Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Kavat skrev 2010-10-25 19:40:35 följande:
    Det är inte så att han får gå länge med blöjan så att han blir röd? Alltså att inte blöjan tar upp kisset för den är för full? Eller att de inte hinner/kan byta bajsblöja direkt?

Om han är så röd är det kanske bättre att de alltid smörjer honom med t.ex Inotyol?

Vi har hittat "knepet" här hemma för att slippa röd rumpa. Använder så klart vatten ibland men det torkar ju ut. Oftast använder jag olja. Den vanliga barnängen ?-oljan tog slut och då fyllde jag på med vanlig rapsolja. Funkar lika bra och är bra mycket billigare!
    Idag var han där 6,30-14 och de hade bytt 4 blöjor så de verkar byta ganska ofta, blöjan brukar vara så gott som snustorr även om jag får väcka honom när jag hämtar... När han ska bajsa går han oftast till någon av fröknarna och gör sina behov i deras knä Flört Och här hemma går det ju bra, han är inte ens röd när han sovit hela natten och blöjan är blytung.

Inotyol smörjer de ett tjockt lager med vid varje blöjbyte, det gör vi hemma också (tack för tipset förut, bättre salva har vi aldrig haft!)

Vi använder olja mellan varven men oftast kör vi med våtservetter numera, har hittat billiga bra och bra på Dollarstore som funkar kanon (Liberos blir han ganska irriterad av, likaså vissa andra märken) Så jag tänkte skicka med ett paket på onsdag, misstänker att de hellre tar de än kladdar med olja på vår vilding, får se vad de säger.
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-25 20:04:34 följande:
    Det låter ju bra. En tanke som slog mig bara, är de rena om händerna när de smörjer honom? Alltså så att de inte har saker han inte tål på händerna som de smörjer in? Låter otroligt, men man vet aldrig...
    Oj, ingen aning... Han reagerar ju visserligen inte på kontakt annars men eftersom han är så känslig i hyn på just rumpan är det ju ingen omöjlighet att han skulle göra det, men jag hoppas och tror att de är rena om händerna! Kan ju höra mig för lite försiktigt på onsdag.

Tack för dina tankar!
  • ViFrånLandet
    FrökenLindström & K Kavat: Tänkte skicka med våtservetter till dagis imorgon, kan de använda dem så länge. Märker vi att han inte längre blir röd beror det ju sannolikt på Lactacyden, annars får vi fortsätta att leka detektiver...
  • ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-26 16:55:23 följande:
    Lactacyd innehåller mjölkprotein. Kollade nyss. Har inte följt hela diskussionen så jag vet inte riktigt vilken allergi vi talar om, men mjölk har väl de flesta här :-/
    Har du kollat på flaskan eller vart såg du det? Försöker nämligen få tag i fulla innehållsförteckningen via google bl.a. men lyckas inte... Hinner inte läsa på förskolans flaska imorgon när jag lämnar, får kika när jag hämtar, men som sagt kommer jag tala om för dem att använda våra medtagna våtservetter tills vidare...

Tack alla för ert engageman, ni är som vanligt helt underbara Skrattande
  • ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-26 20:11:47 följande:
    Kollade på flaskan. Det står milk protein, och även om engelskan stundom är lite knagglig så kan jag inte tänka mig att jag har översatt det fel
    Så, det kan ju helt klart vara boven, men ni har ju hittat en bra lösning på problemet. Håller tummarna att det var så "enkelt" och att han blir bra nu!
    Men äsch då Obestämd Fast det är klart, hellre att det är tvålen än något annat han reagerar på! Tusen tack för att du kollade! Glad
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-10-26 20:26:59 följande:
    Det är inte en gammal flaska du har då?
    För några veckor sedan i varje fall (när jag senast var inne på deras hemsida för att länka till en annan som frågade kring det) så poängterade de på deras hemsida att den inte innehöll mjölkprotein (och nu är sidan under omkonstruktion så det går inte att kolla här hemifrån) men däremot mjölksyra.

Men tidigare innehöll den mjölkprotein - tror de gjorde om den till utan runt 2008 nån gång har jag för mig.

(Eller så har de bytt recept på den igen så att den på nytt innehåller mjölkprotein Obestämd)
    Får kolla på flaskan de har på dagis helt enkelt! Kanske är det något annat i den han inte tål annars? Hans allergilista utökas ju ständigt och som sagt reagerar han på en del våtservetter och blöjor (bla Liberos) så det är väl ingen omöjlighet det heller...

Sambon påpekade precis att han är väldigt rödflammig i ansiktet mellan varven när han kommit hem från dagis, kanske använder de samma tvål i ansiktet..? Får ta ett snack med dem och höra!

Såg förresten när jag googlade att det kommit en ny, krämigare Lactacyd, kanske finns det mjölkprotein i den?
  • ViFrånLandet
    Snutten skrev 2010-10-26 19:07:01 följande:
    Är det någon här vars barn har haft perioral dermatit?
    Googlade också, är ju lite olika illa på bilderna man får upp men visst påminner Gabriels utslag om dem mellan varven, är lite sådär torrknottrig han blir ner över hakan, halsen också...
  • ViFrånLandet

God kväll på er!

Lactacyden på dagis innehöll inget mjölkprotein vad jag kunde se men de lät bli den idag ändå och använde våtservetterna vi tagit med istället. Och vi fick hem en pojk som var superfin i rumpan, inte minsta lilla tendens till rött! Skrattande Så jag antar att det är något annat i innehållet som han är känslig emot... Eller om det var en tillfällighet, det får väl tiden utvisa i så fall.

• ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-27 21:25:13 följande:
    Ledsen Vifrånlandet om jag vilseledde dig!
    Absolut ingen fara Glad Det hade ju lika gärna kunnat varit en gammal flaska de hade, jag menar, tvål har väl inget bäst före-datum så det vore ju inte helt omöjligt...
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?
    Är slembajs också tecken på allergi? Crap! Jag som hittat på alla möjliga förklaringar till att lilleman bajsar slem mellan varven... Obestämd
Svar på tråden Allergitråden