• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Nä i ris finns ingen gluten men glukossirap kan vara gjort på vete (eller majs eller potatis). Däremot (rätta mig om jag har fel) har de tagit bort kravet på att märka vad det är gjort av för att just glutenallergiker inte "ska" kunna reagera på det men har läst flertalet med celaki här i tråden som reagerar på glukossirap... så ifall han är känslig så kan det ju vara det!

Nu till min son igen. Han har nu varit utan vete (fast han får havre forfarande, lite grann i några frukostflingor han bara älskar...men inte mkt av det dock) i en vecka snart igen och hans kinder är inte röda längre och hans humör är mkt bättre. Han har ju humör efter sin mor men det är bara normalt humör. Han har inte sprungit in o dragit igen dörren framför näsan på oss på flera dagar nu innan gjorde han det flera gånger om dagen! Så nog är han veteallergisk alltid. Skönt att veta!
    Ska bli intressant att se om det visar nåt på testerna vi tog i onsdags. Ska ringa dem på måndag igen och se om svaren kommit.

Tack alla för ni stått ut med mitt "tjafs" fram och tillbaka och svarat på mina konstiga frågor! Det betyder massor för mig!Hoppas ni inte gett upp hoppet om mig o att jag fortfarande kan få svar om jag har några frågor för era kunskaper är outgrundliga. Lärt mig allt jag kan här hos er

• Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:22:24 följande:
    ingår ris i gluten så kan det ju isåfall vara det som spökar? Men det är väll bara havre vete och råg som är gluten eller har jag fel?

Tack
    Även till viss del i havre, då den kan vara kontaminerad. De flesta glutenintoleranta tål havre, men inte alla.

Sen är det som jag skrev stooor skillnad på veteallergi och glutenintolerans.
  • 2små2stora

Det är inte helt ovanligt att de blir hårda i magen av neocate LCP det blev min dotter också.

Nu har hon neocate advance och den blir hon inte hård i magen av.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Ellisizza
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
    Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram
    Som flera skrivit så är det inte gluten i Neocate LCP.

Min son hade en massa mag- och hudproblem men allt försvann så fort han började med Neocate.

Dock är det ju jättevanligt att de blir förstoppade av Neocate, och av annan ersättning också för den delen.

Min son blev grymt förstoppad så fort han började med Neocate. Fick ont och bajset var så hårt att de små pluttar som kom ut var blodiga. Hans läkare sa att det är jättevanligt att det blir så och vi fick börja ge Laktulos för att magen skulle bli bättre.

Krävdes runt 10 ml Laktulos per dag för att han inte skulle vara hård i magen.

Nu när vi börjat med mer och mer mat har han blivit hård i magen igen. Trots ännu större mängd laktulos. Även detta är vanligt när de börjar med mat.

Jag misstänker inte att han är förstoppad för att han inte tål något då han är bra i magen annars (inget slem, blod etc) och jättefin i huden.
  • crazy hannah

Tack så jätte mkt för alla svar så mkt enklare att diskuttera med läkaren då man har lite kött på benen så att säga.

Då skall jag lägga fram det om att neocate kan göra honom förstoppad, iböand tycker man ju att läkare är dumma i huvvet suck, skall försöka att inte slå ihjäl honom och dietisten imorgon haha... Dietisten borde få ett skott i pannan hahahah... ne fy va elak jag är men gahh va trött jag blir....-

Kram på er och tack ännu en gång =)

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Allrona
    Tibell skrev 2010-06-29 20:01:25 följande:
    Vad skönt att ni fick en läkare som tror på er trots att det inte visade något på prick. Våran läkare tror fortfarande inte att vår dotter är allergisk mot något trots att hon till och med reagerar via kontakt!!! Men nu ska vi dit i augusti och provocera där..så får de själva se hur hon reagerar!

Fick du något svar om gräset ?! Om så små barn kunde reagera på det ?! Vi har våra misstankar om att våran minsta är lite känslig mot gräs. Nu när vi varit ute mycket de senaste dagarna har hon massa eksem på magen ( varit lite nakenfis ute ) samt att bägge knäna är röda/eksemiga samt massa prickar. Men sen är det ju svårt att avgöra om det handlar om någon allergi/känslighet eller om det är för att hon bara har lite känslig hud! Får era barn eksem eller prickar av att komma i kontakt med gräs?!
    Vår dotter på drygt 1-år verkar vara allergisk mot gräs. Kliande ögon som är röda runt om och rinnig näsa och dessutom sämre astma just nu. Läkaren tror att det kan vara gräsallergi trots att det tydligen är väldigt ovanligt för så små barn. Dottern ragerar även på sk korsallergier för gräs som melon, tomat och gröna ärtor. Hon får små röda prickar på benen när hon går i gräset. Vi har fått airius som hon får dagligen men vi ska snart prova dra ner på den för att se hur reaktionen blir.
  • saffe
    Snutten skrev 2010-06-29 19:49:30 följande:
    Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.
    Vart finns den att köpa?
  • Tibell
    Allrona skrev 2010-06-30 11:54:04 följande:
    Vår dotter på drygt 1-år verkar vara allergisk mot gräs. Kliande ögon som är röda runt om och rinnig näsa och dessutom sämre astma just nu. Läkaren tror att det kan vara gräsallergi trots att det tydligen är väldigt ovanligt för så små barn. Dottern ragerar även på sk korsallergier för gräs som melon, tomat och gröna ärtor. Hon får små röda prickar på benen när hon går i gräset. Vi har fått airius som hon får dagligen men vi ska snart prova dra ner på den för att se hur reaktionen blir.
    På min dotter märks inget än på rinnig näsa eller ögon..har iofs inte tänkt något vidare på det!! Men hon är ju bara 8 månader så det känns ju inte som om hon borde reagera på det. Ska smörja bort alla eksem nu och sen avvakta ett par dagar innan vi testar att låta henne krypa i gräset!!

Men finns det några barn här som har känslig hud och som reagerar med eksem/prickar av gräs trots att de inte är känsliga/allergiska?!
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-30 13:29:07 följande:
    På min dotter märks inget än på rinnig näsa eller ögon..har iofs inte tänkt något vidare på det!! Men hon är ju bara 8 månader så det känns ju inte som om hon borde reagera på det. Ska smörja bort alla eksem nu och sen avvakta ett par dagar innan vi testar att låta henne krypa i gräset!!

Men finns det några barn här som har känslig hud och som reagerar med eksem/prickar av gräs trots att de inte är känsliga/allergiska?!
    Vår dotter är bara 7 månader men har gräsallergi. Vi fick ju medicin mot det igår. Hon har rinnig näsa och röda ögon och så får hon prickar när hon varit i kontakt med gräs...
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-30 13:55:44 följande:
    Vår dotter är bara 7 månader men har gräsallergi. Vi fick ju medicin mot det igår. Hon har rinnig näsa och röda ögon och så får hon prickar när hon varit i kontakt med gräs...
    Okej..så det går att vara det med andra ord. Idag är hon fin i hyn igen..och vi har varit inomhus hela dagen!!

Men blir din dotter även röd i ögonen/rinnig näsa även om hon bara sitter på en filt eller är det bara när hon ligger i gräset ?!
    Dottern var snuvig igår ( genomskinligt snor ) när vi var ute men det tänkte jag hade att göra med att hon badade en liten stund ( dock i varmt vatten )
    hmm.. kanske ska kolla hur hon reagerar nästa gång hon är i gräset.
Svar på tråden Allergitråden