Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Snutten skrev 2011-01-07 10:12:46 följande:
    Vi har fått rekommendationen att börja med något som är bakat i ugnen eftersom det är varmare och proteinet blir mer förstört då. Siri klarar tex muffins men inte pannkaka.
    Tack för ditt svar! Hur reagerar din dotter på ägg?

Grejen är nämligen den att vi aldrig märkt att Gabriel reagerat, eller rättare sagt så vet vi inte säkert då han aldrig fått ägg i annat än just pannkaka (med komjölk samt vete, som vi sedan länge plockat bort). Äggkänsligheten visade sig på pricktest i början av sommaren (inget stort utslag, var mindre än kontrollpricken) men inte på pricktestet i höstas. Och eftersom han inte har några farliga reaktioner behövde vi inte ta det så jätteförsiktigt, i alla fall inte med ägg...

Så frågan kvarstår, är det bara att blanda i ägg i det befintliga receptet eller ska jag ta bort/ändra mängden på något samtidigt? Och hur mycket bör jag ge dag 3?
  • ViFrånLandet

Nu är vi förvirrade här hemma kan jag lova! Igår morse fick han första dosen Duphalac (5ml) och vid 22-tiden bajsade han, en del var mjukt och den andra lös, tänkte således att Duphalacen haft effekt och vi var så glada... Men idag har han inte bajsat alls, förrän för en liten stund sedan och då var det små hårda kaninlortar igen!? Blir inte klok på detta! I vanliga fall bajsar han minst en gång på morgonen/förmiddagen... Han har inte fått någon nytt i matväg, faktiskt har han fått exakt samma mat idag som igår samt att vi tagit bort banan, vilket innebär att han fått lite mer päron än vanligt, men det har alltid fungerat lösande på Gabriel. Så det enda nya är alltså Duphalac, men det har han ju fått utskrivet just för att han är förstoppad!?

Innehållet i duphalacen är iaf: Laktulos (670mg), Galaktos (högst 100mg), Laktos (högst 60mg) samt vatten ("renat till 1ml" - vad nu det betyder). Det borde väl vara okej, eller?

• ViFrånLandet

Googlade precis på galaktos, fattar det som att det är något som bildas i däggdjurs mjölkkötlar, oftast från kor... Innebär det att vi omedvetet provocerat med komjölk?! H-vete! Rynkar på näsan

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-01-07 19:50:00 följande:
    Duphalac har samma verksamma substans som Lactulos, (dvs substansen Laktulos) så det är samma sak som Lactulos men med annat namn eftersom det är annan tillverkare. Proportionerna mellan de olika ingående komponenterna skiljer en aning men inte mycket - aningens mer laktulossubstans och aningens mindre laktos och galaktos i Dupholacen än i preparatet Lactulos.

Galaktos är en av de två sockerarter som ingår i laktos (glukos + galaktos=laktos).Och den laktos och galaktos som ingår i Lactulos ska vara ok för mjölkallergiker. Däremot om man skulle ha den medfödda sjukdomen glaktosemi som är en av de  22 sjukdomar som de testar för vid PKU-provet på bb och som innebär att man inte kan bryta ner galaktos som det är kontraindicerat med lactulos eller om man skulle vara väldigt känslig för laktos, men den laktos som ingår ska vara mjölkfri.

Vad gäller laktos och galaktos så finns det mer av det i mänsklig bröstmjölk än vad som finns i komjölk så det är inget som har med några proteiner att göra, därav att det inte är några problem att amma ett mjölkproteinallergiskt barn (om man då som mamma äter mjölkfri kost), men om barnet hade haft galaktosemi eller laktosintolerans går det inte att amma det.

Sen om ni fick Dupholac utskrivet på recept så är jag ändå lite frågande till att de inte bytte ut det på Apoteket eftersom Laktulosen är ngn krona billigare än Dupholacen och de ska byta ut till billigaste preparatet - (möjligtvis kan det förklaras av att Lactulos har styrkan 660 mg/ml och dupholac 670 mg/ml)

Sen att han bajsade löst först och att det sen kom "harpluttar" är lite typiskt förstoppningsdiarré, att det lösa som kom bakifrån pressade sig på sidorna om den "plugg" av "harpluttar" som sitter i tarmen, så det är inte alls konstigt att det först kom löst och sedan "harpluttar". Så småningom så kommer alla harpluttar att komma ut och det inte bildas några nya harpluttar så att det bara är mjuk avföring. Så inget konstigt med det utan ge det några dagar.
    Tusen tack för den lugnande infon! Hjärta Då kör vi på med Duphalacen och hoppas att det blir bra om några dagar! Ikväll är han hopplös dock, magen är gigantisk och han kommer inte till ro fast det syns långa vägar att han är toktrött... Tur sambon är hemma ikväll Flört

Konstigt dock, vi fick nämligen Laktulos utskrivet men Apotekstanten bytte till Duphalac... Priset kanske skiljer sig mellan de olika Apotekskedjorna nu för tiden?
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-07 20:32:26 följande:
    jag har en son som vari förstoppad sedan han var 1 vecka gammal och han är nu snart 4.5 år. Jag skulle faktiskt ge ett resulax eller ett klyx (ej microlax då det är väldigt "frätande" och kan svida) för att lösa "proppen" och samtidigt ge uppifrån. Uppifrån är ju långtidsmedicinering och skall ges dagligen även om avföringen är normal, för att undvika förstoppning senare. Resulax eller klyx (som är att föredra) är ju tillfällig behandlig för att slippa denna förstoppningsdiarré. Om han är så förstoppad att han har diarré så är han troligtvis i behov av ett lavemang också...
    Om jag nu ska ge råd om själva förstoppningen
    Tack för tipset!
  • ViFrånLandet
    saffe skrev 2011-01-08 06:05:53 följande:
    Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.

Det här älskar vår lilleman!

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl eller potatismjöl (eller 50/50)
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord/klädd brödform
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-08 10:15:44 följande:
    är det inte ricedream som kan ha spår av korn i???
    Jo, det är det!
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-01-08 15:14:21 följande:
    någon här som vet vad för stärkelse det är i Nestles barnmat? på semperburkarna står det utskrivet "risstärkelse", men på nestles burkar bara "stärkelse". visst borde det också vara av ris? eller majs? ska ringa dem & fråga på måndag, men tänkte att någon här kanske visste.
    Jag mailade dem för några månader sedan men frågade då bara om några specifika burkar (kommer tyvärr inte ihåg vilka) men det var iaf risstärkelse, men ring och hör för säkerhets skull!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-08 13:20:43 följande:
    Ta bort ricedream!!! Kornmalt i processen.

Fler här vars bar reagerat på Ricedream! Jag har inte vågat testa....
    Vi kör på Ricedream och vi har inte märkt av någon reaktion på G, men kanske skulle provat den andra ifall det blir någon skillnad i lillemans annars så hårda mage? Hmm, tål att tänkas på! Har inte ens tänkt på att han kan reagera på den, dock tror vi oss ha märkt att han blir hårdare i magen av ricedreams "risgrädde", någon som vet om det är kornmalt i den processen också?
  • ViFrånLandet

En liten fundering: Äter ni samma mat som era allergiska barn eller lagar ni flera rätter? Hittills har jag gjort storkok och fryst in portionsvis till lilleman, så han har aldrig fått samma mat som oss. Det har gått jättebra och han har varit nöjd men nu börjar han sträcka sig efter vår mat och visar många gånger tydligt att han vill smaka... Han är ju snart 1,5 år och börjar väl förstå mer och mer antar jag..? Visst skulle vi kunna äta hans mat, kanske krydda lite extra vid bordet eller så, men det skulle bli vansinnigt dyrt! Hur har ni andra löst det?

Svar på tråden Allergitråden