• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Åhh tack för alla svar =)
    Ser att fler visat neg på prover men är allergiska ändå! Läkaren hävdar stark att Bella minsann inte är allergisk mot något och hade inte jag tjatat så hade vi aldrig fått mjölkersättning på livsmedelsanvisning!
    Hon menar på att det är OTROLIGT sällan barn är allergiska om de inte visar på några tester! Så nu kan jag lugna mig och sluta tro att jag är hypokondrisk!
    Hon visar tydliga reaktioner på mjölk och soja. Spydde även massa massa av katrinplommonpuré..men det kanske är rätt vanligt ?! Hon kräktes sådana kaskader att hela hon +sängen fick saneras efterråt..hon tömde magen mer eller mindre!
    Hemmagjorda patchtest visar positivt på vete samt lite på havre...men detta har vi inte provocerat ordentligt med än. Vi vet inte riktigt om vi ska göra det snart eller inte. Lutar åt att vi testar vete först så fort hon kommit ut denna bedrövliga fas hon är i just nu!!

• Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-23 21:28:41 följande:
    Åhh tack för alla svar =)
    Ser att fler visat neg på prover men är allergiska ändå! Läkaren hävdar stark att Bella minsann inte är allergisk mot något och hade inte jag tjatat så hade vi aldrig fått mjölkersättning på livsmedelsanvisning!
    Hon menar på att det är OTROLIGT sällan barn är allergiska om de inte visar på några tester! Så nu kan jag lugna mig och sluta tro att jag är hypokondrisk!
    Hon visar tydliga reaktioner på mjölk och soja. Spydde även massa massa av katrinplommonpuré..men det kanske är rätt vanligt ?! Hon kräktes sådana kaskader att hela hon +sängen fick saneras efterråt..hon tömde magen mer eller mindre!
    Hemmagjorda patchtest visar positivt på vete samt lite på havre...men detta har vi inte provocerat ordentligt med än. Vi vet inte riktigt om vi ska göra det snart eller inte. Lutar åt att vi testar vete först så fort hon kommit ut denna bedrövliga fas hon är i just nu!!
    Hade en läkare som hävdade att sonen inte var allergisk mot något då pricktest och RAST inte visade något trots att massor testades. Han fick Nutramigen utskrivet men fick ont i magen av det. Läkaren trodde mig inte för precis som du skriver var det SÅÅÅ ovanligt att vara allergisk om testerna inte visade något.

Att sonen hade knallröda kinder, eksem lite här och var, stora nässelutsalg över hela bålen samt grönt och slemmigt bajs med blod i hade läkaren dock ingen bra förklaring till..

Bytte läkare illa kvickt och fick Neocate utskrivet. Alla magproblem försvann snabbt och efter några månader var även huden superfin! Konstigt när han inte kunde vara allergisk enligt första läkaren...
  • EL I

älsklingen: sonen visar inte heller något på RAST eller pricktest på mjlök eller soja men provokation visar ju att han varit överkänslig. Nu tror jag han börjar växa ifrån det...

Jag har funderat på om det var så att han aldrig egentligen varit allergisk mot mjölk utan att det varit vete som strulat hela tiden, men eftersom hans mage var skadad av vete så blev mjölkproteinet jobbigt för magen?? Vad tror ni om den hypotesen? Mjölk ÄR ju jobbigt att bryta ner och det är ju t ex inte bra att dricka mjölk efter en magsjuka då magen skadats så man har svårt att bryta ner laktosen...kanske samma sak för sonen fast pga vete?

han började ju  med vete redan när han var 3.5 månad och det som var innan funderar jag på om det var vanlig kolik?? Hmm ja det spelar ju mindre roll egentligen, bara något som ploppade upp i mitt huvud.

• Karolin86

hej. hoppar in här och frågar.
    någon som har barn med komjölks-allergi som ger kalktillskott? Vilken och hur mkt isf?
    jag fick rek. av dietisten att köpa på apoteket men skulle fråga där vilken han skulle ha för de visste dom. på apoteket fick jag inte köpa eftersom de inte fanns till barn? hur gör ni?

• em84
    Hej alla!

Min dotter är 9 månader snart och är ägg- och mjölkallergiker. Det var jag som skrev att spyorna försvann helt med neocate. Helt underbart!

Nu till det tråkiga.... hon har börjat spy igen ett par veckor och har även fått prickar runt munnen igen. Behöver inte vara något, men blir så besviken att det kom tillbaka igen.
    Det var rena himmelriket för bara några veckor sen.
    Hon spyr inte lika mycket som förut, men det kommer ändå en del, tycker det är så konstigt!

Vi har haft vetemjöl i såsen och kört med havre. Ska utesluta det och även tomat, tyckte att hon spydde av det.
    Vi kör med maizena i hennes välling och har i olja för att hon ska få i sig så mycket fett. Hon går upp ganska sakta, eller har gjort.
    Hon vägde 4190 när hon föddes och är nu 9 månader och väger knappt 8,5.

Har ni några råd?
  • ViFrånLandet

Hej igen!

Nu är vi ännu mer förvirrade här hemma och tänkte höra med er vad ni tror...

Började med mjölkprodukter i förrgår kväll efter att sonen vart helt mjölkfri i två veckor. Han var konstant hård i magen och fick förstoppningar innan och blev lite bättre under de två testveckorna men var fortfarande hårdare än "man ska" vara.. Men nu helt plötsligt är han riktigt lös i magen och vi fattar ingenting! Känns inte som om det var mjölken som var problemet innan då, för visst borde han väl ha blivit hård igen?

Han var för övrigt på jättebra humör igår och åt utan bekymmer, verkade inte alls få ont i magen (vilket han fått förut).

Vi är självklart jätteglada över att han är så bra nu men förstår inte hur det kan komma sig, att han först är konstant jättehård och förstoppad, slutar med mjölk i två veckor och sen blir han lös när vi börjar igen?!  

• AAEV

I veckan har jag tagit barnen på en minisemester i pappas sommarstuga. Det har varit jättehärligt men lillan fick i sig mjölk då min syster matade storebror och glömde sopa under hans stol. Lite trist men syrran min skämdes en del... Det är inte lätt för utomstående heller, vi har ju precis fått in alla rutiner o det.
    Nu till min fråga. Lillan har legat mycket i gräset och krypit nu i det fina vädret. Jag misstänker att hon inte tål gräs. Hon har blivit så snuvig, det är väldigt vattning genomskinlig snuva som rinner konstant. Hon är även röd i ögonen och kliar sig väldigt mycket. fick även eksem på magen. Kan gräsallergi visa sig så här tidigt??

• Kavat
    Kavat skrev 2010-06-22 19:26:21 följande:
    Hej och välkommen hit!
    Låter ju onekligen som att hon börjat reagera på något.
    En vanlig kombination med mjölk och äggallergi är sojaallergi. Det kan du läsa mer om här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Äter hon något utav det? Sinlac?

Annars så om man går på statistik så är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter vanligaste allergierna, så nog skulle det kunna vara vete och/eller havre som ställer till det.

Gissar att hon inte ätit vete och havre under så lång tid? För egentligen så ska ni inte ta bort vete ur hennes kost utan att ha gjort ett blodprov och kollat glutenintolerans. Sen när man väl tagit bort så kan det vara för sent, då magen läker och man behöver ge vete igen under lång tid. (Veteallergi och glutenintolerans är två helt skilda "sjukdomar".)

Men havre kan ni ta bort liksom tomat, utan vidare för att se om det blir bättre. Kolla även upp vad hon äter om hon får i sig soja/släktingarna.
    Men ring läkaren och säg att ni vill kolla gluten (blodprov) INNAN ni tar bort vete.

Vet många som de inte kollat vete innan man tagit bort gluten/vete och då blir det väldigt jobbigt för barnet och föräldrarna att återinföra för att kolla gluten i efterhand. Speciellt om det visar sig vara en allergi i slutändan, då har man "tvingat" i barnet de man vet att de reagerar på i flera månader och ofta blir ju allergin värre.
    em84 ,

Jag svarade dig bland alla inlägg som blev i förrgår, så läs inlägg 1984.
  • Blå Flygare
    Karolin86 skrev 2010-06-23 23:44:25 följande:
    hej. hoppar in här och frågar.
    någon som har barn med komjölks-allergi som ger kalktillskott? Vilken och hur mkt isf?
    jag fick rek. av dietisten att köpa på apoteket men skulle fråga där vilken han skulle ha för de visste dom. på apoteket fick jag inte köpa eftersom de inte fanns till barn? hur gör ni?
    Här har apoteket svara att de bara säljer till barn efter dietist rekommendation. Calcitugg och calcichew har vi fått på recept, det är tuggtabletter som smakar gott (ena citron o andra apelsin, ena med D-vitamin). Innehåller sötningsmedel. Delas på hälften för att bli lagom mängd.
    Sen finns det en jag glömt namnet på med pepparmintsmak som man slipper dela, ävenden med sötningsmedel och tuggtablett.
    Annars kan man ta Kalcidon (med eller utan D-vitamin) och krossa (i mortel eller köp en tablett-kross) De smakar inget och innehåller socker ist för sötningsmedel.

På hälsokosten finns Nalletabletter med kalcium. Minallvit heter de och innehåller inte så mycket kosntigtjox som apotekets. Smakar äpple. Dock rätt dyrt eftersom det är så lite kalcium i varje (det står 1-2 tabletter om dan, men det är beräknat på attbarnen får i sig mer kalk i kosten så man får ge mer).
    Sen finns det ett pulver att strö på också. Dolomite? Kalcium och magnecium om jag minns rätt. Men detär inte säkert!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Mjölk och ägg via elimination/provocation. Visade inget på prick eller RAST. Visade senare inget på lapp/patch heller, men det var långt efter provocation så det KAN ha växtbort då, men inte alls säkert.

Sädesslagen har inte visat på RAST eller lapp, men på elimination/provokation.

Mjölk och ägg visarofta inte på test, men attsädesslagen inte visade på lapp är lite mer ovanligt enl. vår läk. Men inte så ovanligt att hon för den skull inte tror på resultatet av provoceringarna.
Svar på tråden Allergitråden