• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Nu har jag sett ett samband med dessa röda prickar och gröten! Idag hade hon inga prickar alls och efter 10-15 minuter efter frukosten hade hon dessa röda prickar på hakan, under näsan, på kinderna och även några på handen!!
    Kanske är sojalecitinet trots allt ?!

Någon som har recept på gröt utan soja, vete, mjölk, sojalecitin som har samma konsistens som vanligt köpegröt ?!

• mimpen
    Tibell skrev 2010-07-08 11:19:39 följande:
    Nu har jag sett ett samband med dessa röda prickar och gröten! Idag hade hon inga prickar alls och efter 10-15 minuter efter frukosten hade hon dessa röda prickar på hakan, under näsan, på kinderna och även några på handen!!

Någon som har recept på gröt utan soja, vete, mjölk, sojalecitin som har samma konsistens som vanligt köpegröt ?!
    Jag gör gröt på havregryn och hirsflingor (och vatten) till Hjalmar. Den får bra konsistens. Typ 1/4 dl havregryn och 1/4 dl hirsflinogr och sen 1/2 dl vatten. Sen späder jag med kallt vatten samt sätter i typ plommon/aprikospuré till bra konsistens. Fast kan man äta havregryn mån tro? Kanske inte. I så fall ursäktar jag ett dåligt tips *oops*
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-08 11:19:39 följande:

Titta efter Holles grötar de är utan allt.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-07-07 18:13:33 följande:
    Svårt att se.. men ser nästan ut som nässelutslag. Är det vita "blåsor" med rött runt om eller är det små prickar ?!Och har hon det någon mer stans eller bara i nacken ?!

Det är vita blåsor med rött runt om..
    Anledning att jag frågar är att vi provade ägg i tisdags morse, och i tisdags eftermiddag kom de här.
    Kan ju lika gärna vara nåt annat...
  • myran82
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:
    Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

Så här ser hon ut till och från

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Gud vad jag känner mig trött på allt!!!!
    Min son som är tre månader är också prickig runt munnen, näsan och på kinderna men min mamma säger att det är väldigt vanligt hos barn med lite plitor då & då i ansiktet.. Han äter bara althera ersättning.
  • myran82
    myran82 skrev 2010-07-08 13:13:20 följande:
    Min son som är tre månader är också prickig runt munnen, näsan och på kinderna men min mamma säger att det är väldigt vanligt hos barn med lite plitor då & då i ansiktet.. Han äter bara althera ersättning.
    Hade missat att du hade skrivit att det kom i samband med gröten.
  • susieQ

Hej hej

Var lite härinne och skrev tidigare, men den senaste tiden har jag bara läst. Min lille pojk som nu är nio månader äter för närvarande bara neocate lcp. Han har ätit den sedan mitten av maj. Det var en befrielse när han äntligen fick den efter att vi testat fyra andra mjölkfria ersättningar (nutramigen, nutramigen AA, Profylac och pregestimil) som inte fungerade för honom. Troligtivs beror det på att han inte tål majs. I övrigt så undviker vi mjölk, soja+sojasläktingar+baljväxter, vete, havre och ägg. Han har gjort prick och rast på mjölk, soja ägg och vete men det visar ingenting.
    Sen har han fick neocate så har livet är hemma blivit helt förändrat. Han har växt till sig, tagit jätteskutt i utveklingen, börjat sova bra mm. MEN, han får fortfarande reaktioner regelbundet och dessa vet vi inte riktigt orsaken till. Det kanske är en smula på golvet, eller nån som inte tvättat sig som tar i honom, eller eventuellt damm så nu försöka vi att dammsuga här hemma varje dag...

Så, det var lite bakgrund. Frågan då, vi har så smått börjat försöka ge honom lite mat. För två veckor sen började jag med lite rapsolja i ersättningen, men efter två dagar av uselt mående så backade jag. Jag är inte säker på att det var oljan han reagerade på men jag tog ort den, och det blev bättre.
    Denna veckan började jag med lite bovetegröt gjord på boveteflingor. I måndags fick han ca en tesked och på kvällen upptäckte jag några små hudfärgade knottror på ryggen. Sedan har han fått bovete i förrgår och igår och igår kväll var det fler knottror som också var ganska röda.
    Han har aldrig reagerat med den typen av utslag tidigare så jag känner mig lite osäker. Bör jag backa från bovetet också? Känns snart som att han överhuvudtaget inte kan äta mat. Och så är det så såvrt eftersom han har fått reaktioner även när han bara äter neocate...
    Vad ska jag annars testa för gröt? Går det att göra på rismjöl kanske?

Ursäkta detta långa svammel, men det kändes som att det kanske behövdes lite bakgrundsinfo om oss eftersom jag inte skrivit på länge.
    Hoppas att alla har det skönt i solen!

• Blåtiran

Ny här.
    Har en son på 19 månader som är veteallergisk. Brukar läsa lite här för att få lite råd och sånt. Vi har upptäckt den relativt nyligen och är fortfarande i utredningsfasen. Går hos en bra dietist som hjälper oss. Vi ska nu testa korn och råg. Havre vet vi att han tål.

En hel del att tänka på. Tycker det är mest krångligt när man är borta, t ex ute på stan eller så. Än så länge så går det ju relativt bra  med burkar även om han inte är någon fantast av dem.

Läser och tar in alla era kunskaper

• Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 15:16:03 följande:
    Hej hej

Var lite härinne och skrev tidigare, men den senaste tiden har jag bara läst. Min lille pojk som nu är nio månader äter för närvarande bara neocate lcp. Han har ätit den sedan mitten av maj. Det var en befrielse när han äntligen fick den efter att vi testat fyra andra mjölkfria ersättningar (nutramigen, nutramigen AA, Profylac och pregestimil) som inte fungerade för honom. Troligtivs beror det på att han inte tål majs. I övrigt så undviker vi mjölk, soja+sojasläktingar+baljväxter, vete, havre och ägg. Han har gjort prick och rast på mjölk, soja ägg och vete men det visar ingenting.
    Sen har han fick neocate så har livet är hemma blivit helt förändrat. Han har växt till sig, tagit jätteskutt i utveklingen, börjat sova bra mm. MEN, han får fortfarande reaktioner regelbundet och dessa vet vi inte riktigt orsaken till. Det kanske är en smula på golvet, eller nån som inte tvättat sig som tar i honom, eller eventuellt damm så nu försöka vi att dammsuga här hemma varje dag...

Så, det var lite bakgrund. Frågan då, vi har så smått börjat försöka ge honom lite mat. För två veckor sen började jag med lite rapsolja i ersättningen, men efter två dagar av uselt mående så backade jag. Jag är inte säker på att det var oljan han reagerade på men jag tog ort den, och det blev bättre.
    Denna veckan började jag med lite bovetegröt gjord på boveteflingor. I måndags fick han ca en tesked och på kvällen upptäckte jag några små hudfärgade knottror på ryggen. Sedan har han fått bovete i förrgår och igår och igår kväll var det fler knottror som också var ganska röda.
    Han har aldrig reagerat med den typen av utslag tidigare så jag känner mig lite osäker. Bör jag backa från bovetet också? Känns snart som att han överhuvudtaget inte kan äta mat. Och så är det så såvrt eftersom han har fått reaktioner även när han bara äter neocate...
    Vad ska jag annars testa för gröt? Går det att göra på rismjöl kanske?

Ursäkta detta långa svammel, men det kändes som att det kanske behövdes lite bakgrundsinfo om oss eftersom jag inte skrivit på länge.
    Hoppas att alla har det skönt i solen!
    Jag tycker det låter som att ni borde ta kontakt med pojkens läkare plus få hjälp av en dietist.
  • susieQ

Ja, dietist har vi kontakt med. Ska dit den 19e igen. Har tänkt ta upp med henne då om att vi nog behöver träffa läkare igen. De kan vara lite svåra att få tag på här. Men dietisten har rummet vägg i vägg med Olofs läkare. Tack för feedback!

Svar på tråden Allergitråden