Inlägg från: Karolin86 |Visa alla inlägg
  • Karolin86

Allergitråden

hej. hoppar in här och frågar.
    någon som har barn med komjölks-allergi som ger kalktillskott? Vilken och hur mkt isf?
    jag fick rek. av dietisten att köpa på apoteket men skulle fråga där vilken han skulle ha för de visste dom. på apoteket fick jag inte köpa eftersom de inte fanns till barn? hur gör ni?

• Karolin86
    Blå Flygare skrev 2010-06-24 12:36:53 följande:
    Här har apoteket svara att de bara säljer till barn efter dietist rekommendation. Calcitugg och calcichew har vi fått på recept, det är tuggtabletter som smakar gott (ena citron o andra apelsin, ena med D-vitamin). Innehåller sötningsmedel. Delas på hälften för att bli lagom mängd.
    Sen finns det en jag glömt namnet på med pepparmintsmak som man slipper dela, ävenden med sötningsmedel och tuggtablett.
    Annars kan man ta Kalcidon (med eller utan D-vitamin) och krossa (i mortel eller köp en tablett-kross) De smakar inget och innehåller socker ist för sötningsmedel.

På hälsokosten finns Nalletabletter med kalcium. Minallvit heter de och innehåller inte så mycket kosntigtjox som apotekets. Smakar äpple. Dock rätt dyrt eftersom det är så lite kalcium i varje (det står 1-2 tabletter om dan, men det är beräknat på attbarnen får i sig mer kalk i kosten så man får ge mer).
    Sen finns det ett pulver att strö på också. Dolomite? Kalcium och magnecium om jag minns rätt. Men detär inte säkert!
    tack så mkt. ja man blir rätt förvirrad när man inte får köpa de på akoteket, får kanske be om recept. på apotekstanten lät de nästan som de va livsfarligt att ge till barn!
  • Karolin86

Hej. Tänkte höra om någon har blivit beviljad vårdbridrag/merkostnader för mjölkallergi?

• Karolin86

Okey, jag har två pojkar som har mjölkallergi, en men astma och troligtvis astma på den lille med, är det ens lönt att söka då?

• Karolin86

Okey, får väl fråga läkaren. När han är frisk tar han två mediciner dagligen, när han är sjuk tar han fyra mediciner, så han är nog friskare än många andra men sjuk rätt ofta

• Karolin86

Någon här som gör välling och gröt på pepti junior?

• Karolin86

Hejsan. Tänkte försöka få våran två åring att dricka mjölk(mjölkfri) vilken är godast? Han är väldigt kräsen och drack bara vatten sina första två år, men nu dom senaste två månaderna dricker han juice, vill gärna dra ner på de med tanke på allt socker och tänderna. Han får kalktabletter så kalk i mjölken är inte jätte viktigt, han äter även mkt kött.

• Karolin86

Tack:) tråkiga är att de är så stora förpackningar, blir mkt att slänga om dom inte dricker de. Vad är bästa att baka med? Testade att gör sås med rismjölk de var ingen hit, kör med med otaly grädde och allt blir jättegott.

• Karolin86

Dalkulla74: jasså, i mjölk? De har jag inte sett, får nog kolla upp de. Tänkte testa den nya yoggin som otaly kommit med

• Karolin86

t0va: Vi kör engo mjölkfri gröt man även semper har mjölkfri gröt. Men man kan få recept på pulver man kan göra gröt på, de är samma pulver som man har till ersättning och välling. Men enagos är jag nöjd med och min lill kille älskar den, dock så blir den nästan som soppa och inte så grötig.

• Karolin86

Dalkulla74: tänkte mer små mjölkpaket eftersom vi inte vet om han gillar de och sen är de bara han som kommer dricka de antagligen. Ska snart till affären och se vad jag hittar. Men vilken använder man när man bakar då?

• Karolin86

t0va: glömde skriva att sempers och enagos finns i dom flesta vanliga butiker. Jag gillade inte sempers för där ska man tillsätta fett själv och de blir bökigt om man ska iväg och sånt

• Karolin86

3busfrön: de klara inte min sons mage av, då kissar han nästan inget för då suger gröten upp vätskan när den kommer till tarmen. Dricka mer klarar han inte då kräket han tyvärr. Och när man blandar enligt anvisningarna på paketet blir de verkligen som soppa.

• Karolin86

Hej.

Vi ska söka vårdbidrag för våra pojkar som har astma och mjölkallergi. Något som har något tips? Blir yr i bollen av allt och ska försöka reda ut de, vad räknar man på extra kostad för mjölkfritt ex? Gör visst är de dyrt! Sen är vår pojke liten och har svårt att hå upp i vikt så de går mkt grädde och flytande magarin, men svårt att veta hur mkt extra de går, vi vet ju inget annat.

Hade varit tacksam för lite hjälp!

Karoli

• Karolin86

Tänkte fråga er experter, hittade "gurk kärnmjölk" som ingrediens i en fläta idag, är mjölk? Har råkat på liknande som slutat på kärnmjölk.

Jag undrar även vilket märke som är gott när de häller mjölkfri vispgrädde?

/karolin

• Karolin86

Nu blev jag lite osäker men tror nästan bestämt de va gurk kärnmjölk.

Tänkte till tårta. Till ett 1års kalas och en 2,5åring. Helt värdelös på att baka är jag med...

• Karolin86

Ska kolla upp de om påsen inte är slängd.

Okey de kanske man skulle ge sig på men de lär inte så lätt :)

• Karolin86

Hur mkt ska man ta av allt då? Blir de som vispgrädde?

• Karolin86

Tack :) ska de vara 1 dl smält eller mjukt magarin?

• Karolin86

Jag är sämst på att baka, lyckas inte ens med kladdkaka :S

Svar på tråden Allergitråden