Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

t0va skrev 2010-10-05 18:12:36 följande:
    fan så elaka de är då. Ska försöka få tag i de imorgon så tröttsamt när vi åker på torsdag och något e-recept gick inte att få utan vi måste åka till vårdcentralen och hämta receptet.
    Varför kan du inte får något e-recept?! Vet inte när jag/vi fick en papperslapp senast, trodde knappt de fanns längre... Förvånad Hoppas verkligen det löser sig för er, och det snabbt som ögat! Att bara få en burk/uttag verkar ju helgalet! 
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-05 18:22:05 följande:
    vi får inte heller på e-recept utan vi får skicka in till apoteket. så får vi skicka en livsmedelshänvisning när vi ska beställa.... konstigt om det är olika.
    Ja, det var verkligen konstigt att det är olika..! Och vi som bor mitt ute i ingenstans, trodde vi låg efter i allt men tydligen inte Flört
  • ViFrånLandet

Är det några av era barn som dalat på kurvorna efter att ni tagit bort det de inte tål? Var på BVC på sen ettårskontroll igår och sonen har hoppat ner 2 eller om det var 3 streck på viktkurvan... Läkaren trodde det berodde på att han förut åt när han hade ont i magen, att han inte kände skillnad på magont och hunger och att han nu bara äter när han behöver. Någon som varit med om det?

Var på föräldramöte på dagis idag och fick reda på att de bara är tre personal på 19 barn, varav 10st är 1-2år. Självklart fick jag lov att fråga hur det funkar vid maten och de tyckte att det var ganska tressigt. De försöker få en till personal men ja, det kostar ju pengar och är väl inte jättelätt att få igenom... Kan man påverka det som förälder till ett allergibarn, genom läkarintyg eller något? Jag vet att de är jättenoga med G, han får alltid en personal som hjälper honom osv men jag kan inte låta bli att tycka synd om de andra barnen, de blir som lite åsidosatta då G tar mer uppmärksamhet...

• ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.
    Vårt dagis är helt underbart och har inte ifrågasatt oss alls! Trots att vi bara har intyg på fyra födoämnen (mjölk, ägg, havre, majs) går de utan bekymmer med på att ta bort annat vi misstänker (soja, ärtor, vete, nektarin). Kokerskan har även, i samråd med oss, tagit bort korven de har då G fick en mild reaktion som kan komma från den, även om ingridienserna ser ok ut och det lika gärna kan bero på något annat...

Hade de dock bråkat eller betett sig oproffisigt hade jag utan tvivel tagit fighten med rektorn/högre ledning om det skulle behövas! Man har nog mycket att tänka på runt barnen ändå och ska absolut inre behöva oroa sig för hur dagis/kokerskan sköter sig!
  • ViFrånLandet

Mitt stackars lilla hjärta ser för hemsk ut, som ni ser.. (Han är minst lika röd vid analöppningen och runt pungen) Han fick ananas för första gången kvällen innan detta fula dök upp, kan det bero på det? Eller är det troligare att det är blöjeksem? Tips på hur vi ska råda bot på det?? Jag lider verkligen med honom, han har verkligen ont Rynkar på näsan 

• ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-11 20:53:32 följande:
    aj va det där såg ont ut. stackars liten. ingen aning hur blöjeksem ser ut för det har ingen av mina haft, men samtidigt känner jag  att är det för ananasen så borde det vara mer på huden i övrigt med. Hoppas det lugnar sig fort. Du har ingen vanlig hydrokortison kräm att smörja med så svalkar det och lägger sig lite?
    Han har några få utslag på resten av kroppen också men det är mer som små torrfläckar och det är inte mer än 5-10 fördelat på hela kroppen...

Hydrikortisonsalva? Hmm, det borde jag ha någonstans tycker jag, att jag inte tänkt på det tidigare! *dumma mig*
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-10-11 20:59:03 följande:
    ViFrånLandet : Usch fy som han ser ut =/ Hade han några tendenser till dessa utslag innan han fick ananas?? Annars kan det vara högst troligt att det är ananasens fel. Kanske ingen allergi i sig med en överkänslighet ?? Det är ju rätt starkt!!
    Nepp, har var jättefin innan han fick ananasen...
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-11 21:02:07 följande:
    Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
    Ja, på vissa ställen är det som små blåsor, de vätskar också... Har smort honom med locobase repair (tror jag den heter?) i tjockt lagen och ändå läcker det igenom på sina ställen...

Byter blöja stup i kvarten och låter honom lufta så fort det finns en möjlighet.. ska införskaffa inotynol så fort som möjligt!
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-11 21:07:29 följande:
    Lider han hemskt av det kanske lite smärtstillande kan hjälpa. Men mycket smörj är bra.
    (ja han skulle ju egentligen ha sovit utan blöja på ett kisskydd men inte så lycket när det är en kille en tjej hade varit lättare.)
    Det har jag inte heller haft en tanke på... Ska lägga fram en alvedon så jag kan ge honom när/om han vaknar.. Känns dock inte helt lyckat att behöva ge supp men flytande tar han inte Rynkar på näsan
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-11 21:04:16 följande:
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
    Ingen som sagt det till oss heller, men så är inte vårt BVC det bästa heller tyvärr och som förstagångsmamma har man ju ingen koll...
Svar på tråden Allergitråden