• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-06-24 12:40:14 följande:
    Mjölk och ägg via elimination/provocation. Visade inget på prick eller RAST. Visade senare inget på lapp/patch heller, men det var långt efter provocation så det KAN ha växtbort då, men inte alls säkert.

Sädesslagen har inte visat på RAST eller lapp, men på elimination/provokation.

Mjölk och ägg visarofta inte på test, men attsädesslagen inte visade på lapp är lite mer ovanligt enl. vår läk. Men inte så ovanligt att hon för den skull inte tror på resultatet av provoceringarna.
    Glömde: Gräs visade tydligt på prick. Det testade vi i vintras. Innan har hon haft symtom på gräs i 3 år men först iår så testades det. Läk trodde oss inteförsta året när hon reageradepåkontakt med gräs. Dethar försvunnit nu; åretefter böts det mot reaktion på pollen.
  • saffe

Åhh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan idag att dom överväger att bevilja oss 1/4 VB och 18% merkostnader! Underbart!! Nu hoppas jag bara att dom som bestämmer i slutänden oxå tycker att vi ska ha det! Har ingen aning om hur vanligt det är att dom har annan åsikt... En sten har lättat från hjärtat (så här långt i alla fall).. Matkostnaderna i detta hushåll är inte att leka med... 

• saffe
    saffe skrev 2010-06-24 12:45:10 följande:
    Åhh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan idag att dom överväger att bevilja oss 1/4 VB och 18% merkostnader! Underbart!! Nu hoppas jag bara att dom som bestämmer i slutänden oxå tycker att vi ska ha det! Har ingen aning om hur vanligt det är att dom har annan åsikt... En sten har lättat från hjärtat (så här långt i alla fall).. Matkostnaderna i detta hushåll är inte att leka med... 
    Jag glömde ju det viktigaste... Stort tack till er som har hjälpt och stöttat mig när jag skrev ansökan! Era egna erfarenheter, ansökningar, överklaganden, tips och råd har varit ovärderligt! Ingen nämnd, ingen glömd! Jag kände mig väldigt tjatig, men jag var verkligen helt clueless på det området... Glad Midsommar allihop!
  • Karolin86
    Blå Flygare skrev 2010-06-24 12:36:53 följande:
    Här har apoteket svara att de bara säljer till barn efter dietist rekommendation. Calcitugg och calcichew har vi fått på recept, det är tuggtabletter som smakar gott (ena citron o andra apelsin, ena med D-vitamin). Innehåller sötningsmedel. Delas på hälften för att bli lagom mängd.
    Sen finns det en jag glömt namnet på med pepparmintsmak som man slipper dela, ävenden med sötningsmedel och tuggtablett.
    Annars kan man ta Kalcidon (med eller utan D-vitamin) och krossa (i mortel eller köp en tablett-kross) De smakar inget och innehåller socker ist för sötningsmedel.

På hälsokosten finns Nalletabletter med kalcium. Minallvit heter de och innehåller inte så mycket kosntigtjox som apotekets. Smakar äpple. Dock rätt dyrt eftersom det är så lite kalcium i varje (det står 1-2 tabletter om dan, men det är beräknat på attbarnen får i sig mer kalk i kosten så man får ge mer).
    Sen finns det ett pulver att strö på också. Dolomite? Kalcium och magnecium om jag minns rätt. Men detär inte säkert!
    tack så mkt. ja man blir rätt förvirrad när man inte får köpa de på akoteket, får kanske be om recept. på apotekstanten lät de nästan som de va livsfarligt att ge till barn!
  • qenzo

Kliver in.. Född pälsdjursallgeriker (fast det skiter jag i).. Nära nog expert på området Cool

• Miralicia

Jag hatar myggor Skrikandes så varför ska de vara så förbenat förtjusta  mig och varför ska jag få värdens blaffor av varenda myggbett. Härom kvällen haltade jag nästan fram här hemma efter att ha fått ett (1!) myggbett på vristen som gjorde att halva vristen svullnade upp så det blev sådär 25% tjockare än normalt och det gjorde ont pga att svullnaden stramade rejält för varenda steg jag tog.
    Nu idag har det bara blivit stora röda blaffor på mellan 5-10 cm runt varenda myggbett - och det trots antihistaminer. Nån enstaka kan jag väl leva med, men att när jag var och badade med barnen 1 timme i strålande sol, lite lätt bris mitt på dan bli totalt attackerad. Framåt kvällen kan jag köpa med inte mitt på dagen. Obestämd Jag slutade räkna när jag kom till 30 nya bett på en timme - och varenda ett med jätteblaffa.
    Tror det får bli jeans och långärmat istället för shorts och linne när jag ska iväg till affären för midsommarhandling strax.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mimpen

Hej på er.

Efter 2,5 veckor soja (och mjölk)fri så var sonen så fin i hyn. Och så igår så började det knottra sig på bröstet och kinden igen. Och idag blossade det upp rejält. Det började blossa mer när vi var i simhallen (simskola) och han fick bada lite. Men det var varmt där, så det kan ju ha varit orsaken. Men idag har han kliat också. Men det började som sagt knottra på huden redan igår.

Dessutom noterar jag att de typ 2,5 veckor gamla lapptestet på ryggen fortfarande syns. Och man ser lika mycket på vete som på soja. Så min fråga - kan det visa någon slags långsam reaktion där?? Direkt vid avläsningen var det rött på vete, men inga knottror. För soja var det rött och knottrigt.

Man blir lite ledsen när han sett så fin ut ett tag och så blir det så här :(

Det enda ovanliga igår var väl kanske rödvinbärspaj som jag åt rätt mycket av. Med oatleys vaniljvisp till. Annars har jag bara ätit "vanliga" och "välkontrollerade" saker här hemma, dvs jag tycker mig veta att jag inte fått i mig något av misstag., Men helt säker är jag kanske inte, soja är ju nytt. Dags för matdagbok eller avd säger ni??

• trållmor
    kavat: tack för ditt svar Vi har det rätt bra här uppe, men vi kommer flytta från det här hyreshuset till ett köpehus Förhoppningsvis flyttar vi redan i augusti, men i sista fall i september (beroende på om de får sin lägenhet tidigare eller inte). Sen har jag fått förfrågningar från flera affärer om jag kan tänka mig att vara "allergiinformant" för deras allergiska kunder Obestämd Nya dagiset verkar bra, men det enda de har erfarenhet av är laktosintollerans och komjölksproteinallergi, så där har vi STOR oro att det ska bli som sist nere i Göteborg. Men läkarna här uppe är helt fantastiska, och när de barnens journaler så har de allra flesta bara suckat och beklagat vissa delar av läkarkåren och SJÄLVKLART så skulle barnen ha livsmedelshänvisning, så på tisdag så ska det bli intressant att se vad som finns med i paketet

älsklingen
    : på våra barn syns det mesta på rast faktiskt, vilket ändå känns väldigt skönt, men ändå har vi blivit misstrodda och ifrågasatta Trots det så får vi vår första leverans av livsmedelshänvisning till Mattis och Timon på tisdag Kort sagt så syns mjölk, soja, ägg, vetemjöl, ärtor, fisk, jordnötter, mandel, häst, hund. Uteslutning och provocering av E202, äpple, chili, mango, rödbetor, havre, citrusfrukter. När vi fick se svaren på lab så har vi upptäckt att rött i maten fungerar (men lite beroende på företag). Tror jag fick med allt nu
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Smulan1979
    mimpen skrev 2010-06-24 21:19:19 följande:
    Hej på er.

Efter 2,5 veckor soja (och mjölk)fri så var sonen så fin i hyn. Och så igår så började det knottra sig på bröstet och kinden igen. Och idag blossade det upp rejält. Det började blossa mer när vi var i simhallen (simskola) och han fick bada lite. Men det var varmt där, så det kan ju ha varit orsaken. Men idag har han kliat också. Men det började som sagt knottra på huden redan igår.
    Min dotter blev extremt dålig i sina eksem när hon badade i badhus (klor) så vi var tvunga att sluta med babysim. Vet inte om det kan vara samma, men så var det för oss iaf.
  • mimpen
    Smulan1979 skrev 2010-06-25 18:53:32 följande:
    Min dotter blev extremt dålig i sina eksem när hon badade i badhus (klor) så vi var tvunga att sluta med babysim. Vet inte om det kan vara samma, men så var det för oss iaf.
    Fast det hade blivit lite mer utslag redan innan. Men de blev rejält större plus rödare i samband med badet. Men helt orimligt är det inte, har själv fått eksem av klor tidigare, men nu verkar det gå rätt bra. Jaja. Det blir ju inte så svårt att hålla bäbisen från badet liksom...
Svar på tråden Allergitråden