Allergitråden
Hej! Jag tänkte hoppa med här om det är okej... Jag kör en liten snabb genomgång av sonens eventuella allergier...
Vår son på 10 månader har astma och misstänkt katt- och hundallergi. Det visade inget på pricktestet men han blir otroligt snorig runt katter och tungandad nära hundar så läkarna tror att det är allergi ändå, eller möjligtvis överkänslighet.
Pricktestet gav utslag för ägg, men då reaktionen inte blev fullt lika stor som testppricken (den där utan ämne, glömt vad det heter) var det tydligen ingen fara att ge honom ägg ändå? Törs man det?
Vi har aldrig reflekterat över vån sons mage, att han varit konstant hård och förstoppad sedan vi började med ersättning och smakisar har vi uppfattat som ett vanligt fenomen (tagit upp det med BVC några gånger). Men när vi var på barnmottagningen för drygt två veckor sedan sa läkarna att det kunde vara mjölkproteinallergi och att vi skulle testa att utesluta det. Nu har det gått en tid med strikt mjölkfritt och vi upplever honom som gladare, verkar ha mindre magknip och bajset är bättre i konsistensen även om det fortfarande är ganska hårt (kommer inga harkluttar längre iaf!) Vi kör på ett tag till innan vi provocerar men det känns lite misstänksamt, tror ni det kan vara allergi/överkänslighet?
En sak vi reagerat på nu när han är lite bättre i bajseriet är hur hård han blir i magen när han ätit smörgås eller pannkaka tex (mjölkfritt, förstås) och börjar fundera om det kan vara något annat som han reagerar på, vete kanske..?
Har aldrig tänkt tanken på att lilleman skulle ha några matallergier innan, men nu tycker jag han reagerar på mycket! Kanske är vi bara lite paranoida nu sedan läkaren satte griller i huvudet på oss, för så vanligt kan det väl inte vara med så mycket allergier, eller? Och att det bara visar sig som magont/förstoppning/gnällighet?
Har hört att barn till allergiker kan få allergier men då undrar jag, om pappan har fler allergier (hund, katt, pollen, gräs, nötter, äpple bla) är risken större för att sonen också får fler än en allergi då?
Ledsen för det långa inlägget, är en del som surrar i huvudet kan jag lova..