Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Eli: Skönt att veta även om det självklart inte är roligt med ett omöjligt barn! Hoppas han börjar sova bra på nätterna igen sen när vetet gått ur kroppen!

Måste uppdatera lite ang äggprovoceringen... Såg igår kväll att G håller på att få TRE tänder! Hur stor är sannolikheten att det bryter ut tänder vid BÅDA provoceringarna? *suck* Så nu blev vi lite osäkra på om reaktionerna var pga ägg ändå, men det borde väl vara det - man får väl inte utslag annars..? Plus att han sovit som en kratta under tiden han hade ägg i kroppen men att han sov 19-07 inatt, visst måste väl ändå sömnstörningen komma av ägget då? Åh, blir galen av att inte veta säkert! Men vilket fall fortsätter vi att utesluta ägg och provocerar inte igen förrän dietisten tycker det är lämpligt... Eller hur tycker ni andra?

• ViFrånLandet
    SmillaMilla skrev 2011-03-16 20:21:08 följande:
    Oj då, det här kommer nog att bli jobbigt känner jag. 

Hur kan man kombinera glutenintollerans och mjölkallergi. Plus att barnen reagerar mot soja produkterna. Det här kommer ju inte att gå! Finns ju inget vi kan äta.  
    Jodå, finns massor man kan äta ändå! Sonen äter utan mjölk, ägg, vete (vetestärkelse), havre, majs (majsstärkelse), soja mm och det går fint bara man kommit in i det! Fast mycket ris och potatis blir det förstås Flört
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-03-18 15:38:08 följande:
    Tar ni bort allt för "minsta" symtom eller hur mkt symtom tillåter ni dem ha och isf vad för symtom?
    Enstaka utslag/prickar som inte verkar störa orkar vi inte utreda vad de beror på, magont, kliande eksem, förstoppning/diarré etc däremot kollar vi och tar bort... Lite olika med andra ord Flört
  • ViFrånLandet
    Lalalong skrev 2011-03-20 10:54:29 följande:
    Kan man vara överkänslig mot kokos? 
    Klara kom nyss och hade en röd fläck på ena kinden. Liknande som hon får när hon äter/dricker mjölk. Men inte på hela kinden, och bara på ena. Men det var ändå så jag tänkte på det, så att säga.

Det enda hon ätit idag som är nåt "konstigt" är en gräddbulle med kokos på.  
    Min mamma får klåda i halsen av kokos! Så jo, visst kan man vara överkänslig mot det...
  • ViFrånLandet

Hur långt efter betapred och aerius kan man provocera? Mjölk står på tur men nu ska ju G ha aerius 5 dagar efter dagens betapred... Tänkte så provoceringen inte blir missvisande...

• ViFrånLandet
    Mithrandil : Säger som Kavat: stackare! Men skönt att veta säkert...

Kavat: Låter vettigt med minst en vecka!
  • ViFrånLandet

Känns lite dumt att fråga just nu, när ni andra tycks ha sådana stora problem men jag frågar ändå och hoppas på svar... Sonen börjar visa intresse för fikabröd nu, eller har väl gjort det ett tag men nu blir han nästan arg när han inte får det vi äter... Så min fundering är: kan man byta ut vetemjölet mot potatismjöl eller rismjöl (eller 50/50 kanske?) i småkaksrecept?

Passar även på att fråga, eftersom G har aerius i kroppen (fick i morse) borde väl inte dagens böjveckseksem ha med allergi att göra, eller..? Han har varit ute mycket idag med fodrade galonisar så jag hoppas och tror att de beror på att han blivit varm, visst låter det mer troligt..?

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-21 20:39:07 följande:
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
    Tack, då ska jag prova baka framöver! Jag är dock en av de som inte gillar bovetesmaken så det får nog bli rismjöl då Flört 
  • ViFrånLandet

Lalalong: Min sambo har korsallergi mot äpple (får kli och svullnad i halsen bla, tillagat går dock bra) och päron är han känslig mot (kliar men sväller inte). Förut kunde han tydligen äta päron utan reaktion men inte nu mera, så han har helt klart blivit känsligare. Värst är det såklart under pollensäsongen men han reagerar året om... Vet inte om det är lika med korsallergi som med en ren allergi men rent spontant skulle jag nog tro att det är päron din dotter reagerar på! Tyvärr...

• ViFrånLandet
    Allrona skrev 2011-03-21 22:10:29 följande:
    Hm, tur att man har er här att bolla med när inte ens en överläkare inom allergi kan få det mer rätt än så! Flört{#emotions_dlg.flower}
    Kan inte annat än att hålla med!
Svar på tråden Allergitråden