Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Hallå i tråden!

Sorry för alla inlägg igår men som ni förstår var jag orolig innan vi åkte in och rejält upprörd när vi åkte därifrån...

Natten gick bra! Han somnade visserligen inte förrän efter 22 men sov bra ända till 7:15 imorse! Han pep lite i andningen men andades sakta och djupt Glad Vi har snöstorm här och jag kan säga att jag aldrig varit så glad över ett sådans majväder som jag är i år, hehe. Får väl se hur det blir när solen behagar titta fram igen...

• ViFrånLandet
    Älsklingen: Vi har rishirspastan till G, han tycker väl sådär om den så man måste truga lite eller "dränka" den i maten som är till (köttfärssås är lättast). Kan säga att jag inte skulle äta den frivilligt, tycker både koncistensen och smaken är urk... Men så tål han ju inte majs så det är den enda vi hittat som funkar rent allergimässigt. Har visserligen testat risnudlar också men då spottade han och fräste som om det var pesten själv...
    Vi har även oldas rismjöl, funkar kanon här hemma! Gabriel älskar gröten gjord på den och Nutra. Det går ju alltid att testa, kostar ju som någon sa inget extra...
  • ViFrånLandet

Har tänkt att fråga en sak ett tag men inte kommit mig för... Gabriel hade mycket skorv i hårbotten som mindre, gick bort med sån där salva (salsyrsalysyrsyra eller vad det heter?) men kom alltid tillbaka. Efter att vi tagit bort ägg och mjölk försvann de dock för gott... Trodde vi. Nu är det tillbaka, kom för kanske en månad sen, är det vanligt hos barn på 1,9år? Är fortfarande inne på hans första schampoflaska så det kan ju inte vara det. Han har även som skorvar/eksem bakom öronen men de har han alltid haft, förut försökte vi smörja bort det men har sedan länge slutat försöka då han inte verkar lida av det. Tänkte ändå fråga om någon kanske har något förslag på hur man får bort det?

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-03 21:28:51 följande:
    Tål han inte typ glasnudlar? Det borde väl inte finnas majs i det ? Eller jag har ingen koll egentligen ;)
    Mår han bättre nu??

Tror jag skippar gröten faktiskt. Jag kan göra egen lika smidigt ;) Vågar inte föra in något nytt i hennes kost just nu eftersom det varit väldigt mycket med hennes astma och andra knasiga reaktioner. Lillstump måste nog få en chans att lägga på sig lite nu.. hon är våran lillfis ;)
    Idag kom ÄNTLIGEN hennes mage igång ordentligt sedan i påsk..nästan 14 dagar =0 Innan har hon kanske bajsat varannan dag och då bara en liten liten plutt/klick. Kommer inte ske någon veteprovocering på lääänge kan jag lova.
    Ingen aning om glasnudlar, trodde det var samma sak som risnudlar men det kanske det inte är?

Tackar som frågar! Han mår okej nu, har varit max 5 plus och snö samt regn idag så perfekt väder för honom Flört Dock är han ju fortfarande rosslig i bröstet och blir anfådd om han håller igång alltför mycket men inget som verkar störa honom... Dock gick han runt och sa "Jajel essen" ("Gabriel ledsen") i en timme idag, sen fick han airomir och då slutade han säga det. Ingen aning om det bara var en slump eller om det var något med andningen han menade, så himla svårt att förstå när han har ett så begränsat ordföråd! Vilket fall så sover han lugnt nu iaf.

Skönt att hon äntligen blivit bra i magen igen!! Hoppas hon växer som hon ska nu i fortsättningen!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-03 22:23:37 följande:
    ViFrånLandet : det är den vi brukar använda. Men så testade vi denna igår och idag. Tacka gudarna för att hon knappt rört dem.. Men ändå.
    Måste vara därför hon vaknat och sovit oroligt. För hennes sömn är i normala fall helt klockren.
    Jag brukar till och med kunna byta blöja på henne utan att hon vaknar.
    Men framförallt igår ( då hon fick i sig mest nudlar, kanske sammanlagt 1 msk ) räckte det med att jag öppnade dörren så vaknade hon :(
    Äsch då, då ska vi inte testa dem till G utan hålla oss till risnudlarna och hoppas att han blir att tycka om dem till slut... Och så håller jag tummarna för att ni slipper fler reaktioner än knöliga nätter (de räcker iofs gott och väl)!
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-05-08 08:03:59 följande:
    börjar luta åt att det var falsk krupp han hade. så pollenallergin kanske är rätt lindig ändå. hur som helst, hur brukar man medicinera små barn?
    Jag vet inte säkert så de andra får rätta mig om jag har fel men jag tror man ger förebyggande, typ aerius eller liknande och så astmamedicin, antingen kontinuerligt eller vid behov...

Vi har haft en skön vecka här hemma, regnigt och kallt Flört Nu börjar dock solen titta fram allt mer och G är snorigare igen. Hostan och bubblet i luftrören har varit samma hela tiden och blir inte bättre av medicinerna så igår fick han bara på morgonen och vi märkte ingen skillnad alls så idag provar vi utan helt för se... Måste försöka få tag i läkaren i veckan så vi kan utreda för pollen eller vad det nu är som gör andningen så besvärlig för honom!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-09 21:52:57 följande:
    Tack för att ni håller med mig . Sitter fortfarande och surar lite. Tror nog det varit så enkelt att maken glömt att ta upp det.
    För det låter väldigt konstigt att läkaren skulle Ignonera att hon fått symtom från hals och mun. Inte bra symtom att bara strunta i. Får se om jag ringer och försöker få en tid eller bara gilla läget. Hur som ska hon inte få nötter i allafall tills vidare
    Tycker absolut du ska ringa läkaren! Du kan ju lägga fram det lite fint och säga att du inte riktigt förstod vad som sagts och bestämts, om du inte vill skälla på sambon inför läkaren Flört
  • ViFrånLandet

Åh, sån där swipperglass har vi i frysen! Undrar om lilleman kanske kan äta den då? Har dock inte förpackningen kvar så jag bör nog köpa en ny iaf, ifall att de skulle ha gjort om den.. Förresten så kanske den är gammal nu, köpt i slutet av förra sommaren, hehe...

Annars har jag hör att piggelin ska vara ganska allergivänlig, stämmer det? Har inte kollat innehållsförteckningen så vet inte vad det finns i...

• ViFrånLandet

Maralicia: Jaha, då tror jag bestämt vi skippar piggelin tills vidare, tack för infon!

Älsklingen: Utslagen var borta imorse. Han hade inte fått vara ute på dagis idag, bara när han sov i vagnen på deras inglasade veranda så ingen direktkontakt med pollen/gräs under dagen... Han var dock sjöblöt när han vaknade sa dem, men inga utslag. Så jag vet inte vad gårdagens utslag var för något. Att han är känslig för pollen är vi dock ganska säkra på, vi var nämligen ute här hemma på eftermiddagen och har blev rinnit och svullen precis som han blivit de andra gångerna vid fint väder. Ingen astma, bara lite bubbel kvar så förhoppningsvis var det en ihållande förkylning bara! Vi la dock märke till en skum sak idag, när vi var ute var han som hes på rösten, men inte när vi var inne?? Konstigt barn vi har Flört

Svar på tråden Allergitråden