-
-
Ja, jag tyckte det lite konstigt faktiskt, det var en ny läkare som jag inte har träffat. Men tycker att en del säger väldigt olika må jag säga.Kavat skrev 2010-05-15 15:01:09 följande:Fortsätter här istället för i mjölktråden.Ursäkta men jag undrar om läkaren vet vad glutenintolerans ens är om hon säger att din dotter inte kan kräkas av det? Eller är det något vi inte vet? Svårt att få en helhetssyn på någon bara genom att skriva här, men det låter lite konstigt att hon först tycker ni ska ta glutenprov trots att ni tagit bort gluten och sen att hon inte kan kräkas av glutenintolerans?Det är en sak om inte läkaren tror att hon ska ha kunnat utveckla glutenintolerans eftersom hon är så liten, men symptomen är i allra högsta grad kräkningar.
Du om någon borde ju veta hur det är, så jag litar på dig såklart
Men jag upplever att en del läkare tycker att man nästan letar fel och förlöjligar en ibland, när man frågar om någonting.
Men vi har ändå fått otroligt bra hjälp angående mjölk och äggallergin, tack och lov!
Ja, vi börjar nog med Neocaten, sen får vi se hur allt visar sig. Vi kanske får träffa en av våra vanliga läkare nästa gång. Det spelar stor roll vem man träffar tycker jag. Tack för din hjälp! Det kanske inte ens är gluten eller vete som gör att magen krånglar, kan ju vara Nutran.
Är det samma hantering som Nutra förresten? Hon är ju 7,5 månad nu och inte behöver man väl koka vattnet med Neaocaten? Det är som vanligt va? -
Hej!
Ville bara berätta en underbar sak!!!
Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!!
Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk!
Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort!
Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall.
Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu
Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!! -
Tack!!!lillasysteryster skrev 2010-05-16 21:17:43 följande:vad skönt för dig och lilla flickan! Skönt att hitta problemet!
Ja det känns toppen! Det måste ju vara det. Läkarna sa hela tiden att hon var ett kräkbarn och vi fick ingen hjälp med hennes kräkningar. -
Tack så hemskt mycket! Trodde aldrig att byte av ersättning kunde göra så mycket!!EL I skrev 2010-05-16 21:25:06 följande:åh vad glad jag blir för er skull!! alltid skönt när en sten faller från ens axlar när edt gäller ens barn!! håller tummarna i fortsättningen
-
jag trodde inte det kunde bli så här bra på en gång, helt sanslöst!EL I skrev 2010-05-16 21:38:59 följande:haha känns som om man blir frälst när man ser sån stor förändring. Som när vi tog bort mjölk för sonen och nu även vete. Helt sanslös skillnad!
Tänk om vi inte hade provat Neocate, är så glad! Men väldigt chockad att det var Nutran.... enligt läkaren så var det sååå ovanligt att de inte tålde det. Men nu äntligen!!! Det är som natt och dag med henne, är så lycklig för hennes skull. Och nu kanske vikten kommer öka lite mer förhoppningsvis -
Tack!!Kavat skrev 2010-05-16 22:01:18 följande:Ååå, det var skönt att höra!!!!
Ja tänk vad fort det gick. Inte spytt alls sen vi började med det, nästan går och väntar på att de ska komma, detta är så ovant!
Men blir samtidigt lite besviken att vi inte fick prova Neocate innan, men det är väl så pass ovanligt kanske. Är så lycklig nu!!!! -
Ja verkligen!! Har lust att ge henne en ordentlig knäpp på näsan nästa gång jag ser henne!Kavat skrev 2010-05-16 22:16:23 följande:Ja... Jag undrar hur många barn som mår dåligt för att läkare säger att saker är omöjliga...
-
Ja vi ger havre och vete och hon verkar inte reagera på det än, som vi serKavat skrev 2010-05-16 22:17:41 följande:Så skönt för er och henne! Ja, men man tror ju på läkare att de vet vad de pratar om.Föresten, har ni gett vete, havre än? Nyfiken!
Så det var säkert Nutran hela tiden!!
Jag är så otroligt glad och att det bände så fort!!
Tack alla för era underbara råd!!! -
Ja det är så skönt detta!!Kavat skrev 2010-05-17 14:46:20 följande:Ååå, vad skönt! Vad bra att läkaren denna gång skrev ut Neocate i alla fall, annars hade ni ju fått traggla med vete och havre och allt möjligt kanske, innan ni förstått att det var Nutran. Hoppas det håller i sig, men ta det gärna lite lugnt med veten och havren, hennes mage är säkert fortfarande rätt känslig i och med att hon fått i sig saker hon inte tål.
Ja, vi tar nog det lite lugnt med det tror jag, tack för tipset! Just nu kör vi bara med Neocate och ett mål med matpuré.
Hoppas hennes förstoppning blir bättre med! -
Tänkte fråga lite angående egen gröt på Neocate. Kan man köra samma recept som till Nutra? Bara att man tar Neo istället?
Försöker få tag i en receptbroschyr till Neocate, har mailat dem.
Pratade även med dietisten idag och hon blev så himla glad när hon fick höra om att det har blivit sååå mycket bättre nu med Neocate! Hon tackade för att jag ringde och berättade det
Sen sa hon direkt att eftersom hon är så känslig och har mått så dåligt med Nutra så ska vi absolut inte ge köpegröt/välling för att det är värre än Nutra på många sätt. Sen tyckte hon med att tösens mage skulle få vila nu efter allt. Ska definivt vänta med fisk sa hon med, bara onödigt att provocera massor sa hon. Håller med om allt för jag provade att ge Sinlac igår och hon spydde mängder såklart
Men tänkte höra om ni vet vad det mildaste är att ge, vilken typ av gröt? Har aldrig provat med polenta eller något sånt heller.
Tack på förhand! -
Fy vad tråkigt! Hoppas att det inte är något nytt nu då, det låter som om det kan vara tänder på g kanske! Eller så kanske det kan vara någon mildare form av maginfluensa?EL I skrev 2010-05-19 09:16:54 följande:I dag är sonen på ett HEMSKT humör han skulle INTE äta frukost han som alltid är så matglad. Han har skrikit vad man än gjort med honom i dag!!! Blir galen. Han vaknade en gång i natt men alltså en bra natt ändå. I går var han JÄTTELÖS i magen. På dagis sa de att han hade haft number two över hela sig Hmm undrar vad det NU är??!?! Hoppas bara det är tänderna i alla fall för nu orkar jag inte mer Såååå trist på ett sätt att han skulle få tänder precis nu för vi skulle behövt lite lugn och ro men det är ju så med barn i denna ålder. Händer alltid något.Jag funderar på denna ev provocering om 1-2 veckor. har inte bestämt mig hur jag ska göra än men OM jag ska provocera hur skulle ni göra då? Dietisten pratade om att göra sås som man reder av med vetemjöl. Jag funderar på en liiiiten mängd i nutran. Eller bör man göra på annat sätt??
Det är detta jag tycker är så svårt med lillfisen nu. Skriker hon pga allergierna, eller har hon ont av en annan orsak. Det är så svårt tycker jag!
Har tyvärr ingen bra erfarenhet än av provocering, men det finns ju fler som är så duktiga här inne!
Hoppas det går över och inte visar sig vara något nytt! -
Jag provar igen!em84 skrev 2010-05-18 18:02:49 följande:Tänkte fråga lite angående egen gröt på Neocate. Kan man köra samma recept som till Nutra? Bara att man tar Neo istället?Försöker få tag i en receptbroschyr till Neocate, har mailat dem.Pratade även med dietisten idag och hon blev så himla glad när hon fick höra om att det har blivit sååå mycket bättre nu med Neocate! Hon tackade för att jag ringde och berättade det Sen sa hon direkt att eftersom hon är så känslig och har mått så dåligt med Nutra så ska vi absolut inte ge köpegröt/välling för att det är värre än Nutra på många sätt. Sen tyckte hon med att tösens mage skulle få vila nu efter allt. Ska definivt vänta med fisk sa hon med, bara onödigt att provocera massor sa hon. Håller med om allt för jag provade att ge Sinlac igår och hon spydde mängder såklart Men tänkte höra om ni vet vad det mildaste är att ge, vilken typ av gröt? Har aldrig provat med polenta eller något sånt heller.Tack på förhand!
-
Tack!!Kavat skrev 2010-05-19 09:50:25 följande:Ja, det är nog ungefär samma recept skulle jag tro. Det är ju blandningen vätska/pulver som står på burken man bör följa.Spydde hon så av sinlac så är väl risken att det är sojasläktingarna där i som hon inte tål... För den är ju både mjölk och glutenfri.Ris är milt, majs är milt, bovete är milt, men tror det är mer fiberrikt. Ris och majs sägs ju vara lite stoppande men här äter vi massor och har aldrig haft förstoppningar på sonen, så det är nog lite olika hur man reagerar. Får han får mycket majs får han diarré.Polenta (majs) är ju lite kornigt. Funkar att koka gröt med majsmjöl och majsstärkelse också.Eller rismjöl eller Pama minutris (blir lite mer klumpigt och inte så slätt).Sagogryn (potatis) kokas med Carlshamns risdryck är jätte gott! Och det är ju milt. Vill man ha helt slät så kan man testa med potatismjöl, men gissar att det blir lite klistrigt?
-
Hej alla!
Min dotter är 9 månader snart och är ägg- och mjölkallergiker. Det var jag som skrev att spyorna försvann helt med neocate. Helt underbart!
Nu till det tråkiga.... hon har börjat spy igen ett par veckor och har även fått prickar runt munnen igen. Behöver inte vara något, men blir så besviken att det kom tillbaka igen.
Det var rena himmelriket för bara några veckor sen.
Hon spyr inte lika mycket som förut, men det kommer ändå en del, tycker det är så konstigt!
Vi har haft vetemjöl i såsen och kört med havre. Ska utesluta det och även tomat, tyckte att hon spydde av det.
Vi kör med maizena i hennes välling och har i olja för att hon ska få i sig så mycket fett. Hon går upp ganska sakta, eller har gjort.
Hon vägde 4190 när hon föddes och är nu 9 månader och väger knappt 8,5.
Har ni några råd? -