• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

Så här ser hon ut till och från

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Gud vad jag känner mig trött på allt!!!!

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:
    Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Mina barn har inga som helst eksem i övrigt, förutom när lilla sonen får i sig vete och då får han ju bara sina "blaffor" på kinderna.
    Jag tror generellt sätt  att det fota beror på allergi eller någon slags överkänslighet när eksem kommer, tyvärr. Visst finns det saker som perioral dermatit som kan ge prickar och utslag i ansiktet men det ser inte riktigt ut sådär och vad jag vet så är det vanligast hos vuxna och då främst kvinnor.

Jag är jättedålig på utslag och eksem, men er dotter verkar ju väldigt känslig för allt möjligt så jag skulle tippa på någon slags överkänslighet i alla fall. Hon kan ju reagera på saker ute nu också, sol? gräs? bett?  mm mm
  • mimpen

**puffar min fråga som försvann i brödfunderingarna**

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?

• 2små2stora
    mimpen skrev 2010-07-07 22:01:47 följande:

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?
    Hamburgarna kan har varit kontaminerad med något som han inte tål.
    Men det är svårt att säga vad som är vad om det är för att kortisonet försvann hastigt eller ej.  Kom exemet tillbaka snabbt, dvs hur många dagar efter sista insmörjningen, började det efter att du hade ätit ute?

När det gäller din mamma har jag inget bra förslag, skriv ett brev kanske.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • mimpen
    2små2stora skrev 2010-07-07 22:18:06 följande:
    Hamburgarna kan har varit kontaminerad med något som han inte tål.
    Men det är svårt att säga vad som är vad om det är för att kortisonet försvann hastigt eller ej.  Kom exemet tillbaka snabbt, dvs hur många dagar efter sista insmörjningen, började det efter att du hade ätit ute?

När det gäller din mamma har jag inget bra förslag, skriv ett brev kanske.  
    Ah. Tack för svar. Eksemet kom väl smygande tillbaka. *tänker*

Smorde fredag kväll sista gången. Vi brukade smörja varje kväll, möjligen hoppa över någon kväll. Säg att vi smorde 2 av 3 kvällar i normala fall.

Lördag. Åt endast hemmalagat, fast slickade två slick på en isglass innan jag såg att de innehåll fruktkärnmjöl. Fin i huden på kvällen.
    Söndag. Åt hamburgermiddag ute. Någon gång under söndagen tycker vi oss minnas att eksemen började komma. Men vi minns inte om det var före eller efter maten.
    Måndag. Åt hamburgerlunch ute, i övrigt endast hemlagad ok mat. Definitivt eksem.

Jag tror jag måste prata med mamsen. Och rent bokstavligt säga att hon måste sluta göra sådan grej av  det hela. SÅ svårt är det faktiskt inte. Men hon haussar ju upp det som om det var självaste jordens undergång liksom. Dessutom undrar folk om jag inte ska sluta amma snart så jag får äta normalt. Jag har börjat upplysa om att jag tänker amma minst ett år till, sen kan de få fråga igen :)
  • mimpen
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:

Jag håller med! Prickar och eksem är *gggaaaaaahhhh* Man går liksom ständigt och funderar och undrar och grunnar och ... Så där ser ju Hjalmar ut också, mer eller mindre. Kram!
  • Wilowa

Det är inte ovanligt att ett dåligt skött eksem blossar upp på det sättet du beskriver. Nu vet jag ju att ni inte misskötte det medvetet eftersom ni glömde medicinen, men kontentan blir den samma. Om ni skulle glömma salvan en gång till så tänk då på att det finns receptfria salvor på apoteket och att de är bättre än ingen salva alls. Annars går det ju att ringa er läkare och be om ett nytt recept, det brukar inte vara några problem om man förklarar situationen. Att glömma är så lätt hänt och det har hänt mig flera gånger.

Sedan kan det ju vara något i maten som han reagerat på, men det kan man ju fundera sig blå på! Så länge det inte är något du planerar att äta igen så spelar det ju inte så stor roll. Skulle du äta det igen och han får en liknande reaktion, ja då kan det vara läge att börja leka dektektiv och försöka komma på vad han reagerar på.

Badade han när ni var borta? Det är ju också något som påverkar huden och eksem.
  • Wilowa

...och vad det gäller din mamma så handlar det kanske om en osäkerhet från hennes sida plus att det ÄR svårt för omgivningen att förstå. De är inte med på samma sätt som man är som förälder och de får inte hela sammanhanget. Mina föräldrar har visat flera gånger att de inte förstår. De försöker förstå men jag märker som sagt hur svårt det är för dem. De tycker nog många gånger att jag överdriver, men samtidigt så skrämmer barnens allergier dem...de har båda ana-pen för jordnötsallergi och sonen är även allergisk mot getingar.

Sedan så jobbar jag inom barnomsorgen och att ta hand om barn som inte är ens egna är en helt annan sak. Jag har hjälpt några astmatiska barn några gånger och det är inte alls samma sak som att ge mina barn astmamedicin. De andra barnen har inte alls reagerat lika som mina, vare sig på astman eller på medicnerna och då har jag ju inte den tryggheten som jag har med mina egna. jag kan alltså förstå den förvirring och oro som mor- och farföräldrar kan uttrycka. Om du vill hjälpa din mamma, så sätt dig ner i lugn och ro och förklara från början till slut allt hon behöver veta för att förstå helheten...ge henne några bra länkar där hon kan läsa mer och låt henne kanske även följa med på ett läkarbesök om det är möjligt. 
  • emmasophia

Hej alla!
    Det var länge sedan jag var här men  såg att Mama Law kämpar med FK fortfarande? Håller tummarna för dig, du är värt varenda öre!!! Hur går det med Wiking och hans mat, det är ju inte mycket han tål om jag minns rätt? Ni hade väl också Neocate Active till allt annat som vi?

Hemma hos mig har det hänt saker. Lillemannen (på 2 år) har fortfarande mycket problem med maten och tål nästan ingenting. Växer på Neocate LCP och Active. Har fått öka astmamedicineringen till Airomir 2x1, Pulmicort 2x2, Aerius till pollen och Lomudal GI har han också. Och storebrors (4 år) situation har blivit MYCKET mer besvärlig numera. Han har också fått astma och behöver utöver Pulmicort 2x2 även Singulair, Aerius till pollen och ögondroppar. Och han var medicinFRI före april!!! *pust* Sedan kommer ju till hans allergier så för första gången har även jag sökt vb. Beslut väntas i augusti. Får jag 25% är jag nöjd, blir det 0 så kommer jag inte överklaga men hoppas så klart lite ersättning för all extratid detta tar. Ni förstår säkert vad jag menar.

Hur är det med är andra "gamla" här, K Kavat. Miralicia etc?

• emmasophia

En sak till som kom som en nyhet till mig via dietisten! Man kan få Leilas gul mjölmix på livsmedelrecept nu! Det kunde man inte förr men för några månader sedan ändrades detta! Jag blev överlycklig

Och en annan nyhet finns också! Neocate Nutra, en gröt alltså! Finns i för sig bara till barn med mycket svår allergisituation men har gjort succé hemma hos mig och min lilleman växer mer än någonsin tack vare detta. Man kan få den bara via anskaffning (via en dietist) men den finns i Sverige nu. Min son blev till och med en försökskanin till den här gröten innan Nutricia släppte den på marknaden. Men vi har varit jättenöjda och glada för detta!

Svar på tråden Allergitråden