Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Kavat skrev 2010-07-30 19:58:32 följande:
    Och köp Risentas eller Go Greens mjöler som är sär-när märkta!

Saltå Kvarn kan inte garantera att de är rena från annat.
    Det ska jag tänka på, tack!
  • ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 11:01:14 följande:
    Vår son är allergisk mot mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och majs.När han inte blev bättre då vi tog bort altt han var allergisk mot, så bad jag om att få testa även majs på patch test, och han fick lika stark reaktion mot majs som sädesslagen och sojan som också gjordes med patchtest.Mjölk och ägg med pricktest..Han fick ju Sempers mjölkfria risgröt , och i den fanns såväl maltodextrin av majs som soja lecitin.När vi tog bort allt med majs så blev han en annan unge,från att under sina 14 första månader sovit i entimmes-intervaller nätterna igenom från dag 1,så sover han idag 12 timmar om natten-i sträck, och 1-2 timmar sovstund på dagen.
    Vad skönt att ni fått ordning på sömnen och att han mår bra nu! Ger ni honom någon form av välling/ersättning? Hur gör ni den i så fall? Skulle vilja testa något som inte innehåller majs för att se om det blir någon skillnad, som det är nu får sonen Nutra som välling på kvällen samt att vi gör gröt av den + rismjöl på morgonen. Vet inte hur känslig han är mot "behandlad majs" i produkter, bara att han inte tål ren majs, spelar ingen roll om det är hela korn eller om det är puréat...
  • ViFrånLandet

Har tagit bort lapptestet från sonen nu. Ryggen är än så länge väldigt röd men det ser ut som om han reagerat på både havre, vete och majs (små prickar) men vi får väl se imorgon när det är dags att läsa av. Dock är jag lite osäker på om vi gjort helt riktigt, när vi tog bort lapparna gick det att blåsa bort mjölet och såväl havren som majsen var snustorr - ska det vara så?

• ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 20:50:44 följande:
    Vi fick Neocate utskrivet, men det spelade ingen roll hur jag än försökte maskera bort smaken ,för den är verkligen vidrig,så jag ammade honom tills han var 14 månader-han är 18mån nu-,och nu får han gröt morgon och kväll som jag gör av risdryck,Holle ekologisk risgröt, (som är ett pulver man kan köpa på bla goodstore.se eller ekologiska barnmatsbutiken)lite olja,dolomitpulver=kalkpulver ,någon fruktpure,och ett vitaminpulver som jag även det hittat på nätet som är utan dom sakerna han är allergisk mot.Risgröten kan även göras som välling.Ingen kokning behövs.Ibland varierar vi med Holle hirsgröt.
    Är det inte någon form av majs i Neocate? Om inte ska jag testa den till sonen! Kostar den också runt 200kr/burken om man köper utan anvisning?

Vi gör gröt på Oldas risgröt/mjöl, antar att det är likvärdigt med det ni använder.. Risdryck (berikad) har vi också hemma, likaså olja. Kanske skulle testat det får se om han blir bättre än av Nutran. I så fall får jag införskaffa vitaminer sedan. Tack för tipset!

Hur visar sig majsallergin för din son? Får han lika kraftiga reaktioner av ren majs som av majsstärkelse etc i livsmedel?
  • ViFrånLandet
    crazy hannah skrev 2010-08-01 21:19:38 följande:
    Hej såg någopn fråga ang neocate.. den kostar ca 580 per burk men jag tror inte man kan köpa den någon annan stans än med recept..

Den skall vara helt allergi fri om jag fattat det rätt..

mvh Hannah
    Ojdå, det var ju betydligt dyrare än Nutran... Får vänta tills läkaren är tillbaka från semestern och be henne skriva ut en provburk. Tack för upplysningen! =)
  • ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 21:40:13 följande:
    jag meilade Nutricia och frågade om innehållet i neocate,och då svarade hon att glukossirapen är majsbaserad men skall vara renad från proteiner,MEN, hon kunde ändå inte  till 100% säga att en majsallergiker inte skulle reagera. Som jag förstått är majs allergi ovanligt i Sverige, informationen om denna allergin är ytterst knapphändig till skillnad från i tex USA, så jag har googlat en del på cornallergy och fått lite mer info den vägen,och i vårt fall så var det inte förrän majsen försvann dvs ALLT som överhuvutaget kan härröra från majs- och även vete- ända ner på druvsockernivå som sonens eksem försvann .Alla scans charkprodukter som har druvsocker i sig är majsbaserade.Likaså lithells.har mailat dem.Druvsocker liksom dextrose är oftast majs eller vetebaserat.Ex euroshoppers pommes frites med dextrose är vete,så i dags läget  är alla produkter med druvsocker,dextrose,glukossirap ,maltodextrin helt borta ur sonens kost.Det gäller att lusläsa innehållsförteckningar men vad gör man inte för att ens barn skall må bra?!
    Druvsocker? Förvånad Hade jag ingen aning om! Men det finns som sagt himla dåligt med info om majsallergi här i Sverige. Synd jag är så förbannat kass på engelska, annars skulle jag googlat jag med!

Ska genast gå till köket och kolla igenom lillemans grejer efter både druvsocker och dextrose!
  • ViFrånLandet
    crazy hannah skrev 2010-08-02 17:09:14 följande:
    Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram
    Lycka till med återinförandet, ska hålla tummar och tår för er =)
  • ViFrånLandet

Har läst av det hemmagjorda lapptestet nu, prickarna som visade sig tdigare är helt borta och han är kanonfin på ryggen! Blir lite fundersam eftersom vi vet att han reagerar på havre och majs (får ju både magknip och stenhård mage av båda samt utslag av havre). Antar att vi således ska ta hela testet med en nypa salt och fortsätta utesluta livsmedlen han får symptom av... Jag som hoppats på lite klarhet i det hela =/ Jaja, bara att vänta på läkartiden i september och hoppas att allt flyter på tills dess. Har inga planer på att provocera något mer innan dess, stackaren måste få vila sin lilla kropp ett tag nu känner jag. Tack för alla råd och tips, ni är guld värda!

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:48:27 följande:
    Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mj...
    Har vart in och läst, blev själaglad - precis vad en nybörjare som jag behöver! TACK!
  • ViFrånLandet

Åh, jag är så glad! Ringde till barnmottagningen idag för att höra hur vi ska gå vidare med allt och fick en läkartid redan imorgon! Skulle egentligen ha blivit kallade i september men efter att jag berättat hur vi har det här hemma fick vi komma redan imorgon, både pricktest och blodprov skulle de ta och skulle det inte visa något lät det som om vi skulle få göra lapptest senare. Bara att hoppas på att den nya läkaren är lika bra och tillmötesgående som den förra (som tydligen har bytt avdelning/inrikting). Stod iaf i hans journal att ett intyg ska skickas om att han ska äta strikt ägg-, mjölk, havre- och majsfritt och att utredning om fler allergier återstår, så nu väntar vi bara på att det ska komma med posten =)

Fick bara lov att skriva några positiva rader!

Svar på tråden Allergitråden