Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Mithandril: Låter väldigt skumt det där med att det går över av sömn men inte av medicinen... Hoppas ni får klarhet i det hela snart Hjärta

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-03-23 17:37:32 följande:
    Nu kommer fröken Neggo igen =/

Måste ringa Bellas kök och ha reda på ALLA ingredienser de använder i maten. Även margaring mm.
    Dagis klagar på att hon är kass i magen varje dag. Det är som vatten och de får byta 1-2 ombyten.
    Dessutom har hon eksem nästan varje dag nu =/ Nu har hon även en del i ansiktet...
    Suck. Att det aldrig kan få vara bra..

Hon får ju visserligen lactulos dagligen. Men vi ger exakt samma varje dag, inklusive lördag, söndag. Men hon är aldrig dålig på helgerna, snarare åt andra hållet..
    Annars kanske makens briljanta idé stämmer. Att hennes tarmar börjar mogna, men bara på veckodagarna då ;)
    Vi har visserligen egen kokerska på sonens dagis men hon skiver en lapp vad han ätit till lunch varje dag, be dem göra det åt Bella också är mitt tips, slipper man ringa och höra varje gång de reagerar utan kan i lugn och ro gå igenom hemma... Då ser man ju lättare ett samband än om man bara ringer när de reagerar.. Om du förstår hur jag tänker? Hoppas ni får bukt med vad det är som ställer till det, inte roligt att vara konstant påverkad Obestämd
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-03-23 20:28:20 följande:
    Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med
    Vår kokerska skriver upp kryddorna också Skrattande Hon måste vara väldens bästa som både handlar Gabriels specialprodukter själv (åker alltså till affären/apoteket), bakar hans bröd och dubbelkollar allt flera gånger om Hjärta 

Vi har också mildas mjölkfria bordsmargarin, både hemma och på dagis (innehåll: vegetabilisk olja (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, salt, emuleringsmedel (solroslecitin, mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), citronsyra, arom, A- ocg D-vitamin) Borde väl funka för Bella??
  • ViFrånLandet
    Allrona skrev 2011-03-24 08:14:36 följande:
    Åh har milda bytt ut sojalecitinet mot solroslecitin? Det var på tiden då kan dottern också äta den
    Det måste de ha gjort, står inte med i innehållsförteckningen iaf! Dock tror jag att det var sojalecitin i ett paket vi köpte för inte alltför längesen... Men inte det vi har i kylen nu Glad
  • ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-03-25 13:18:24 följande:
    Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset
    Innehåller de majs? Läste innehållsförteckningen på dem förut och konstaterade att de inte skulle funka men kommer inte ihåg vad det var som ställde till det... Obestämd
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-03-27 22:15:01 följande:
    Tack för allas era svar!
    Jag kanske klandrar mig själv för hårt men jag känner mig som en värdelös mamma som inte hinner med att tillfredsställa mina barns behov. Jag är ensam med barnen nästan hela dagarna då min sambo typ alltid jobbar, eller sover så jag är van vid att klara det mesta ensam. det har varit tufft, men hittills har det flytit på med några få jobbiga perioder men nu är allt verkligen en enda röra och jag känner att jag behöver hjälp med att komma på fötter igen.

ska ta itu med att ringa barnallergimott och be om att få göra patch/lapp på båda barnen, amandas äggsvar har kommit och det visar inget där heller även att hon fått diarre alla 3 gångerna hon ätit en burk som innehåller spår av ägg. Alexander är konstant rosa om kinderna sen vår ägginsident förra helgen, magen är svullen och hans humör är i botten, fast när hans pappa är hemma är han faktiskt väldigt glad. Jag måste få rett ut allt detta om allergier annars får jag utesluta allting och börja med smakportioner till båda barnen.

Behöver göra som dig trållmor, tvinga min sambo att kliva upp så jag kan få tid till att vara ensam med alexander. Iaf några gånger varje vecka men helst varje dag. Dessutom ska nog jag och Alex åka till min mamma över ett par nätter för jag känner att vi behöver bryta denna cirkel innan det tar livet av mig. Han är så arg på mig. När hans pappa var på jobbet idag bara grät han hela tiden och när pappa kom hem totalt ignorerade han mig men han var iaf glad.

Kavat: Alexander kan nog ha fått i sig ägg många gånger sen förra helgen. Han har varit röd om kinderna (inte ilsket rött som er andras barn, men rött och så är det som elefanthud på de områden och så är det som om hela området är fullt av blodådror) varje dag han kommit hem från dagis och humöret kan säkert vara ett resultat av det. Delvis iaf. men jag tror han får alldeles för lite uppmärksamhet även att jag försöker ge honom allt jag bara kan. Amanda tror jag inte får i sig något. hon äter neocate, rismjölsvälling, päronpure och några få burkar mat. Ofta med potatis och något kött. men det är också allt hon äter. Nu när hon dessutom är sjuk så får jag nästan bara i henne ersättning
    Skickar en STOR kram och hoppas allt löser sig snart Hjärta
  • ViFrånLandet

En snabb fråga... Lilleman är tokförkyld med hemsk hosta (som blev något bättre med ariomir) och har härligt löst bajs Obestämd Han har inte ätit annat än päron och kanske 0,5dl risgröt på hela dagen men dricker massor (vatten, morotsdryck och pärondryck) och det gör ju inte avföringen hårdare direkt... Tips på stoppande jag kan ge honom?! (blåbär tål han inte, så det går bort)

• ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2011-03-28 18:00:34 följande:

En snabb fråga... Lilleman är tokförkyld med hemsk hosta (som blev något bättre med ariomir) och har härligt löst bajs Obestämd Han har inte ätit annat än päron och kanske 0,5dl risgröt på hela dagen men dricker massor (vatten, morotsdryck och pärondryck) och det gör ju inte avföringen hårdare direkt... Tips på stoppande jag kan ge honom?! (blåbär tål han inte, så det går bort)

Kom på att han ätit en banan också, brukar han bli hårdare av (utesluter det ut hans kost annars just därför) men inte idag...
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-03-28 18:05:18 följande:
    Ris, majs och omogen banan är stoppande.

Mogen banan brukar vara lösande.
    Han vill inte ha kokt ris idag, bara spottar... Majs tål han ju inte heller tyvärr, och vi har bara mogna (gula, ej bruna) bananer hemma och jag är ensam och vill inte ta med sjuklingen till affären, är ett helt projekt att ta sig dit och hem.. Fler förslag? Kan kanske prova reda Nutran med rismjöl ikväll, hur mycket kan vara lagom isf? Han brukar dricka 150-180ml som "välling"...
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-03-28 18:15:03 följande:
    morot är stoppande.
    Är det? Har jag aldrig märkt på lilleman! Hmm... kanske får koka några stycken och göra puré av då, han vill inte tugga idag nämligen... Bara risbröd, fast det smälter å andra sidan i munnen...

Tack för tipsen!
Svar på tråden Allergitråden