Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Mela: Tack för svar =)

Har en till fundering, posten kom precis och fick då en papperslapp med livsmedelsanvisning till lilleman... Vad gör jag med den, går till Apoteket?

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-11 11:21:02 följande:
    Jag lagar i princip samma till alla, jag är för bekväm av mig för att göra något annat. i vårt fall är det ju dottern som behöver mjölk, ägg, soja-fritt + utan ett gäng annat också och jag alla sädesslag så skulle jag laga allt separat skulle jag behöva göra tre olika varianter till varje måltid och det gör jag helt enkelt inte. Nån gång ibland händer det väl att jag gör special till dottern, men då ser jag till att anpassa det vi övriga äter till mig (men då är skillnaden oftast att det är  + ost, smör, ägg)

Eller huvudrätten är samma och sen kan det variera med tillbehören, tex två kastruller med pasta, eller olika tillbehör som creme fraicheaktig dressing, ost, tomater etc serveras i en skål bredvid så får var och en som tål ta för sig själv på sin egen tallrik.
    Gör tex en skål med blandad sallad som alla tål allt i och sen an det bli en skål med pasta och en med (majs)couscous/quinoa, en med ost och en med tomater i så får var och en blanda på egan tallriken istället för att göra hela salladen med allt i samma skål (eller så gör jag majscouscoussalald till alla).

Ja, lasagne och pannkakor gör jag väl vanligtvis olika av, men inte så värst mycket mer saker vad jag kan komma på så här på rak arm. Annars är det väl kanske att jag passar på att gör maträtter med tex ost i om dottern inte ska äta hemma.

Vad gäller kryddor så behöver man inte vara rädd för att använda det även till barnens mat (även om man kanske kan vara lite sparsam med de allra starkaste och stora mängderna av starka kryddor), det är i princip bara salt man bör vara lite återhållsam med (men det skadar inte att man är som vuxen också) - den speciella barnmaten på burk är rätt extremt smaklös. Här har dottern ätit i princip samma mat som övriga familjen sen hon började äta vanlig mat.

Vansinnigt dyrt vet jag väl inte direkt att det blir? Tror att det skulle bli betydligt dyrare att laga separat, dels med att köpa olika råvaror och sen extra el som går åt för den extra matlagningen. Det bli billigare att enbart köpa kokosmjölk än att köpa både grädde och kokosmjöl om det dessutom inte går åt allting utan att man får hälla ut och slänga delar av förpackningarna för att det hinner bli dåligt innan man gjort av med det etc.
    I varje fall för oss skulle det snarare bli vansinnigt dyrt att köpa och laga separat snarare än att laga samma och bara variera småsaker, och det skulle vi verkligen inte ha vare sig tid för eller råd att göra pga väldigt begränsad ekonomi (har levt 6 pers i princip på en lön alt ett studiemedel + lite högre bostadsbidrag vid studier än vid heltidsjobb, men totalsumman ungefär samma och sen 1/4 VB + 2 barnbidrag i sådär 3 år nu).

Men det jag gör är att bunkra "dyrare" matvaror när de är billiga och väljer lite billigare alternativ ibland (billigare är inte alltid sämre innehållsmässigt - ibland handlar det mest om utesende men om man ändå ska dela i mindre bitar spelar det inte så stor roll) - erbjudanden med billig kycklingfilé så köper jag på mig ett rejält lager så att man har tills nästa gång det kommer erbjudande på det, billig köttfärs i storpack bunkras också när det är billigt och delas i småförpackningar och fryses in, lax köper jag oftast som ojämna laxbitar i frysdisken på Willys (400 g för ca 30:- istället för att betala mer än det dubbla för laxfilé - ibland är det helt felfria filébitar i och ibland mer småbitar men det spelar knappast nån roll om man ska mixa till färs - ofta väntar jag med att bestämma hur jag ska laga till det tills jag ser hur bitarna i förpackningen ser ut), köper frysta Pangaisusfiléer istället för torsk, sej eller annan dyrare fisk och att det får bli fryst fisk istället för färsk. Även utnyttja och köpa färskt kött, chark etc när det är nedsatt 30-50% pga kort datum - antingen att man lagar till det direkt eller så klarar det att man stoppar in det i frysen några dagar för att förlänga hållbarheten även om bäst före/siste förbrukningsdag är 1-2 dagar senare (klarar ju ingen långtidsförvaring i frysen när det fryses så sent i hållbarheten - men jag har inte upplevt några problem av att frysa dagen innan sista förbrukning och sen lagat till inom 1-2 veckor). Så kött, fågel och fisk är det extremt sällan jag köper till "ordinarie pris", utan det bunkras vid extrapris så att det räcker till nästa gång det dyker upp extrapris på den typen av produkter. Och kött, chark och lite påläggsmat händer det även att sambon köper via jobbet (tex 3 800g-falukorvsringar för 20 lite emellanåt beroende på utbud i jobbutiken och hur vår ekonomi ser ut just den månaden.

Jag gör väldigt sällan en matlisteplanering för veckan och sen går och handlar utifrån den, utan jag handlar snarast först och planerar sen utifrån vad för kött/fisk/fågel som finns i frysen så att det vid handling mer blir att komplettera med frukt, grönsaker, färskvaror etc utifrån vad man ska ha till de planerade rätterna utöver själva huvudingrediensen.
    Tack för ditt utförliga svar Glad Verkar som om jag är helt ute och cyklar när jag tror det ska bli så dyrt, men jag har inte ens tänkt i banorna att elen kostar, eller allt vatten och diskmedel etc Flört Tur det finns så underbara människor i denna tråd som får en att tänka efter Hjärta

Och tänk att jag ännu en gång totalt förträngt att man kan använda kokos i matlagningen! Kan iofs bero på att jag inte alls är förtjust i kokos.. Men det kanske är en vanesak? Vart står det i affären, vid de vanliga mejeriprodukterna eller måste man leta i någon specialhylla kanske..?

Såg att vi fått ris-hirspasta utskrivet till lilleman, blev genast mycket lättare att ge honom samma mat som oss - vi kan ju faktiskt äta vanlig pasta och hans sin (jag och sambon är riktiga pastaälskare nämligen).

Ska kolla i utanalltbloggen efter lite recept, så får väl jag och sambon lära oss att äta hans mat helt enkelt... Letar dock fortfarande ett alternativ till grädde, tråkigt att behöva reda allt med risdryck och rismjöl jämt... Tips?
  • ViFrånLandet
    saffe skrev 2011-01-11 11:47:34 följande:
    Just det, en sak till:  jag hatar kokos-smak i vanliga fall, men den här kokos"grädden" har jag vant mig vid! Vi som egentligen kan äta vanlig grädde använder kokosmjölken i alla fall, för enkelhetens skull.
    Vilken koncistens får kokosmjölken om man kokar den? Tänkte om det blir som med grädde, att den "tjockar till sig" till lagomt såsig koncisten? Det är nämligen lite det jag är ute efter, att slippa reda och greja Flört
  • ViFrånLandet

Fick bara själva receptlappen, inget annat... Tror jag åker förbi Apoteket och hör hur jag ska göra... Fick inte så mycket eftersom allt med majs går bort, och så jobbar jag ett stenkast ifrån Apoteket, så det är nog enklast att hämta där eftersom jag ändå måste hämta Nutran där (eller kan man få hemkörning på den med kanske?).

En till fråga då (sorry, känns som jag spammar Obestämd). Fick 1pkt Fiberhusk, 1pkt Fibrex, 1pkt Pofiber samt 5pkt Ris-hirsspiraler, blir det 120kr för allt det då? Eller hur funkar det?

• ViFrånLandet
    saffe skrev 2011-01-11 12:39:50 följande:
    Det blir 120 kr för allt det, ja. En fråga till dig då: Har du nåt bra pannkaksrecept utan mjölk, vete, ägg och majs? Har hittills gjort med hjälp av Lailas gula mix-mjöl, men nu fixar inte lill-tjejen majs (tillfälligt hoppas jag), så jag behöver nytt recept!
    Pannkaka utan allt:
    3dl risdryck
    1dl bovetemjöl
    1dl rismjöl
    1tsk bakpulver
    50 g margarin (mjölkfritt då förstås)

Har vid något tillfälle bytt ut bovetet mot Teff, har dock för mig att det var svårare att steka då..? Sist blnadade jag i bananbitar också, går väl att ha i lite allt möjligt i frukt-och bärväg om man vill det Skrattande
  • ViFrånLandet
    JPL skrev 2011-01-11 12:41:35 följande:
    Ja det blir 120 kr per uttag oavsett mängd. Är nutran till samma barn borde det bli 120 för allt väl? Om du tar ut det samtidigt alltså. Jag har glutenfritt i ett barns namn barn och ersättning till ett annat barn så jag får betala för båda. Får dock det samtidigt och i en leverans hem.
    Jaha, det ska jag kolla upp! För ja, det är till samma barn...
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-01-11 12:56:28 följande:
    Allt sånthär annat som ni får utskrivet är det samma person som skriver ut det som ordnat ersättning? Vårat bvc är ju precis nytt så de har inte koll på vad som gäller, men tar reda på det i alla fall. Tänkte när vi ska börja med mat om det kan vara något som går att få utskrivet. Han ska vara mjölkfri i ca 10-11 månader till enligt allergiläkaren, sen får vi se om det är mer saker än mjölk som är problemet. 

Jag har beställt hem risgröt från apoteket håller på att testa själv vad som finns och hur man gör. Jag är kass på matlagning så bara göra gröt är en konst för mig, behöver få öva lite ;)  
    Vet inte hur det är för andra men Nutran har läkaren skrivit anvisning om och det andra är det dietisten som skött om i vårt fall, även om vi hade möte med dem båda samtidigt...
  • ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-01-11 15:51:02 följande:
    Hur många laggar brukar det bli? Tänkte om vi också skulle prova det här, men det blir ju ett gäng med laggar till hela familjen
    Hmm, jag vet faktiskt inte.. Jag gör i en sådan där liten stekpanna, kanske blev 5-6 stycken då bara (?). De blir mycket luftigare än vanlig pannkaka, så jag gör dem lite tjockare än jag gör vanlig pannkaka, svårt att förklara Flört
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-11 16:04:38 följande:
    Det finns även rispiraler att få. Liiiite skillnad
    Hmm, verkar vara lite olika beroende på vart man bor i landet? För visst är det någon här i tråden som fått Oldanas risgröt/mjöl på anvisning? Det kunde inte vi få som jag fattade det... Ska höra med dietisten när hon ringer den 28e, innan dess klarar vi oss nog Glad
Svar på tråden Allergitråden