Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:15:30 följande:
    Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!
  • ViFrånLandet

Har en liten fundering..

Vi provocerade med ägg häromveckan och fick diffusa reaktioner på relativt små mängder, och dietisten tyckte att vi skulle testa igen då symptomen försvunnit. Problemet är att han just nu är inne i en riktig gnällperiod och sover som en kratta var och varannan natt (som inatt då han vaknade och var ledsen minst en gång i kvarten från midnatt till 7). Plus att han är knölig i magen till och från. Det känns med andra ord inte helt lägligt att prova ägg igen så vi har valt att avvakta...

Men så idag blev jag uppringd av vårt bvc, de ville inte ge Gabriel hans 1,5årsvaccin där eftersom det innehåller äggprotein utan non skulle skicka remiss till barnmottagningen att få ta sprutan där. Så min fråga; har något av era barn reagerat på vaccinet? Behöver jag oroa mig..?

• ViFrånLandet

Tack för alla snabba svar om vaccin! Tror inte vi behöver vara oroliga då, han överlevde ju trots allt svininfluensavaccinet Flört Visserligen vet vi inte om han reagerade på det, han var ju allmänt kass i både luftvägar och mage, hade utslag till och från etc. vid tillfället eftersom det var långt innan vi fattade att han hade några allergier överhuvudtaget.

Känns dock lite skönt att vara på barnmottagningen om han mot förmodan skulle reagera, borde ju vara väldigt små mängder ägg i den lilla dos de ger, om det nu överhuvudtaget innehåller något alls.

En annan fråga: Hur vanligt är det att man reagerar på broccoli? Vi har precis introducerat det här hemma och lilleman är som sagt inne i en hemsk period just nu. Tror inte det är det som gör det men skulle vara intressant att veta om det finns några här inne som är/har barn som är allergiska mot det. Likaså blomkål, det är nämligen nästa grej att utöka menyn med...

• ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-08 15:20:30 följande:
    Inte så värst vanligt skulle jag vilja säga. Såväl broccoli som blomkål brukar ingå om man har en lite utökad baskost, dvs en kost fri från mjölk, ägg, soja, ärtor, bönor, jordnötter, spannmål, kyckling, fisk, nötter, stenfrukter (mandel, äpple, persikor, nektariner, plommon etc), konserveringsmedel och konsistensmedel samt även utan en del vanliga livsmedel som ofta orsakar reaktioner av ena eller andra orsaken (allergireaktioner, histaminreaktioner etc) som tex tomat, citrus, jordgubbar, kiwi.
    Som jag misstänkte då, skönt! Tusen tack för infon!
  • ViFrånLandet

Någon som har tips på hur man får bort böväckseksem i knä- och armväck? Har smort med kortison men de tycks inte bli bättre =( Har även provat med locobase och vanlig miniderm utan vidare resultat...

• ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-02-11 20:29:55 följande:
    det kan inte vara svamp? testa med kortimyk.
    Ingen aning, hur vet man det? Det ser nämligen precis ut som eksemen han han på händerna tex, men de har börjat blekna nu...
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-11 21:30:39 följande:
    Hur har du smort med kortison? Det är en viktagare fråga än att man har smort med kortison.Det kan ta ett tag att smörja bort eksem och just böjvecken är extra mottagliga och kan ta lite längre tid genom att de hela tiden "retas" där genom att böjas ihop och sträckas ut. Kortison ska man inte hålla på och "dutta" med lite då och då, utan genomför en ordentlig smörjkur som sen successivt trappas ut så att huden faktiskt hinner läka ut.

Oavsett vad du smörjer med i övrigt i form av kortison så är mjukgörande A och O, att smörja generöst med mjukgörande många gånger per dag för att hålla det mjukt och smidigt.

Vid de tillfällen under dagen som man smörjer även med kortison så ser man till att smörja med kortisonet först och sen får det torka in så att det kommer åt i huden och hinner börja verka innan man smörjer med mjukgörande över.

Vet inte vad du har för kortison, men det är bra att börja med någon klass II-kortison som t.ex. Locioid (receptbelagd). Den smörjer du med morgon och kväll så länge som eksemet är rött och ser då till att verkligen smörja in det i själva eksemen och inte bara stryker på ytan. När det röda i eksemen lagt sig så går du över till att smörja en gång per dag  med klass II-kortison och en gång per dag med receptfri kortison (t.ex. Hydrokortison eller Mildison) i ca en vecka. Därefter går du över till att bara smörja med receptfri kortison i ca en vecka, sedan trappar ner det till att smörja en gång per dag med receptfri kortison och sen glesar ut det till en gång varannan dag, en gång var tredje dag osv innan du avslutar kuren med kortison.

Och under hela tiden massor av mjukgörande flera gånger per dag.

Man ska alltså hålla på att smörja ett tag även efter att själva eksemen slutar synas så att huden hinner läka ut ordentligt och hinna återhämta sig lite. Om man bara duttar lite då och då med kortison så att eksemen inte längre syns är det lätt att de återkommer så snart man slutar smörja eftersom det då behövs så lite irritation  för att de ska blossa upp på nytt.
    Som vanligt får jag ett utförligt och bra svar, tack Hjärta

Vi har bara smort några dagar än så länge så jag antar att jag får ha lite is i magen och fortsätta smörja helt enkelt... För den delen är jag osäker på om sambon verkligen smort honom ordentligt de kvällar jag vart på jobbet, det måste jag fråga honom!

Vi har Emovat, står medelstark steroid på tuben, räknas det som klass II? Och så mjukgörande efteråt då förstås! Fast det slog mig nu att jag inte meddelat dagis om att vi håller på med en kur så frågan är om de smörjer honom där? De ska ha köpt in Locobase till honom som mjukgörande men är osäker på om de smörjer annat än händer och ansikte med den, det är ju bara det vi sagt till om... Får smörja som en tok nu i helgen och prata med personalen på måndag, klantigt att jag inte tänkt på det!
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-02-11 22:02:47 följande:
    svampeksem brukar lukta skumt. mina barn har lätt för att få det i knävecken, armhålorna, vid öronen..
    Det luktar ingenting om Gabriels knäveck så det är nog vanliga eksem då, ska smörja vidare med kortison får vi se hur det blir!
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-12 00:15:27 följande:
    Emovat är klass II, dvs medelstark steroid
    Kanon! Då fortsätter vi smörja med den och hoppas på förbättring framöver Glad 
  • ViFrånLandet
    Agnes72 skrev 2011-02-12 22:11:54 följande:
    Hej,
    hoppas det är ok att ställa min fråga här, ni har kanske erfarenhet och förhoppningsvis slipper jag bli påhoppad av folk som inte förstår.. Tror jag har mest chans att träffa på någon här som kanske förstår vår sons sits.

Har en pojke nu 3 år, som har stora problem med magen sen 9 veckors ålder. Först visade allergi mot havre, trots läkaren länge nekade till att det var möjligt, sen så sent som i höstas blev det klart att han inte tåler mjölk. Havre provocerar vi nu och det går bra.
    Det har varit lång period med förstoppningsproblem, kräkningar pga förstoppning, nätter med magsmärtor etc. så han har verkligen i mått bra.
    Många lavemang etc.
    Hela tiden har han blivit mer och mer kräsen, lång tid gick det knappt att få honom till matbordet, men det går tack lov och sen han behandlas med movicol.
    Sen mer än 1 år tillbaka är det väldigt få livsmedel han tycker om. På förskolan äter han bara korv, ibland fisk, potatis, pasta eller ris, små mängder, sen något bett på en macka på em. Han är hungrig så han är svimfärdig när vi hämtar, men vi har hoppats att han med tiden börjar äta.
    I torsdag när jag hämtade började han gråta och sa att han längtar efter mig, han är hungrig hela dagen. Det gjorde ont.
    Jag vill att han ska lära sig äta, men det är många timmar (8-16) utan energi, han vill absolut inte smaka. Han säger att han kan inte äta den maten, då får han ont i magen!
    Förskolan gör inga eftergifter, de säger att barn svälter inte frivilligt.

Har era barn fått problem med maten? Hur hanterar ni det?
    Jag vet inte hur jag ska tänka, vill inte göra honom en björntjänst men det känns hårt att han är hungrig.
    Ska ha möte med dietisten på måndag, men skulle vilja höra andras (vettiga personer som ni i denna tråden) tankar.
    Oroar mig konstant över vår/hans situation och hur vi någonsin ska få honom ur den.

Ber om ursäkt för det långa inlägget. Men tar chansen här. Har tidigare fått mycket bra råd
    Usch, stackars liten som inte vill/törs äta!

Har ni testat att utesluta annat än mjölk och havre? I mina öron låter det som om det är något annat i matväg som gör att han inte vill äta, troligtvis för att han är rädd för magont..? Alternativt att han har problem med mag-tarmsystemet... Vilket fall måste han utredas ordentligt, det kan omöjligt vara meningen att han ska behöva lida så! Vad säger läkaren och dietisten?

Vår son (1,5 år) har runt 10 födoämnesallergier men ingenting har visat på pricktest eller blodprov utan vi har fått utesluta och provocera för att komma fram till samtliga... Några av allergierna visar sig i eksem och frätande bajs/urin men de flesta innebär magsmärtor och förstoppning, med allt vad det innebär av vaknätter etc, som främsta symptom.

Hoppas ni får ordentlig hjälp till honom illa kvickt! Många kramar till dig och sonen Hjärta
Svar på tråden Allergitråden