• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Gomorron på er!
    Här har det varit diskusioner minsann!

Jag kastade ut en fråga för ett tag sen, men ni vet ju hur det är: tiden går och tråden går vidare i rasande takt under tiden. Tur det finns "Gå till senast skrivna"-funktion

Maribel, på Lailas Gula-paketet finns det ett nummer att ringa - Laila är jättetrevlig och svarar gärna på frågor och ger baktips om hon har tid. Ring!!!
    FenomenaA skrev 2010-07-08 20:17:11 följande:
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
    Eller ja, jag har ju börjat dricka svart te m fruktsmak ur burkarna här hemma igen, efter lång period av rent grönt te. vet ej innehåll.
    Jag hade Liptons frukt-o-bärsmaksatta teer hemma och konstaterade att min son inte kan dricka dem, men kommer inte ihåg varför.. kan det ha varit maltodextrin (korn)?
    Max tål inte mjölk, ägg, soja- & baljväxter, vete, havre, korn, råg.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    EL I skrev 2010-07-06 00:11:19 följande:
    vet inte om jag fattade frågan helt Han får inte i sig nån vete nu, som vi vet i alla fall (kanske inte lärt oss allt som vete finns i än...) men det jag menar är ifall vi nu testar råg eller korn och han får i sig lite vete pga kontaminationsrisken så vet vi ju inte om det är den "lilla" veten eller om det är råg/korn han reagerar på, förstår du hur jag menar.

I dagsläget ger vi ju inte korn eller råg alls och inte heller vete då så klart. Hittills har vi ju gett havre enl dietistens råd men det verkar ju lite dumt också... får se hur vi gör med det.
    Jamen då hänger jag med!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • saffe
    maribel skrev 2010-07-08 22:09:01 följande:
    försökte mig på att baka bullar efter recept på lailas mixkartong men de blev cementgummiklumpar och ratades direkt av lillkillen. ska försöka mig på något recept på tekakor som jag såg i tråden för ett tag sedan.

Blir så less ibland på att han inte bara kan få äta det vi andra äter eller att var man än går bort alltid få säga till honom att han inte kan äta det och det. Vår 1½ åring är ju vete, ägg och mjölkallergisk. Ikväll fick han en reaktion igen då vi tagit i en bulla penslad med ägg och sedan kramade honom. Nässelutslag och svullna ögon för att vi hade spår på handen och sedan tog på honom. Har någon mer här på tråden barn som reagerar  så lätt?

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag inte tog så mycket mjöl som det står.. Gör en halv sats så du inte "slösar" så mycket mjöl om det inte blir bra och prova att minska lite på mjölet. Frys in bullarna och tina i micron, så blir dom som nybakta igen! Kanske skulle ge mig på att baka lite idag, nu blev jag ju sugen på bullar!!

Här kommer ett recept på tekakor som jag fått från föräldralistan på astma-o allergiförbundet. Det blev jättegott! Om konsistensen blir densamma nästa gång (man vet aldrig med min bakning ), så går det oxå utmärkt att använda som pitabröd till tacos!

Var noga med att göra allt i rätt ordning och med rätt mängd, annars blir det inte bra..(fast det går att minska på saltet, det har jag gjort)

4 dl vatten
    25g jäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja/olivolja
    1/2 dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om tills jästen löses upp
    Häll över oljan och rör om
    Värm vatten lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet och tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar (matberedare eller elvisp)
    Tillsätt rismjölet och blanda igen med degkrokar!

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Platta ut degklumpar till lagom stora tekakor (ca 5-7 mm tjocka) och lägg på plåten
    Täck med duk och låt jäsa varmt i 30 min (ställ plåten på spisen med ugnen påslagen)
    Grädda i 20 min på 190 grader. Täck med duk och låt svalna. Det går utmärkt att frysa in och tina i micro.

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag int
  • Kavat

Försöker snabbt läsa i kapp men oj vad det skrivs och mobilen är hopplös attt svara på. Men lite kort om några saker jag tänkte kommentera, du som misstänkte majsallerri pga att bara neocatw funkar, alla övriga ersättningar du haft är mjölkbaserade medans Neocate är gjort från majs. Så av den orsaken är nog inte majsallergi troligast kanske beroende på om det ätits annat emellan mm.

• Kavat

Fru Fenomena, tåls inte soja så skulle jag i första hand gissa på alla sojasläktingar! Verkar tyvärr ett vanligt råd från läkare och dietister att det kan funka men de flesta som hängt här i trådarna de senaste åren har barn som tydligare reagerar på t.ex guarkärmmjöl som är mer. Finfördelat och lättare går in i tarmen än ärtor och de andra balkväxterma.

• 2små2stora
    FruFenoma: Vad är det för choklad du ätit? Det flesta chokladkakorna har spår av nötter i sig. Soja är det som är svårast att komma undan då det finns i allt känns det som

Under allergisidan på ica.se finns det bra lathundar på vad soja kan förekomma som. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Kavat

Angående bovete och andra mjölet, quinoa mm så har min son reagerat på Saltå kvarns majsmjöl som inte är särnär märkt och quinoa som inte är sköld, så sådana saker kan ställa till det om man är känslig.

• susieQ
    Kavat skrev 2010-07-09 10:58:26 följande:
    Försöker snabbt läsa i kapp men oj vad det skrivs och mobilen är hopplös attt svara på. Men lite kort om några saker jag tänkte kommentera, du som misstänkte majsallerri pga att bara neocatw funkar, alla övriga ersättningar du haft är mjölkbaserade medans Neocate är gjort från majs. Så av den orsaken är nog inte majsallergi troligast kanske beroende på om det ätits annat emellan mm.
    Det är möjligt att det är så, men alla övriga ersättningar innehåller majs i någon form, det har jag kollat via tillverkarna (om det inte uttryckligen har stått på förpackningen). Även neocate innehåller majs, men enligt tillverkarna är den så nedbruten att risken för reaktion är minimal. Det har både jag och Olofs dietist kollat upp. Skälet till att tanken om majs kom från att inte tål Nutramigen AA som vad jag har förstått i fråga om just mjölken ska vara samma typ som neocate? men det kanske är fel?
    Jag är egentligen inte säker på någon av olofs allergier, bortsett från mjölken. Allting är mest spekulationer grundade på allt han har reagerat på. Men om dessa reaktioner har berott på att han redan var så påverkad av att ha varit utsatt för nåt han inte tål under lång tid eller om han verkligen är allergisk mot allt som vi sett reaktioner mot, det vet vi itne i dagsläget. Testet med bovete denna veckan kan ju kanske dock tyda på att det är mer än mjölk i alla fall :-/
  • 2små2stora
    susieQ skrev 2010-07-09 11:41:10 följande:
    Det är möjligt att det är så, men alla övriga ersättningar innehåller majs i någon form, det har jag kollat via tillverkarna (om det inte uttryckligen har stått på förpackningen). Även neocate innehåller majs, men enligt tillverkarna är den så nedbruten att risken för reaktion är minimal. Det har både jag och Olofs dietist kollat upp. Skälet till att tanken om majs kom från att inte tål Nutramigen AA som vad jag har förstått i fråga om just mjölken ska vara samma typ som neocate? men det kanske är fel?
    Jag är egentligen inte säker på någon av olofs allergier, bortsett från mjölken. Allting är mest spekulationer grundade på allt han har reagerat på. Men om dessa reaktioner har berott på att han redan var så påverkad av att ha varit utsatt för nåt han inte tål under lång tid eller om han verkligen är allergisk mot allt som vi sett reaktioner mot, det vet vi itne i dagsläget. Testet med bovete denna veckan kan ju kanske dock tyda på att det är mcker än mjölk i alla fall :-/
    Nutramigen AA innehåller sojaolja det gör inte neocate.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • susieQ
    2små2stora skrev 2010-07-09 11:52:19 följande:
    Nutramigen AA innehåller sojaolja det gör inte neocate.
    Ja, just det. Det kan det ju också vara. Tror att vi försökte hitta nån gemensam nämnare i våras när han inte tålde ersättningarna. Men det är ju möjligt att han reagerar på mjölkproteinrester i några och sojalecitin i en annan... Svårt att greppe att han är så känslig. Sen så har han ju reagerat med rejäla magsmärtor på majspuré, så tanken om majsallergi fanns ju när vi började med ersättningarna. Men jag hoppas vi slipper den, åtminstone om det ska vara på den nivån att han inte tål majsbaserad glukossirap...
Svar på tråden Allergitråden