• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    FenomenaA skrev 2010-07-08 19:54:25 följande:
    Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
  • FenomenaA
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
    Inte vad jag vet, har rätt bra koll. Han har ätit persiko-päronpuré en gång, men problem är mer långvarit än så.
  • FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-07-08 20:12:10 följande:
    Inte vad jag vet, har rätt bra koll. Han har ätit persiko-päronpuré en gång, men problem är mer långvarit än så.
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
    Eller ja, jag har ju börjat dricka svart te m fruktsmak ur burkarna här hemma igen, efter lång period av rent grönt te. vet ej innehåll.
  • Wilowa
    Snutten skrev 2010-07-08 19:56:22 följande:
    kanske för att du hoppar in i en väletalerad tråd som har varit igång i flera år och börjar kritisera till höger och vänster. Då får man svar på tal.
    Jag har inte medvetet kritiserat någon! Det var just detta med väletablerade grupper jag syftade på, väletablerade grupper på fl är i stort sett bara till för dem som är etablerade. Jag har haft ett nästan år långt upphåll från fl och glömde bort hur det är här inne och vilka oskrivna regler som gäller här...ber om ursäkt för detta och återgår till att vara en passiv medlem igen!
  • Mela78
    FenomenaA skrev 2010-07-08 19:54:25 följande:
    Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.
    Min dotter reagerar på choklad/kakao, med utslag och lite klåda. Kan du tänka dig att medvetet provocera med lite kakao/choklad för att se om det är det som är orsaken?
  • FenomenaA
    Mela78 skrev 2010-07-08 20:35:26 följande:
    Min dotter reagerar på choklad/kakao, med utslag och lite klåda. Kan du tänka dig att medvetet provocera med lite kakao/choklad för att se om det är det som är orsaken?
    Hmmm... ja. Jag kan ju utesluta och provocera i min kost iaf. Just Nutramigen 2 och choklad är väl de saker som har tillkommit som han/jag äter regelbundet. Fast kakao är jag nästan lika ofta innan också.
  • ViFrånLandet

Har varit bortrest en vecka och jisses vad ni hunnit skriva mycket under tiden, men nu har jag läst ikapp och tänkte ställa några frågor till er erfarna, om ni orkar läsa mitt troligtvis långa svammel Flört

Sonen (numera 11 mån) har fått diagnosen mjölkproteinallergi "på papper" och vi har fått nutra på recept. Han får den som välling på kvällen och älskar den! Kan man mån tro göra gröt på den också? Nu äter han Sempers mjölkfria men det blir ju lite dyrt i längden om man jämför med nutran eftersom vi får den på livsmedelshantering. Plus att han blir så oljig i avföringen av Semper, eftersom man ska tillsätta det...

Han är jättebra i magen och mycket gladare sedan vi uteslöt mjölken efter provoceringen och alla symptom försvann! Glad

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

• susieQ
    Miralicia skrev 2010-07-08 18:10:42 följande:
    Jag skulle nog snarare börja med ris - tex Pama Minutris eller rismjöl än bovete. Bovete är inte jättevanligt att reagera på, men jag har för mig att Angels gör det om jag inte minns fel.

Och jag som trodde att bovete var bland det mildaste man kunde ge. Det var också en av de sista grejerna som funkade för Olof innan vi gick över helt till Neocate. Bovete och risvälling (och amning) var det enda han levde på under ett par veckor. Men det är ju möjligt att han har börjat reagera på det också... 
    Tanken med att börja med gröt  var för att jag tänkte att det skulle kunna bli ett helt mål, typ frukost, ganska omgående. Får testa med ris om några dar helt enkelt.

• FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Sonen (numera 11 mån) har fått diagnosen mjölkproteinallergi "på papper" och vi har fått nutra på recept. Han får den som välling på kvällen och älskar den! Kan man mån tro göra gröt på den också? Nu äter han Sempers mjölkfria men det blir ju lite dyrt i längden om man jämför med nutran eftersom vi får den på livsmedelshantering. Plus att han blir så oljig i avföringen av Semper, eftersom man ska tillsätta det...

Jag har börjat göra gröt till sonen på Nutramigen, rismjöl/intant risgröt (får på anvisning), rapsolja och katrinplommon- eller annan puré (annan puré är godast).
  • maribel

försökte mig på att baka bullar efter recept på lailas mixkartong men de blev cementgummiklumpar och ratades direkt av lillkillen. ska försöka mig på något recept på tekakor som jag såg i tråden för ett tag sedan.

Blir så less ibland på att han inte bara kan få äta det vi andra äter eller att var man än går bort alltid få säga till honom att han inte kan äta det och det. Vår 1½ åring är ju vete, ägg och mjölkallergisk. Ikväll fick han en reaktion igen då vi tagit i en bulla penslad med ägg och sedan kramade honom. Nässelutslag och svullna ögon för att vi hade spår på handen och sedan tog på honom. Har någon mer här på tråden barn som reagerar  så lätt?

Svar på tråden Allergitråden