• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV
    2små2stora skrev 2010-07-06 14:04:01 följande:
    Mina får alltid diarré av supparna men inte av vanlig mixtur.
    samma här!
  • JPL
    Mamsie skrev 2010-07-05 20:28:06 följande:
    Jag undrar...

Förra sommaren, precis innan semestern konstaterade vi att Max var mer eller mindre symtomfri.Halleluja tänkte vi och tänkte oss en provokation efter semestern.
    Tji fick vi - ungen var "sitt vanliga jag" och vi glömde alla tankar på att han blivit bättre.

Nu är vi där igen! Ungen mår finfint och det enda vi märker av är att han är lite knottrig här o var.
    Så...
    Är han bara vinterallergiker? (finns sånt? )
    Blir ni/era ungar också bättre på somrarna?

(Han äter 2½ mg Aerius + 1 påse Forlax per dag)
    Spontant undrar jag om han är ledig från dagis=dagismaten?
  • EL I

Sonen verkar ha mycket bättre humör nu så det är nog så att han är väldigt känslig mot vete. Kinderna är helt fria från eksem nu. Han har varit HELT utan vete i ca 2 veckor nu och det är ca 1 månad sedan vi provocerade med REN vete (vi provocerade ju med vetestärkelse och glukossirap för 2 veckor sedan...)
    NU har han som sagt varit fri i 2 veckor från allt (förutom havret han får då) och han mår prima. Han har humör men inte alls som han hade annars då han sprang in på rummet och smällde igen dörren och skrek som en galning och vi inte hade någon aning om varför!!
    Som sagt, kinderna är jättefina
    Skönt!!!!

Vi har kört med laktosfri mjölk/yoghurt ett tag nu och det går hur bra som helst. Vi vågar oss inte på "ren" mjölk än och det spelar ju ingen roll eftersom laktosfritt finns hur mycket alternativ som helst. Skönt att han klarar mjölk nu när vi vet att han inte klarar vete!! En stor lättnad.

Jag vill återigen tacka alla här för all information jag fått angående framför allt sonens veteallergi. Hade INGEN aning om nåt innan jag gick med i denna tråd. Tackar också för allt tålamod! Ni är guld värda! <3

• Tibell

ELI  : Vad skönt att höra att han mår bra nu =)

Vi här hemma har en liten fråga till er kunniga om våran stora tös!
    Hur troligt är det att hon klarar laktos?! Och hur funkar det egentligen med laktosfritt. Kan de ha vanlig mjölk i mat osv eller är det laktosfritt som gäller där med ?!
    I dagsläget får hon vara helt mjölkfritt eftersom vi ändå äter det med tanke på minstingen. Men jag tänkte senare när det är dags att börja dagis igen!
    Hoppas någon förstår mitt surr ;)

Sen ska jag bara tillägga att minstingen har inte fått någon mer diarré trots iprensuppar. Sen sover hon bättre på nätterna igen. Så om det var vete eller tänderna är ju jätte svårt att säga.. men känns som att det var veten. Synd bara att det skulle krocka så! Nästa gång vi ska provocera får vi nog ta oss en titt i munnen först ;)
    Och en annan kanon bra grej. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha blivit bättre. Hon har ännu inte utsatts för ren mjölk men hon får åtmindstånde inte fula röda eksem av bara spår av mjölk på sig i allafall =) Alltid ett steg i rätt riktning!

• EL I
    Tibell skrev 2010-07-06 19:35:53 följande:

ELI  : Vad skönt att höra att han mår bra nu =)

Vi här hemma har en liten fråga till er kunniga om våran stora tös!
    Hur troligt är det att hon klarar laktos?! Och hur funkar det egentligen med laktosfritt. Kan de ha vanlig mjölk i mat osv eller är det laktosfritt som gäller där med ?!
    I dagsläget får hon vara helt mjölkfritt eftersom vi ändå äter det med tanke på minstingen. Men jag tänkte senare när det är dags att börja dagis igen!
    Hoppas någon förstår mitt surr ;)

Sen ska jag bara tillägga att minstingen har inte fått någon mer diarré trots iprensuppar. Sen sover hon bättre på nätterna igen. Så om det var vete eller tänderna är ju jätte svårt att säga.. men känns som att det var veten. Synd bara att det skulle krocka så! Nästa gång vi ska provocera får vi nog ta oss en titt i munnen först ;)
    Och en annan kanon bra grej. Hennes kontaktallergi mot mjölk verkar ha blivit bättre. Hon har ännu inte utsatts för ren mjölk men hon får åtmindstånde inte fula röda eksem av bara spår av mjölk på sig i allafall =) Alltid ett steg i rätt riktning!

Rent generellt så är det så att laktosintolernas är EXTREMT ovanligt bland barn under 4 år, så reagera de på mjölk när de är små så är det av största sannolikhet mjlökPROTEINET de inte tål, liksom din stora tjej, antaligen. Jag hade alltså kört på med HELT mjölkPROTEINfritt i alla fall i 6-12 månader och sedan provocera. Anledningen till att vi t ex gett minstingen laktosfritt nu är att om man inte fått i sig laktos på länge (som sonen som varit utan i nästan 1.5 år) så kan man reagera på laktosen fast man inte är laktosintolerant. Så för att vi skulle vara säkra på att han tålde MJÖLKPROTEINET och inte reagerade på laktosen så valde vi att ge laktosfritt nu i början.

Rätta mig någon om jag har fel!
  • Kavat

En liten snabbis får läsa i kapp senare. Mc Donalds har bytt hamburgerbröd och innehåller numera vetestärkelse, under 20 ppm tror jag det var.

• mimpen

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?

• Tibell

En liten fråga. Hur länge är det normalt att ett barn är förkylt vid denna årstid ?!

• AAEV

Jag undrar...
    Vad är det här för utslag?
    Vi har testat en ny grej i maten som vi inte vet om hon tål, men jag vet inte om detta är "allergiutslag" eller bara vanliga.
    DEt kanske är svårt att se på bilden men de är liksom upphöjda prickar och så rött runt

• AAEV

Bilderna kom ju inte med! Suck!
    Jag provar att lägga dom i mitt galleri

Svar på tråden Allergitråden