Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Tack för er input!

Vet inte om det är äggeksem, han får sådana av andra saker också... Eller om han fått i sig ägg de gångerna ändå, fast vi inte trott det. Jag vet inte. Vilket fall avbryter vi provoceringen nu. Han sov ok fram till 23-tiden igår kväll men sedan har han agerat propeller, gråtit, skrikigt mm natten lång. Verkar inte ha ont i magen men något är det ju som stör och ägg ligger nära tillhands att skylla på... För övrigt så är magen tillbaka till sig normala storlek nu på morgonen och kinderna är inte röda längre, inte fnasiga heller. Äggeksemen (eller vad det nu är) är kvar men inte lika tydliga.

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-28 08:30:20 följande:
    Sonens kinder är lite bättre i dag men fortfarande röda. Han sov inte så många timmar i natt. Somnade först kl 21 och sov bara till strax innan 05...Så det kunde ju varit värre men det är ju inte bra. Jag och sambon har kommit på varför han är vaken nattetid när han fått i sig nåt och att det tar 2-4 dagar innan det märks. Det vi tror är han blir hård i magen/förstoppad av mjölk/vete och då har han svårt att sova då det trycker på och han får lite ont i magen. Han vill väldigt gärna gå upp på pottan på natten och ska kissa säger han men det kommer aldrig något.

I morse ville han bajsa och när han väl satte sig på pottan så var han jättehård i magen
    Stackars liten! Rynkar på näsan
  • ViFrånLandet
    ELI: Visst var det du som ville ha tips till förskolan förut? Kom på lite saker idag, att på Gabriels dagis har de lappar väl synliga: I köket står det tydligt vad han inte får äta samt vad som är ok. I badrummet står det tydligt vad han får tvättas med och inte, samt vilka salvor som får användas.Vet inte hur det blev, men de pratade tidigare om att sätta upp en lapp i "verkstaden" också om att lekleran (play do) inte får vara framme när G är där (hmm, undrar hur de gör nu apropå det? G går nämligen alla dagar i veckan nu.. Måste jag kolla upp!)

Hoppas den där pedagogen tänker efter före nästa gång! Stackarn ska ju inte behöva lida för att fröken är lite trögtänkt mellan varven!

Älsklingen: Vad skönt att ni fått en så bra läkare! Och ang. tester så har inte G fått positivt på varken prick eller rast han heller (eller jo, första pricktestet visade han svagt pos på ägg, men ingen reaktion vid andra tillfället).
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-02-01 21:56:16 följande:
    Usch det verkar som om lilla hönan fått i sig något tokigt på dagis idag :( hon hade sina typiska veteprickar och har redan vaknat och varit ledsen 3 ggr ikväll. Dessutom har hon vid ett flertal tillfällen i eftermiddag fått jobbiga hostattacker ... Så allt tyder på vete :( men det kan inte vara större mängd än smulnivå.. För hon har inte kräkts!
    Brukar ni ta kontakt med köket vid dessa tillfällen det sker misstag eller låter ni det passera ?
    Hoppas natten går bra ! Vi har inte fått sova på mååånga nätter eftersom storasyster har vattkoppor :(
    Jag kontaktar alltid kokerskan för minsta lilla! Hellre att vi går igenom det en gång för mycket än en för lite, resonerar jag. Många gånger kommer vi fram till att det omöjligt kan vara av hans mat men ändå... Om inte annat får jag ju reda på vad de andra barnen ätit, ifall G fått i sig smulor av det Glad
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-02-02 08:18:21 följande:
    Dagismaten var ok. De andra barnen hade ätit chicken nuggets med currysås.
    Men nu upptäckte jag att hon var lite snuvig så det är nog bara en enkel förkylning *pustar ut*
    Skönt det, vi hoppas på förkylningen då! Men som sagt, hellre höra efter en extra gång och vara på den säkra sidan Glad
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Hade jättegärna träffats men vi bor uppe i Dalarna så det är lite långt att åka för en fika Flört Men om någon ska till Sälen någon gång så kan ni ju hojta till, vi bor på vägen dit om man säger så...
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2011-02-02 15:24:57 följande:
    Jag bor i orsa så ska du till mora på barnmottagningen så hojta till?!
    Vi går i Falun, är närmre dit (bor utanför Borlänge). Men det är ju inte alltför långt till Orsa, om inte annat har vi lite funderingar på att åka till björnparken i sommar Glad
  • ViFrånLandet

Åh, nu är sonen så där ful om kinderna igen! Plus att han har några prickar runt munnen, vilket han inte haft på en hel evighet... Ätit dåligt och bajsat vatten på dagis idag, sa sambon att personalen sagt. Så jag lär prata med dem IGEN, börjar känna mig som en riktig tjatmoster Obestämd Någon som vet om man kan bajsa väldigt löst om man äter dåligt i samband med luphalac? Hoppas verkligen det inte är något han ätit!

Sen hade det tydligen varit en hund där idag, alltså inte inne utan den hade stått utanför staketet och stuckit in nosen... Måste kolla så den nya personalen är medveten om att G kan få astmaanfall om han kommer för nära! Är ju knappast bra om någon av de andra barnen är där heller direkt... Jäkla tur att ingenting hände idag, då den nya pedagogen var ute ensam som jag förstod det, och är osäker på om hon blivit informerad om vart hans medicin är och hur man ska ge den...

• ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
    Men usch då Rynkar på näsan Hoppas förskolan skärper sig illa kvickt! Verkar ju högst osannolikt att alla barnen får besvär om det går rätt till..
    *Krama om*
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-02-03 06:08:02 följande:

ViFrånLandet : Stackars plutt =( Hoppas ni kan komma underfund med vad han reagerat på. Men luphalac, är det något lösande eller ? För isåfall är det kanske inte så konstigt att man blir dålig i magen när man äter dåligt. Vi ger ju B lactulos men de perioder hon äter sämre sänker vi dosen lite.
    Läskigt med hunden =() Just astmaanfall är det jag är mest rädd över ska hända på dagis. Hennes astma triggas ju igång med vete men personalen är väl medvetna om detta. De bakar aldrig på hennes avdelning tex, och har tagit bort leran!
    Håller tummarna att han mår bättre idag!

Såg vid morgontandborstningen att han håller på att få en tand, den är långt ifrån igenom än men den lyser igenom tandköttet, så det lösa bajset beror troligtvis på det, även bristen på aprit. Skönt! De röda kinderna var som bortblåsta i morse, kanske är det så enkelt att han blir så där när de är ute? Vi är nämligen dåliga på den biten här hemma men på dagis både leker de och sover ute...

Pratade med den nya pedagogen idag vid lämning och hon hade läst igenom Gabriels mapp när hon började och var medveten om hundallergin. Så hon hade inte låtit något av barnen gå fram till hunden. Hon hade blivit visad var inhalatorn finns men var lite osäker på hur den skulle ges så jag visade nu på morgonen, så då är det klart också Glad

Nej, dags att ta fram skolböckerna..
Svar på tråden Allergitråden