-
Okej, ja det låter rimligt. Ska höra med dietisten när hon ringer nästa vecka! Ska även fråga om det går att få Oldanas risgröt/mjöl samt spröda risbröd i vårt landsting (Dalarna). Kanske är det någon annan som bor här i trakterna som vet?Miralicia skrev 2011-01-17 12:35:28 följande:Smakmässigt vet jag inte då jag bara smakat rispastan, men ris-hirspastan lär rimligtvis vara mer näringsrik, i varje fall vad gäller järninnehåll eftersom hirs är rätt järnrikt.
-
Den lilla skitungen ratade rispastan, försökte kamoflera den med köttfärssås men de tuggorna spottade han också ut Jag som trodde han skulle bli själaglaf över att få något annat än vanligt ris eller potatis, men tydligen inte... Vanesak kanske?
-
Har de leran framme när han är där fast de vet att han är så känslig!? På Gs dagis får de andra barnen inte leka med play do dagarna då G är där, inte ens på fm om han går em...ELI 79 skrev 2011-01-17 17:46:39 följande:I dag hade E ätit play-do lek på dagis hmmm återstår att se hur det blir. Hon sa att hon inte trodde han fick i sig så mkt...kanske därför han blir röd på kinderna på dagis och inte hemma??
-
Det låter som en trolig förklaring. Om jag inte är helt ute och cyklar nu är det väl några här i tråden som reagerat kraftigare på just vete (gluten?) i samband med mjölkintag..?ELI 79 skrev 2011-01-18 05:54:04 följande:Nu är jag lite konfunderad. Kanske är det så att E är mer känslig mot mjölk än vete som vi trott?? Han fick ju i sig en bit play-do lera igår. Ingen reaktion på kinderna i går iaf och sovit klockrent i natt!
Kan det vara så att mjölken gjort honom mer känslig mot vete och nu när vi är strikta med mjölken så reagerar han inte lika kraftigt på vete?
Den gången flera veckan han fick i sig en bit kaka var det ju ett ballerina kex. Där är ju mjölk i också!
Kinderna har inte varit ett jättebra mått på vete för det verkar vara som E mår i övrigt som har betydelse. De röda kinderna blev ju bättre i våras med när vi tog bort vete OCH mjölk. Kan det vara kombinationen som gör honom dålig??? -
Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?
-
Eli: På sonens dagis har han egen bricka vid lunch och mellis, där de ställer hans glas, tallrik etc för att minimera risken för kontakt med de andra barnens mat. Han sitter längst ut vid bordet och har en personal (samma jämt, så länge hon inte är ledig/sjuk) mellan sig och nästa barn. De har även placerat honom vid de stora barnen, som inte skvätter och sullar lika mycket som de små. Utöver detta har han egen haklapp, eget porslin, egen stekpanna osv.
Tror det kan vara svårt att tvätta händerna mellan barnen om du tänket på matsituationen, men det kanske går att lösa med att hon bara använder den ena handen till din son och den andra till de andra barnen, eller nåt i den stilen. Misstänker att de inte har så mycket personal att de kan tilldela din son en egen?
Ska klura vidare på det där, måste kila nu!
Btw så blir det ingen äggprovokation här hemma, självklart har sonen sovit som en kratta inatt och en ny tuggtand skymtar där i underkäken... Suck! -
Tyckte jag hade massor med vitpeppar i men får väl safta på ännu mer nästa gång!Blå Flygare skrev 2011-01-20 13:15:41 följande:Mycket vitpeppar döljer en hel del av kokossmaken. Regält ska det vara! (Finmalen)
-
Älsklingen: Usch vad drygt att de (hon) inte lyssnar!
Vi har det himla bra på det planet, mina föräldrar dubbelkollar ALLT innan de ger sonen. Mamma brukar till och med ringa och tipsa om saker hon hittat i affären, så hon läser innehållsförteckningarna på allt hon handlar hem även om det inte är till Gabriel. Men så har jag världens bästa föräldrar också, som ställer upp i vått och torrt jämt. Sällan vi ber dem vara barnvakt, de brukar snarare vara så att de vill låna honom
Sambons pappa har hund så dit är vi aldrig men när han är här (typ 5ggr om året eller så, vi bor ju faktiskt en hel mil ifrån varandra ) så måste man dock vara på honom och påminna om att tvätta händerna och inte låta G leka med hans bestick etc men det är ju inte så ofta så det känns inte så jobbigt. Gs farmor tar inga risker och bjuder honom därför inte på mat och sånt, det får vi ta med när vi är dit (vilket är helt ok för oss) men hon köper gärna hem vindruvor som hon vet han kan äta -
Tack för tipsen! Genast dök det upp ett gäng frågor, precis som vanligtKavat skrev 2011-01-20 19:50:08 följande:Jag skulle nog föreslå att du testar att ha i risdryck och något mjöl (majs eller potatisstärkelse) också, så det inte bara blir kokos. Och gärna koka länge med kryddor, buljong tycker jag döljer rätt bra, men jag har nog vant mig. Vitlök och chilisås tar också bort vitlökssmaken. Vi har ren kokos i tex flygande jakob, men då är ju en stor del chilisås och grillkrydda.
Kan man använda vilka kryddor som helst? Eller finns det de som skär sig med kokosen? G älskar basilika och oregano tex, funkar de ihop med kokos?
Bulljong har jag tyvärr inte hittat någon som funkar men har bara kört på ett och samma märke, innehållet kanske skiljer sig beroende på tillverkare?
Grillkrydda har jag aldrig testat till sonen, den innehåller ju bla modifierad vetestärkelse och selleri (som vi visserligen aldrig testat men med tanke på hans långa allergilista skulle vi undvika det, sa någon här i tråden tror jag..?) Sen känns det inte helt tryggt när inte alla ingr står med... Men jag kanske bara är nojjig?
Vad är egentligen skillnaden på vetestärkelse och modifierad vetestärkelse? Borde jag ta för givet att G inte klarar den modifierade varianten eftersom han inte tål den vanliga..?
Fan, jag känner mig lika novis idag som för 9 månader sen på vissa punkter -
Tack Maralicia!
Sonen klarar inte av majs men vi vet ännu inte hur känslig han är. Av majskorn och majspuré blir han riktigt dålig men han klarar av det som finns i Nutran, eller det vet vi egentligen inte att han gör... Innan vi träffade dietisten i början av januari fick han ganska mycket Nutra (som välling på kvällen, ev en flaska på natten samt i gröten på morgonen) och han var som bekant konstant förstoppad... Nu när vi ger honom gröt på kvällen istället sover han bättre och kräver sällan en flaska på natten, vilket alltså reducerat mängden radikalt. Han är riktigt bra i magen nu. Men i samband med att vi drog ner på Nutran tog vi även bort banan samt tillsatte Duphalac (får 10mj/dag). DOCK så vägrade han gröten en kväll förra veckan och krävde en flaska samma natt och dagen efter var han stenhård i magen, sen är ju frågan om vad det beror på, det är väl vanligt att de blir hårda i magen av Nutra ändå? Men men, vi får provocera det sen.
Hoppsan, blev mycket info om majsen