Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Usch vad ni har det kämpigt hela tiden t0va, hoppas verkligen det blir bättre snart! Kram!

En liten fundering... Rödbetor, är det något man törs ge? Måste försöka få lilleman att äta ordentligt igen, han tycks ha tröttnat på mina maträtter och tänkte om man kanske kan piffa till dem lite, med exempelvis rödbetor... Andra förslag på "piff"?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    STOR kram till er! Vet hur det känns, vi tog ju bort våra katten förra sommaren... Kan lova dig att det blir bättre så småningom!  Hjärta

Vi har fortfarande regnigt och kallt här så G mår bara bra, tackar som frågar! Han har till och med slagit på stort och sovit två hela nätter på raken *kors i taket* Iofs vaknar han fortfarande ultratidigt men hellre det än det eviga nattspringandet.. Ska hålla tummarna att Bella bara är förkyld!!
  • ViFrånLandet

Första dagen med sol efter massa dagars regnande så vi passade på att vara ute på förmiddagen... Resultat: svullna, rinniga ögon samt genomskilnigt snor och en del nysningar. Väljer än så länge att tro (hoppas) att det fortfarande är björk i luften, hoppet är ju trots allt det sista som överger människan Flört Någon som vet vilket pollen som är aktiv här i Dalarna just nu? Finns det kanske någon bra internetsida där man kan följa halterna?

• ViFrånLandet
    The Luckiest skrev 2011-05-20 11:48:46 följande:

hej. Ni som har barn med fruktallergier. vilka frukter är de allergiska mot o vad får dem för symptom?

E har inte fått några frukter alls för vi slutade med allt när hon hade så ont o hade eksem o prickar osv o tänker nu börja med en frukt i taget. dietisten sa att vi skulle börja med banan o blåbär. men vad kan jag vänta mig för ev reaktioner?

Vet inte om sonen har regelrätta allergier men han blev tokförstoppad av typ 1msk blåbärspuré så det får han inte mer, banan utesluter vi också på dietistens inrådan då han var jättehård i magen av det (spelade ingen roll om det var omogen, mogen eller övermogen) och när vi provade för några veckor sedan blev avföringen alldeles svart... Ananas får han kramper av och blir sönderfrätt av kisset (även runt munnen tror jag?). Nektarin får han också magkramper av... Kiwi reagerade han också på, kommer dock inte ihåg hur då det var så längesen nu...

Så reaktioner av frukt kan se ut lite olika, prova med små, små mängder ifall det blir en stor reaktion, är mitt tips...
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-05-20 15:48:47 följande:
    Hur stor är en liten bit? Pratar vi typ några mm, eller cm? Känns som ett naturligt steg nu är att prova ägg för Theo, vi har inte gjort några tester så jag vet inte men vågar inte köra på för fullt. 
    vi gav 1x1cm pannkaka första dagen, 3x3cm andra och 5x5cm tredje dagen... Men det borde ju bero på vilket recept man använder sig av, i vårt var det bara ½ ägg och det blev 3-4 pannkakor tror jag (?)
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-20 21:31:20 följande:
    Alrro : Tack =)

Sitter här och är lite ledsen inombords.
    Idag när jag hämtade flickorna på dagis berättar fröken att barnen ätit chokladpudding till efterrätt.
    Eftersom jag antog att även mina barn fått frågade jag hur de hade lyckats få smeten att stelna eftersom jag aldrig lyckats med det.
    Då svarade fröken " Nä Tilde fick ingen, hon protesterade en del såklart men sen gick det bra ".
    Nähe svara jag , fick hon en glass istället eller ? " Nej ett päron"
    Hur kan de på fullaste allvar tro att en 4 åring nöjer sig med att päron när alla andra dagisbarnen sitter och glatt smaskar i sig chokladpudding och antagligen gick och pratade om det efterråt ??
    Min älskade lilla Tilde som alltid ser till att alla ska ha lika och alltid är väldigt mån om alla andra fick sitta där och bli utan..
    Jag har sagt åt dem att gärna säga till mig innan de ska ha glass/tårta/bullar eller liknande så jag kan fixa något till flickorna om de är osäkra. Men nej då, ett sketet päron fick hon =/
    Ni må tro att det gör vansinnigt ont i mammahjärtat =/
    Ska ringa till köket på Måndag och reda ut det här och åter igen säga till dem att förvarna mig så jag kan ta med något.. Mina barn ska fasiken inte vara utan fler gånger...

Nu ska vi eventuellt börja provocera Tilde med mjölk..
    Glutentestet visade neg i allafall och nu mår hon sååå bra med movicolen..
    Fy vilken dålig stil, stackars Tilde =(
  • ViFrånLandet
    Wittra skrev 2011-05-22 10:12:23 följande:

Hej, jag fick se denna tråd och har en fråga. I fredags hände nåt märkligt med mina läppar....först tyckte jag det var ovanligt torrt. Men upplevde inte att läppsyl hjälpte ( använder försvarets....) sen tyckte jag det kändes stramt, irriterat och nästan lite brännande.

sen upplever jag även svullnads/domningskänsla i dem.

1177 trodde att det kunde röra sig om allergisk reaktion? Själv vet jag inte alls....bara att det är fruktansvärt obehagligt

Så där fick jag innan jul, såg ut som om läpparna skulle sprängas! Hade inte ätit något konstigt/annorluna men däremot höll vi på att måla om inne och jag använde kvistlack, vilket läkaren trodde var boven i dramat. Har aldrig haft några allergiska reaktioner förut och inte heller efter denna händelse.

Har du vart utsatt för något ovantligt/annorlunda som kan ha orsakat det hela? Mat eller något annat du kommit i kontakt med?

• ViFrånLandet

Ojdå, texten försvann visst i förra inlägget...

Tänkte bara fråga om ni har något tips om hur jag får kokoskakorna att hålla ihop? Följde recepten på utan allt-bloggen (riven kokos, margarin, socker) men de faller bara isär =(

Svar på tråden Allergitråden