Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-02-13 08:45:44 följande:
    Ni andra, kan man vara OLIKA känslig olika dagar??
    Det tror jag absolut! Allt annat i kroppen fungerar ju så, att man är mer mottaglig om man tex har en pågående infektion, har sömn- eller näringsbrist etc.
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-02-14 20:46:27 följande:
    vår son verkar väldigt känslig mot vete men han visar inget på varken prick eller RAST så lita inte på testerna!
    Vår son är allergisk mot 10-11 födoämnen plus katt och hund och ingenting visar på varken prick eller rast, så man kan vara allergiskt ändå!!!
  • ViFrånLandet

Airro: Vi hade katter förut men fick lov att ta bort dem då Gs astma bara blev värre och värre... Är fortfarande inte säkra på att det berodde på det men ju längre tiden gick efter att katterna var borta blev han bättre och nu har vi inte behövt medicinera honom på evigheter trots förkylningar... Så vi tror ju snarare att han är kattallergiker än asmatiker och ska jag vara helt ärlig föredrar jag nog det Flört

• ViFrånLandet

Mama law: Usch så jobbigt ni har det! Och usch och fy för föräldrar (och annat folk) som inte förstår att det är viktigt att ALLA får samma chans att gå i skola osv... Skickar dig en styrkekram, även om jag förstår att det inte hjälper mot problemen i sig Hjärta

• ViFrånLandet

Jag ska upp till dagis idag vid 14-tiden för att träffa politiker och skolchefer och allt vad det är... Inte för Gabriels skull utan för förskolan i allmänhet men personalen såg gärna att jag kom dit och gav mina synpunkter på personalbrist etc, hur det påverkar G samt de andra barnen med hans allergier...

Jag vet vad jag vill säga till dem, att det behövs mer personal bla, då G tar upp otroligt mycket tid med passning vid matsituationer, extra tvätt av samtliga barn, noggrann städning etc etc... MEN, jag är samtidigt rädd att de hellre sätter G på ett allergidagis i stan än att göra div förändringar här hemma i byn! Jag är så kluven, hur hårt bör jag gå på dem???

• ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-02-16 22:16:42 följande:
    Vi kommer nog inte köra med någon mjölkfri ersättning, tror hon är för gammal för att börja ge det? Den smakar ju verkligen vedervärdigt? enago gröt och välling var ju heller ingen höjdare men hoppas på att sempers produkter kan vara något. Men vår tjej kan ju gilla sånt hennes bror ratade också med lite tur.

Men det stora problemet återstår. Vad tusan ska hon äta till mellanmål som kommer kompensera för ersättningen + ge mättnadskänsla?

tidigare har hon ätit:

Nattmål ersättning
    7 Välling
    10 ersättning
    11.30 - lunch + frukt
    14 - ersättnin¨g
    17 - gröt
    19 - Välling
    Vår son fick mjölkfri ersättning (nutramigen) vid 9 månaders ålder och han tog den utan problem. Han får fortfarande en skvätt på kvällen i dagsläget, istället för välling. Vi gör även gröt på nutra+rismjöl+olja+vätska.

Sonen är visserligen mycket äldre än din dotter (1,5år) men han har ätit ungefär samma hur länge som helst:
    morgon: gröt
    mellis: frukt
    lunch: lagad mat
    mellis: frukt/smörgås
    middag: lagad mat
    Kvällen: gröt + en skvätt välling

Det går ju att göra smothy (stavas?) eller egen puré som du blandar i något mättande i, banan om det tåls? Avocado har jag för mig diskuterades här i tråden häromdagen? Olja är mättande så ha gärna i det! Går också att blanda i ersättningspulver, om man nu har sådant och ungen accepterar smaken Flört

Några tips iaf...
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-02-17 08:47:01 följande:
    Tack!
    Jag ska prata med läkaren igen idag. vi ska dit kl 10 för att ta fler prover.
    Ska säga som det är att jag kommer att utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.
    Lilltjejen har skrikit från vi åkte därifrån igår tills nu. hon är glad kanske 20min när hon precis vaknat men sen vill hon bara vara i famnen och man ska GÅ, absolut inte bara sitta still. Sover dåligt igen och sådär så något måste ju göras för att hon ska få lov att må bra.
    Lycka till idag! Jag ska hålla tummarna för att de går på eran linje och skriver ut ersättning!
  • ViFrånLandet

Har inte haft möjlighet att läsa här den senaste veckan och jisses vad ni skrivit mycket, hur många sidor som helst ju..! Orkar inte plöja igenom allt, hoppas jag inte missat något viktigt...

Sonen lyckades norpa åt sig en liten smörgåsbit på dagis i tisdags, vet inte exakt vad den innehöll eller hur stor biten var (han tog den från golvet) men han fick ingen reaktion då vad vi märkte... Dock har han vart stenhård i magen igår och idag plus att han sovit som en kratta i två nätter efter att (halleluja och kors i taket!) sovit 10 hela nätter i rad. Han sov dessutom bara 40-45 min på dagis igår, annars brukar han sova ett par timmar iaf. Inte kan det väl vara smörgåsbiten som dröjt så länge med reaktion?

Enda nya han ätit denna vecka var att jag hade i biofoods grönsaksbuljong i hans mat i torsdags, så tidsmässigt känns den mer trolig men jag kan inte se vad som skulle vara boven i så fall med följande innehåll: havssalt, palmolja, jästextrakt, rårörsocker, palsternacka, lök, purkolök, morot, gurkmeja, vitlök, peppar, libbsticka, karamelliserat socker och persilja. Någon idé?

• ViFrånLandet

Måste höra med er som har astmabarn... ger ni dem medicin om de bara bubblar i luftrören? Gabriel har under en längre tid varit slemmig i luftrören, det bubblar och rosslar i princip hela tiden när han är vaken (på nätterna vet jag inte då har börjat sova hela nätter i sitt rum). Han försöker hosta upp det då och då men lyckas aldrig, eller om han hinner svälja det, vad vet jag? Slemlösande medicin funkar vilket fall inte... Kan pulmicort eller airomir funka tror ni? Vill inte medicinera i onödan...

Svar på tråden Allergitråden