• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-07-09 11:04:09 följande:
    Fru Fenomena, tåls inte soja så skulle jag i första hand gissa på alla sojasläktingar! Verkar tyvärr ett vanligt råd från läkare och dietister att det kan funka men de flesta som hängt här i trådarna de senaste åren har barn som tydligare reagerar på t.ex guarkärmmjöl som är mer. Finfördelat och lättare går in i tarmen än ärtor och de andra balkväxterma.
    Tack för svar! Sonen har aldrig reagerat på soja vad vi vet, men så har jag ju ätit i princip 100% fritt från soja och sojasläktingar sedan i dec också. Sedan vi började utesluta sädesslag så har vi dock börjat äta Shärs naturligt glutenfria pasta med isolerat ärtprotein (efter att ha pratat med läkaren). Finns det pasta utan sädesslag, soja, sojasläktingar och mjölk? Har inte hittat någon.

I annan form tror jag inte att jag äter sojasläktingar. Provade iof haricot verts i förrgårr...
  • FenomenaA
    2små2stora skrev 2010-07-09 11:10:39 följande:
    FruFenoma: Vad är det för choklad du ätit? Det flesta chokladkakorna har spår av nötter i sig. Soja är det som är svårast att komma undan då det finns i allt känns det som

Under allergisidan på ica.se finns det bra lathundar på vad soja kan förekomma som. 
    Tack för ditt svar! Jag har ätit Plamil för Kung Markatta, som är den enda som jag har hittat som är fri från spår av mjölk, soja, nötter och jordnötter.
  • 2små2stora
    FenomenaA skrev 2010-07-09 12:47:54 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har ätit Plamil för Kung Markatta, som är den enda som jag har hittat som är fri från spår av mjölk, soja, nötter och jordnötter.
    Den äter min soja allergiska dotter och den funkar bra för henne. Mest gillar hon plamils rismjölkchoklad.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • FenomenaA
    2små2stora skrev 2010-07-09 13:00:08 följande:
    Den äter min soja allergiska dotter och den funkar bra för henne. Mest gillar hon plamils rismjölkchoklad.
    Den har jag inte sett, var köper ni den? jag försökte handla på goodstore.com, men då hade de ingen sort choklad utan allt. :/
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-07-09 12:36:57 följande:
    Tack för svar! Sonen har aldrig reagerat på soja vad vi vet, men så har jag ju ätit i princip 100% fritt från soja och sojasläktingar sedan i dec också. Sedan vi började utesluta sädesslag så har vi dock börjat äta Shärs naturligt glutenfria pasta med isolerat ärtprotein (efter att ha pratat med läkaren). Finns det pasta utan sädesslag, soja, sojasläktingar och mjölk? Har inte hittat någon.

I annan form tror jag inte att jag äter sojasläktingar. Provade iof haricot verts i förrgårr...
    Glutis pasta är utan allt . Kan beställas via apoteket eller köpas på CityGross om man inte får på anvisning, eller via Dorimax och någraställen till. Det är även helt klart den godaste pastan utan allt - smakar som vanlig pasta.

Willys har pasta av 100% majs från Sam Mills och sen finns även annan pasta av 100% majs från Molino di Ferro som jag brukar köpa på Ica.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    FenomenaA skrev 2010-07-09 14:02:41 följande:
    Den har jag inte sett, var köper ni den? jag försökte handla på goodstore.com, men då hade de ingen sort choklad utan allt. :/
    I Järna.  Men de har lovat att ta in den på min ICA affär bara jag kommer ned med sträckkoden.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • maribel
    saffe skrev 2010-07-09 10:01:32 följande:

saffe skrev 2010-07-09 10:01:32 följande:

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag inte tog så mycket mjöl som det står.. Gör en halv sats så du inte "slösar" så mycket mjöl om det inte blir bra och prova att minska lite på mjölet. Frys in bullarna och tina i micron, så blir dom som nybakta igen! Kanske skulle ge mig på att baka lite idag, nu blev jag ju sugen på bullar!!

Här kommer ett recept på tekakor som jag fått från föräldralistan på astma-o allergiförbundet. Det blev jättegott! Om konsistensen blir densamma nästa gång (man vet aldrig med min bakning ), så går det oxå utmärkt att använda som pitabröd till tacos!

Var noga med att göra allt i rätt ordning och med rätt mängd, annars blir det inte bra..(fast det går att minska på saltet, det har jag gjort)

4 dl vatten
    25g jäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja/olivolja
    1/2 dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om tills jästen löses upp
    Häll över oljan och rör om
    Värm vatten lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet och tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar (matberedare eller elvisp)
    Tillsätt rismjölet och blanda igen med degkrokar!

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Platta ut degklumpar till lagom stora tekakor (ca 5-7 mm tjocka) och lägg på plåten
    Täck med duk och låt jäsa varmt i 30 min (ställ plåten på spisen med ugnen påslagen)
    Grädda i 20 min på 190 grader. Täck med duk och låt svalna. Det går utmärkt att frysa in och tina i micro.

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag inte tog så mycket mjöl som det står.. Gör en halv sats så du inte "slösar" så mycket mjöl om det inte blir bra och prova att minska lite på mjölet. Frys in bullarna och tina i micron, så blir dom som nybakta igen! Kanske skulle ge mig på att baka lite idag, nu blev jag ju sugen på bullar!!

Här kommer ett recept på tekakor som jag fått från föräldralistan på astma-o allergiförbundet. Det blev jättegott! Om konsistensen blir densamma nästa gång (man vet aldrig med min bakning ), så går det oxå utmärkt att använda som pitabröd till tacos!

Var noga med att göra allt i rätt ordning och med rätt mängd, annars blir det inte bra..(fast det går att minska på saltet, det har jag gjort)

4 dl vatten
    25g jäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja/olivolja
    1/2 dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om tills jästen löses upp
    Häll över oljan och rör om
    Värm vatten lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet och tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar (matberedare eller elvisp)
    Tillsätt rismjölet och blanda igen med degkrokar!

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Platta ut degklumpar till lagom stora tekakor (ca 5-7 mm tjocka) och lägg på plåten
    Täck med duk och låt jäsa varmt i 30 min (ställ plåten på spisen med ugnen påslagen)
    Grädda i 20 min på 190 grader. Täck med duk och låt svalna. Det går utmärkt att frysa in och tina i micro.

Tack för tekaksreceptet, tittade i era gamla trådar och hittade en hel del på några bloggsidor. Här ska testbakas i helgen. Hallongrottor, takakor och bröd! återkommer med resultatet. Blev sååå glad idag, vi hade picknic i stadsparken och barnen ville köpa glass isglass som vanligt var min tanke men fiket hade oatleys havreglasshallonpinnar. Kul kul!
  • AAEV

Idag har vi testat ägg igen, och någon timme senare får hon precis likadana utslag :( så hon tål det kanske inte. Visade ju inget på pricktestet dock.
    Tycker ni jag ska prova igen?

Svar på tråden Allergitråden