Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Hej! Jag tänkte hoppa med här om det är okej... Jag kör en liten snabb genomgång av sonens eventuella allergier...

Vår son på 10 månader har astma och misstänkt katt- och hundallergi. Det visade inget på pricktestet men han blir otroligt snorig runt katter och tungandad nära hundar så läkarna tror att det är allergi ändå, eller möjligtvis överkänslighet.

Pricktestet gav utslag för ägg, men då reaktionen inte blev fullt lika stor som testppricken (den där utan ämne, glömt vad det heter) var det tydligen ingen fara att ge honom ägg ändå? Törs man det?

Vi har aldrig reflekterat över vån sons mage, att han varit konstant hård och förstoppad sedan vi började med ersättning och smakisar har vi uppfattat som ett vanligt fenomen (tagit upp det med BVC några gånger). Men när vi var på barnmottagningen för drygt två veckor sedan sa läkarna att det kunde vara mjölkproteinallergi och att vi skulle testa att utesluta det. Nu har det gått en tid med strikt mjölkfritt och vi upplever honom som gladare, verkar ha mindre magknip och bajset är bättre i konsistensen även om det fortfarande är ganska hårt (kommer inga harkluttar längre iaf!) Vi kör på ett tag till innan vi provocerar men det känns lite misstänksamt, tror ni det kan vara allergi/överkänslighet?

En sak vi reagerat på nu när han är lite bättre i bajseriet är hur hård han blir i magen när han ätit smörgås eller pannkaka tex (mjölkfritt, förstås) och börjar fundera om det kan vara något annat som han reagerar på, vete kanske..?

Har aldrig tänkt tanken på att lilleman skulle ha några matallergier innan, men nu tycker jag han reagerar på mycket! Kanske är vi bara lite paranoida nu sedan läkaren satte griller i huvudet på oss, för så vanligt kan det väl inte vara med så mycket allergier, eller? Och att det bara visar sig som magont/förstoppning/gnällighet?

Har hört att barn till allergiker kan få allergier men då undrar jag, om pappan har fler allergier (hund, katt, pollen, gräs, nötter, äpple bla) är risken större för att sonen också får fler än en allergi då?

Ledsen för det långa inlägget, är en del som surrar i huvudet kan jag lova..

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-06-22 19:41:53 följande:
    Hej och välkommen du med!

Ge ägg eller inte.. Ja, det kan bara ni bedömma om han reagerar eller inte. Det sägs ju numera att man ska ge upp till den nivå att de inte reagerar. Men vad den nivån är någonstans kan vara svårt att veta på små barn. Har han aldrig fått ägg? Det finns andra tester att göra som mäter äggallergin och hur "farlig" den är så jag hade nog velat testa mer innan jag hade gett.

Att min dotter var allergisk kom vi på samtidigt som vi testade sonen. Nog hade vi också märkt av en del saker, men alltid fått höra att allt var så normalt. Hon har i dag diverse allergier och överkänsligheter och då när vi kollade var det mjölk, ägg och soja och det blev stor skillnad på henne utan det hon inte tålde. Hon hade heller inga direkta eksem, värre än någon annan, men i efterhand insåg vi flera saker och hon hade eksem i perioder men hon hade självmant slutat äta allt som innehöll ägg för hon kände nog av att hon blev dålig av det. Sen fick hon mer och mer eksem efter 3 års ålder.

Hon hade också mest problem med magen, så nog kan det vara "enda" synliga symptomet. Men tyvärr är det ju precis som du skriver, att humör och annat också påverkas.

Riskerna till fler allergier om föräldrarna har fler allergier vet jag inget om. Den enda allergi min man och jag har haft, som vi vetat om, är att han hade äggallergi som barn. Min mamma misstänker nu att jag hade mjölkproteinallergi och jag har nyligen fått en glutenintoleransdiagnos. Men gluten är ingen allergi. Och våra barn har många olika allergier, så ärftlighet, ja, till viss del, men nog kan de få många allergier ändå tyvärr.
    Tack för välkomnandet =)

Han har aldrig fått rent ägg, eller rättare sagt så spottade han ut det direkt första gången vi testade, de andra gångerna har han knipit ihop munnen och inte velat ha, så det har vi ingen aning om hur han reagerar på. Han har ätit potatiskex penslade med ägg samt pannkaka och vi har inte märkt någon reaktion förut. Sedan vi började med mjölkfritt har han fått pannkaka gjord på havremjölk och då blev han märkbart hårdare i magen, men det är ju svårt att säga om det beror på äggen. Kexen har han inte fått mer eftersom de inte var mjölkfria... Så han verkar ju inte jättekänslig, men det kanske är annorlunda med kokt/stekt ägg, vad vet jag? Pratade med läkaren nu i eftermiddag och hon tyckte vi skulle avvakta med ägg tills vidare, så vi kan testa det vid ett senare tillfälle.

Vilken tur att ni kom på din dotters allergi! Även om de inte reagerar livshotande så vill man ju inte att barnen ska må dåligt och ha ont. Och blir de gladare utan det de inte tål är det ju en stor bonus!

Pratade som sagt med läkaren i eftermiddag och hon ville att vi skulle provocera på en gång eftersom vi märkt sådana skillnader redan, så idag fick han vanlig välling. Han släppte flaskan och skrek några gånger och var lite knölig innan han somnade och nu när jag tittade till honom låg han på sidan med benen uppdragna mot magen. Svårt att säga om det är mjölken eller bara en tillfällighet men han har klart ondare i magen ikväll =(

Förövrigt så ska vi få göra ett kompletterande pricktest, sist testades bara mjölk och ägg i födoämnesväg, men vi ska få testa för vete bla. Ska även få göra ett RAST (heter det va?). Så tummen upp för denna läkare! Har hört och läst om så många som fått kämpa med näbbar och klor för att få det ordentligt utrett trots allvarligare reaktioner att jag blev helt förvånad när det gick så lätt för oss!

Nu ska jag sluta svamla här och mysa ordentligt med våra älskade katter för sista kvällen, imorgon ska vi ta bort dem =(
  • ViFrånLandet

Hej igen!

Nu är vi ännu mer förvirrade här hemma och tänkte höra med er vad ni tror...

Började med mjölkprodukter i förrgår kväll efter att sonen vart helt mjölkfri i två veckor. Han var konstant hård i magen och fick förstoppningar innan och blev lite bättre under de två testveckorna men var fortfarande hårdare än "man ska" vara.. Men nu helt plötsligt är han riktigt lös i magen och vi fattar ingenting! Känns inte som om det var mjölken som var problemet innan då, för visst borde han väl ha blivit hård igen?

Han var för övrigt på jättebra humör igår och åt utan bekymmer, verkade inte alls få ont i magen (vilket han fått förut).

Vi är självklart jätteglada över att han är så bra nu men förstår inte hur det kan komma sig, att han först är konstant jättehård och förstoppad, slutar med mjölk i två veckor och sen blir han lös när vi börjar igen?!  

• ViFrånLandet

Har varit bortrest en vecka och jisses vad ni hunnit skriva mycket under tiden, men nu har jag läst ikapp och tänkte ställa några frågor till er erfarna, om ni orkar läsa mitt troligtvis långa svammel Flört

Sonen (numera 11 mån) har fått diagnosen mjölkproteinallergi "på papper" och vi har fått nutra på recept. Han får den som välling på kvällen och älskar den! Kan man mån tro göra gröt på den också? Nu äter han Sempers mjölkfria men det blir ju lite dyrt i längden om man jämför med nutran eftersom vi får den på livsmedelshantering. Plus att han blir så oljig i avföringen av Semper, eftersom man ska tillsätta det...

Han är jättebra i magen och mycket gladare sedan vi uteslöt mjölken efter provoceringen och alla symptom försvann! Glad

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

• ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

Puffar lite för min fundering över havren och passar på att fråga om något av nedanstående är vanligt att vara allergisk/överkänslig mot?
    havre
    riskoncentrat (rissirap, risolja, risstärkelse, rismjöl, kalcium, stabiliseringsmedel (karragen)), förtjockningsmedel (xantangummi, pektin, agar),
    malen vaniljstång,
    vanilj-arom,
    havsalt,
    färg (betakaroten),
    probiotisk syrakultur (Bifidobacterium BB12™, Lactobacillus acidophilus LA5™, Lactobacillus rhamnosus Lc 705).
    (Innehållet i Yosa vanilj, tänkte ifall det kan vara något annat än havren han reagerade så starkt på)

Tack på förhand!
  • ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-07-08 22:08:33 följande:
    Jag har börjat göra gröt till sonen på Nutramigen, rismjöl/intant risgröt (får på anvisning), rapsolja och katrinplommon- eller annan puré (annan puré är godast).
    Tack, det ska jag prova! Vart köper man rismjöl, finns det i de vanliga affärerna eller går det bara att få tag i via apoteket? Hur mycket har du i av allt, eller kör du på känn? Har aldrig gjort egen gröt till sonen då jag är så orolig att han inte ska få i sig det han behöver i näringsväg, så jag är lite lost även i detta ämne Flört
  • ViFrånLandet
    sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

Har inga tips eller råd ang utslagen i sig men jag tycker absolut att ni ska kräva en läkartid, oavsett vad det beror på! Lycka till, hoppas ni får bukt med det hela!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-12 21:05:09 följande:
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Hej!
    Svårt att säga något när man inte vet allt han äter, men eftersom du misstänker youghurten så utgår jag från att det var det enda "nya" han åt och det enda med havre som han får i sig?

Min son är jätte allergisk mot havre! Liksom många andra saker. Vanligt? Nje, inte jätte vanligt, men det utesluter absolut inte att man kan vara allergisk mot det. Har en kompis vars son "bara" är allergisk mot fisk och havre. Sen är det väl, om man ser till de som hänger här i trådarna, vanligt att de inte tål mjölk heller och kombinationen mjölk, ägg, soja, vete, havre finns hos en hel del barn. Det är alltid lurigare när det är fler saker som inte tåls. Tyvärr har havreallergierna ökat efter att alla havreprodukter kom. Innan så var det sojaprodukter som valdes istället för mjölk och nu ska man ju helst välja havre, ris, kokos istället och i och med att det görs mycket havreprodukter så ökar havreallergierna..

Har du provat att ge honom enbart havre och sett om han reagerar? För när man ger något med en massa ingredienser så är det givetvis jätte svårt att veta vad han reagerar på, även om det kanske är troligast att det är just havren. Men man kan vara allergisk mot det mesta egentligen... Så mitt råd är att vänta tills han mår bra igen och sen ge honom LITE! havre, t.ex ett par havregryn, som kokas något till "gröt" i vatten i micron på en sked.  Viktigt är ju då att ni inte ger honom något annat nytt och att han mår bra i övrigt.

Tack för svar!

Ja, yoghurten var det enda nya han fick vid tillfället. Han reagerade på pannkakor gjorda på havremjölk tidigare men då fick han inga utslag runt munnen (inte vad jag minns iaf) och vi trodde då det berodde på äggen och tänkte inte mer på det.

Utslagen runt munnen hade bleknat men blossade igår upp igen. Det enda han fick annorlunda då var lite bröd (som innehåller havrefibrer, såg jag sen) men det har han fått förut utan utslag. Kan det vara så att han reagerade starkare denna gång för att utslagen inte gått bort helt?  Han blev hård i magen också men det är inget ovanligt, det blir han alltid dagen efter han ätit lite bröd...

Känns som om man överanalyserar allt nu, tänk vad enkelt det vore om det fanns ett tillförlitligt test som kunde tala om alla ev allergier så man slapp grubbla sig grön..!

Har aldrig gett honom rent havre men ska absolut göra det när han är bättre igen!

• ViFrånLandet

Funderar lite över det här med lapptest också, har läst några gånger att en del gjort det hemma.. Om man får en reaktion då, räcker det som "bevis" för läkare eller är det mest för en själv..? Hur gör man, vet ni har länkat förut men hittar den inte nu? Skulle vara så smidigt om man hann få lite mer klarhet i vad sonen kan och inte kan äta innan han börjar hos dagmamman om en månad...

• ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-07-13 20:49:20 följande:
    Det är den här gröten vi använder www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-...
    Vet inte inköpsställen förutom Apoteket. Maila och fråga!

Jag gör på känn. Ca 0,75- 1 dl vatten, ca 3 msk rismjöl, 3,5 skopor Nutramigen, ca 2-3 msk puré, 1 tsk rapsolja. Kan hända att man ska ha mer ersättning för att det ska bli bra näringsinnehåll, jag är nybörjare. Någon som har åsikter? :)

Det som är bra att gröten blir instant, man behöver inte koka och svalna. Det är just för att sonen ska få i sig allt han behöver som vi ger gröt på ersättning. I nuvarande läge vill jag ger mer än bara gröt på rismjöl och fruktpuré. Just nu har vi iofs uppehåll med Nutra, se mina andra inlägg.
    Åh, kanon! Ska höra på Apoteket redan imorgon, tack för hjälpen!
Svar på tråden Allergitråden