• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-06-22 18:34:46 följande:
    hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!

Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
    GAAHHH!
    Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
    Är dextros i kalaspinnarna, framställs liknande som glukossirap - dvs kan vara vete och behöver ej deklareras, men är lite mer raffinerat.

Jag kan klara en enstaka Kalaspinne (om jag inte råkat på något annat senaste dagarna), men skulle jag ta två samma dag börjar det klia.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-06-22 18:40:54 följande:
    Är dextros i kalaspinnarna, framställs liknande som glukossirap - dvs kan vara vete och behöver ej deklareras, men är lite mer raffinerat.

Jag kan klara en enstaka Kalaspinne (om jag inte råkat på något annat senaste dagarna), men skulle jag ta två samma dag börjar det klia.
    Aha så det skulle kunna betyda att han är väldigt känslig mot vete med andra ord??

Läkaren trodde inte alls på mig när jag sa det men mig spelar det eg inte någon roll vad de tror. jag får hjälp av dem o sen vad de tror är en annan sak
    Han trodde att det var färgen (rött) som gjorde att han blev röd av t ex glass och godis, men han kan som sagt äta en hel liter jordgubbar utan att bli röd... så det känns rätt långsökt!
  • 2små2stora

I stockholm kan man köpa Risglasspinnar på Goodstore. Ska man ha torrvaror så finns det en hel del att köpa i deras webbshop.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Prince or Princess

kavat: herregud, det verkar verkligen vara mer överlastning än avlastning om du skall lämna alla barnen på dagis på det där sättet! Fattar inte att de ska vara så knöliga på alla dagis. Än så länge har vi inte råkat ut för nåt, men jag väntar... ska oxå få en liten till och jag hoppas det ändå ska funka bra sen att lämna stora tjejen, har inte så långt att gå heller, så vi behöver inte lasta i och ur bilen, utan tar bara en promenad tack olov.

• EL I

I dag på dagis hade de firat en kille som fyllde 3 år och de hade ätit glass. När jag kom o hämtade så sa de att de var väldigt försiktiga med vad de ger E. De gav honom ingen glass för de är så osäkra på vad han kan och inte kan äta så han fick frukt .
    Jag sa att jag tyckte det var jättebra! När jag hittat en glass som han kan äta så ska jag lämna ett paket där så kan de ta av den när det är födelsedagar, men hittills så funkar det bra med frukt till honom. Snart märker han väl dock att de andra får men inte han ;- ) så till hösten måste jag fixa något.

Känns dock skönt att de tar det på allvar och att de verkligen lyssnar när jag säger att han verkar vara väldigt känslig. De försöker fixa och dona så gott det går  så det känns kanonbra!

Hoppas det ordnar sig för dig också kavat för det ska ju inte vara meningen att det ska bli ett sådant rabalder bara för man har ett allergiskt barn! Helt sjukt!

• 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-22 18:56:52 följande:
    I dag på dagis hade de firat en kille som fyllde 3 år och de hade ätit glass. När jag kom o hämtade så sa de att de var väldigt försiktiga med vad de ger E. De gav honom ingen glass för de är så osäkra på vad han kan och inte kan äta så han fick frukt .
    Jag sa att jag tyckte det var jättebra! När jag hittat en glass som han kan äta så ska jag lämna ett paket där så kan de ta av den när det är födelsedagar, men hittills så funkar det bra med frukt till honom. Snart märker han väl dock att de andra får men inte han ;- ) så till hösten måste jag fixa något.

Känns dock skönt att de tar det på allvar och att de verkligen lyssnar när jag säger att han verkar vara väldigt känslig. De försöker fixa och dona så gott det går  så det känns kanonbra!

Hoppas det ordnar sig för dig också kavat för det ska ju inte vara meningen att det ska bli ett sådant rabalder bara för man har ett allergiskt barn! Helt sjukt!
    funkar raspyglassen som man gör själv?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-22 18:34:46 följande:
    hmmm nu blev jag konfunderad. Denna köpte jag för att det inte var nån glukossirap i...men sedan blev sonen illröd på kinderna när han ätit den, ca 2 timmar efteråt, så då fick jag för mig att det var det i trots allt?!?!

Undrar vad det då är som han reagerar på. Spelar ingen roll om det är den med cola eller den med hallon han äter...
    GAAHHH!
    Därför var jag såååå säker på att jag tagit fel o att det faktiskt VAR glukossirap i men nu när jag kollade i frysen så var det ju inte alls det
    Min son verkar onekligen reagera på den också...
  • Kavat

EL I, just nu köper vi Coop Magi, gör egen glass i glassmaskinen eller gör egna Rapsyglass-pinnar och smaksätter med Icas I love Eco Oboy eller saft/jucie.

• Snutten

Kavat: det låter helt orimligt med dagis! På Siris förskola dricker alla mjölkallergikerna rismjölk då det är en flicka med havreallergi. Tyvärr är vår erfarenhet att man måste visa dem hur dåligt barnet blir. Det är tråkigt och jobbigt att de inte litar på en men så är det.

• Kavat
    EL I skrev 2010-06-22 18:37:28 följande:
    Fritt från alla sädesslagen tyvärr och sojafritt. Mjölk tror vi han klarar nu men dumt att kanske ge honom en glass  av mjölk i dagsläget med alla tester vi gör med sädesslagen nu.
    Jag hittar knappt mjölkglass utan glukos/fruktossirap i heller. Det finns vissa dyra lyxvarianter i 0.5 liters förpackningar utan. Jag köper Tofulines vanilj eller jordgubbsglass till mig, för de jag testat funkar inte utan klåda. Men det är ju soja.

Om han får/ska äta ren havre, så är Oatleys havreglass med glukossirap från majs, som sagt. Men i övrigt så har jag bara hittat glukossirap från vete i glass, eller så är det inte märkt.
Svar på tråden Allergitråden