Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-08-26 18:11:28 följande:
    Lailas gula resp blå har olika bakegenskaper så det är nog det skulle jag tro.
    Jag läste lite snabbt innan jag bakade och fick för mig att man bara skulle göra degen lite lösare med det blå jämfört med den gula, men det är kanske fler saker som spelar in..? Får testa baka något annat bröd helt enkelt, törs inte använda den gjord på majs eftersom sonen reagerar så häftigt mot ren majs samt puré... Han reagerar visserligen på vete också men inte lika illa, så jag tänkte testa med vetestärkelse.. Får provocera det i något annat helt enkelt!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-26 18:42:17 följande:
    Nu fattar jag ingenting. Lillan fick tag på mitt tomma mjölkglas ( laktosfri mjölk ) som stod på bordet. Hon har börjat ta tag i duken och dra och får således med sig allt som står på! Jag var med och tvättade stora tösens händer och märkte inte vad hon sysslade med. Mjölken var som sagt uppdrucken men hon slickade ändå på insidan av glaset där det fanns rester
    Nu till det märkliga...hon har inte fått eksem!!!! Hon brukar ju bli alldeles eksemig/prickig när hon fått i sig mjölk tidigare men inte en prick har kommit än. Men hon har reagerat..tyvärr. Hon har sovit i drygt 30 på hela dagen från kl 6 när vi klev upp..hon brukar sova minst 4 h. Hon lyckades somna nu ikväll efter mycket skrik och gråt men sov bara i 20 min innan hon satte igång och gnälla och gråta. Dessutom pruttar hon massa. Så hon har ju helt klart reagerat men inte med eksem. Har era barn gjort så någon gång ?! Fått eksem vid ett tillfälle men inte vid ett annat. Eller innebär detta att mjölkallergin är på väg att växa bort *hoppas hoppas*
    Stackars lilltjejen, hoppas det onda går över fortare än kvickt!

Gabriels reaktioner ser lite olika ut från gång till gång, han får alltid problem med magen men vissa gånger får han även utslag samt sår i rumpan... Så visst kan det bli olika!
  • ViFrånLandet

Ni alla är så gulliga och stöttar och hjälper när man som jag inte har så stor koll själv... Så nu tänkte jag dela med mig av ett recept på potatiskakor för de små, ifall någon kanske vill ha Glad

Ingridienser
    150 gram kokt potatis
    100 gram mjölkfritt margarin
    ca. 2,5 dl teffmjöl (alternativt 1,25 dl bovetemjöl + 1,25 dl rismjöl)
    1 tsk bakpulver
    2 msk vallmofrö eller annan krydda barnet tycker om, vi kör med brödkrydda.
    (1 ägg till pensling, om barnet tål det. Vi kör utan och det går bra!)

Så här gör man
    1. Mosa potatisen med en press, är den kall kan du använda rivjärn.
    2. Rör margarinet smidigt tillsammans med potatisen.
    3. Tillsätt mjöl, bakpulver och kryddor - knåda ihop till en fast deg.
    4. Låt degen ligga i kylskåp ca. 30 minuter
    5. Rulla små bollar av degen och lägg på plåt, platta dem till ca. 2mm tjocka kakor.
    (6. Pensla med ägg).
    7. Grädda mitt i ugnen i 200 grader 10-15 minuter.
    8. Låt kakorna svalna och förvara dem sedan i plåtburk.

Vår son skulle kunna leva på dessa kakor!

• ViFrånLandet

Har en fråga... Kan man få feber som allergireaktion? En kompis barn får nämligen ALLTID feber dagen efter att han har badat i klor, inga andra symptom alls, bara feber.

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-05 17:14:47 följande:
    Hej tjejer!!!

Behöver ha svar på en liten fråga! Minsta dottern (mjölk, soja ( sojasläktingar) vete (vetestärkelse ) och havreallergisk) fick smaka på ett risbröd som heter "spröda risbröd" från Oldana ?? igår. Efter det fick hon eksem på ena kinden+prickar på kinderna och runt munnen+haka+under näsan . Idag bajsade hon en rutten diarré blöja som verkligen stank!!
    Innehållsförteckning:
    råris, ris, potatisfibrer, socker och salt.
    Detta borde hon väl kunna äta ??
    Vi var hemma hos min mamma så hon kan likaväl ha hittat något hon inte tål att tugga på!!
    Tråkigt att lilltjejen reagerat igen! Har ingen aning om vad det kan vara, låter ju som om ingredienserna i brödet är okej... Vart har du köpt det? Har letat överallt men det tycks inte gå att få tag i här... Tänkte vi skulle testa det till sonen!
  • ViFrånLandet

Måste höra vad ni tror...

Sonen hade 40 graders feber onsdag-fredag med kräkningar och diarréer, vägrade äta och dricka så han blev även uttorkad (kraftig förkylning sa de på akuten). Igår gav vi honom lite blåbärspuré men han fick inte i sig mer än max 2msk, utöver det drack han bra och åt lite melon, päron och banan (allt annat vägrade han fortfarande). På kvällen bajsade han helt plötsligt hårt, som cement, svart var det också! Vi började även ana små prickar på halsen och bröstet men vi tänkte inte så mycket på det just då... Han gallskrek hela natten inatt, ihopkrupen i fosterställning. Även idag har han skrikit mycket och haft ont i magen och inte bajsat en endaste gång... Nu ikväll var precis hela han prickig, små ljusröda prickar, från topp till tå, bokstavligt talat.

Nu till min fråga, tror ni magontet, bajset och prickarna beror på sviter från förkylningen eller kan det vara så att vi bör lägga till blåbär i får-inte-äta-listan?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-05 21:30:36 följande:
    Just de ljusrosa prickarna från topp till tå låter som tredagarsfebern ( man kan få utslagen snabbare än efter tre dagar )
    Minstingen hade det för någon vecka sedan och var en enda stor prick hela hon ;)
    Har även hört de barn som fått prickar i samband med öroninflammation. Kanske magontet är öronont ??

Men just magontet och förstoppningen lät ju inge vidare!!
    Hoppas han mår bättre snart och att ni kan komma på vad som är fel!!
    Då får vi hoppas att det var tredagasfeber han hade! Var in till akuten i torsdag då han som sagt vägrade äta och dricka och till slut inte kissade heller (i hela 15 timmar var blöjan snustorr, vi åkte in efter 3,5). Läkarna tog snabbsänka som visade virus men inga bakterier och gick igenom hela honom, var röd i halsen men allt annat såg fint ut så öronen är det inte som spökar...

Han var piggare ikväll och somnade på rygg så vi hoppas det vänt nu! 

Har ringt barnmottagningen ett flertal gånger de gångna veckorna och sökt vår läkare och de säger att hon ska ringa upp men hon gör det ju aldrig =(  
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-09-06 21:19:25 följande:
    Man kan få närapå svart bajs av blåbär och det är även stoppande. Sen om han druckit dåligt och har feber så är det inte så konstigt att han blev förstoppad.
    Hoppas det var tredagarsfeber-prickar.
    Hur mår han nu?
    Att blåbär är stoppande visste vi, var därför vi gav honom det, men jag trodde nog inte att det var SÅ stoppande, i alla fall inte av en sådan liten mängd... Prickarna är fortfarande kvar och han är mycket gnälligare än vanligt och sover otroligt mycket (men oroligt) men verkar inte ha ont i magen i alla fall och bajseriet har kommit igång med bra både färg och koncistens Skrattande
  • ViFrånLandet

Måste fråga en sak jag funderat på ett tag nu... Varning för svammel! Flört

Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...

Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...

Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat Flört

• ViFrånLandet

Oj vad ni skriver, hinner inte med Flört

Vad roligt att så många ville dela med sig om hur det var/är för er med syskon/inte syskon! Vet inte om jag blev så mycket klokare hur jag själv vill göra men ni lyckades få mig ur ekorrhjulet för ett tag i alla fall och det tackar jag mycket för!

Annars har det hänt en hel del här hemma. Det började med att sonen fick vad vi tror var 3 dagarsfebern förra veckan så att inskolningen hos dagmamman blev uppskjuten... I måndags var vi i alla fall dit och allt kändes bra... På tisdagen berättade hon att hon pratat med sin chef om Gabriel och allt runtomkring honom, om hennes oro för att göra fel och att inte hinna med städning osv efter maten då samtliga 09or (fyra stycken) behöver sova direkt efter lunchen... Hon ville dock prova under en period för att sedan utvärdera, nämnde till och med att hon funderat på att ansöka om hjälp med G (en assistent alltså) om det var möjligt. Samtalet kändes bra och vi skulle tillbaka på onsdagen för ytterligare en inskolningsdag... Så blev det dock inte, blev uppringd av skolchefen igår morse och hon sa att de (kommunen) bestämt att han skulle börja dagis istället, för allas bästa. Så hastigt och lustigt fick vi åka på möte med förskolans personal och kokerska och idag började vi skola in honom... Det snurrar ganska duktigt i huvudet nu kan jag lova men de verkar jätteduktiga och kokerskan hade haft med både allergier och glutenintolerans att göra förut, dock inte så mycket på ett och samma barn, men hon kändes kompetent!

Var där 9-14 idag och det gick bra. Han åt frukt med de andra utan problem på förmiddagen och på lunchen fick han sitta i ett annat rum, på kanten av bordet brevid en fröken, mitt emot G var det en tom plats och sen satt det två stora barn där. Kändes jättebra! Dock hade de inga plasttallrikar, muggar etc de vågade använda till G då allt var så¨repigt (de har redan beställt nya till honom, snabba ryck!). Efter lunchen tvättades han och stoppades i vagnen för att somna (vilket han gjorde på två röda, jobbigt att vara på dagis tydligen, hihi) och sedan blev det sanering av bord, stolar och golv - jättenoga var hon som städade!

En annan bra sak som de kommit fram till igår efter vårt lilla möte var att playdoo-leran skulle vara undangömd de dagar G är där. Så himla skönt att de tar det på allvar och att vi inte behövde påpeka det utan att det var en självklarhet från deras sida! De skulle även kolla över andra saker/aktiviteter etc som kan vara dåligt för G - jisses vad engagerade de är, blir alldeles varm inombords Skrattande De frågade även hur illa det är med hans hundallergi, om han reagerar på hundhår från de andra barnens kläder, om hans kläder måste hängas separat osv (det behövs dock inte, hittills har han bara reagerat i direkt kontakt utomhus och luftburet inomhus hos folk med hund.)

Hoppsan, blev visst en hel novell... Undrar om någon ens orkar läsa? Aja, nu har jag fått ut mig det jag ville i alla fall så nu ska jag skulla isäng och förhoppningsvis sova ytterligare en hel natt, det vore Gabriels tredje i rad i så fall - halleluja!

Svar på tråden Allergitråden