På burgerkings sida står det ingenting om att det finns spår av nötter i deras mat, men sesamfrön. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Wilowa
    Miralicia skrev 2010-07-07 17:26:41 följande:
    De blandar in sojamjöl för att göra brödet ljusare och för att ge det längre hållbarhet
    Fast vetemjöl är väl ljust nog? Dessutom så har andra bröd läskigt lång hållbarhet utan sojamjöl i sig.

En stor fördel med att ha matallergier är att man får upp ögonen på vad vår mat egentligen innehåller på ett anant sätt. Numera lagar vi mer eller mindre all vår mat från grunden och funderar på hur vi någonsin kunnat äta vissa saker som t ex pulvermos. Jo, jag har på senare år blivit laktosintollerant, så det är få hel- eller halvfabrikat som vi alla kan äta.
  • EL I
    Wilowa skrev 2010-07-07 19:04:31 följande:
    Fast vetemjöl är väl ljust nog? Dessutom så har andra bröd läskigt lång hållbarhet utan sojamjöl i sig.

En stor fördel med att ha matallergier är att man får upp ögonen på vad vår mat egentligen innehåller på ett anant sätt. Numera lagar vi mer eller mindre all vår mat från grunden och funderar på hur vi någonsin kunnat äta vissa saker som t ex pulvermos. Jo, jag har på senare år blivit laktosintollerant, så det är få hel- eller halvfabrikat som vi alla kan äta.
    kanske missat nåt men är det inte smartare att ha sojamjöl än vetemjöl för då kan ju de flesta glutenintoleranta samt även veteallergiker äta det. Det är ju mer vanligt med glutenintolerans än sojaallergi... eller har jag missat nåt i diskussionen?

Har inte ringt dietisten än... är så trött på allt just nu, vill bara ha lugn och ro nu när sonen mår bra. JAg ska ringa i morgon dock och säga att jag inte vill provocera med något just nu utan det får bli till hösten.
  • Wilowa
    EL I skrev 2010-07-07 19:08:02 följande:
    kanske missat nåt men är det inte smartare att ha sojamjöl än vetemjöl för då kan ju de flesta glutenintoleranta samt även veteallergiker äta det. Det är ju mer vanligt med glutenintolerans än sojaallergi... eller har jag missat nåt i diskussionen?

Har inte ringt dietisten än... är så trött på allt just nu, vill bara ha lugn och ro nu när sonen mår bra. JAg ska ringa i morgon dock och säga att jag inte vill provocera med något just nu utan det får bli till hösten.
    Jag menade inte det glutenfria brödet, för det ska ju självklart vara fritt från vetemjöl då det innehåller gluten. Nej, jag menade det vanliga brödet som innehåller vetemjöl med. Det känns onödigt att ha sojamjöl i ett vanligt bröd. 
  • EL I
    Wilowa skrev 2010-07-07 19:13:56 följande:
    Jag menade inte det glutenfria brödet, för det ska ju självklart vara fritt från vetemjöl då det innehåller gluten. Nej, jag menade det vanliga brödet som innehåller vetemjöl med. Det känns onödigt att ha sojamjöl i ett vanligt bröd. 
    aha då fattar jag ja det känns lite kaka på kaka...hängde inte riktigt med där
Svar på tråden Allergitråden