• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV

älsklingen87: hon blir det när hon ligger i gräset eller som häromdan när vi var ute och slog hö hela dagen... Inte när hon bara sitter i vagnen.

• Tibell

Våran 3-åring är med största sannorlikhet känslig mot mjölk. Hur stor är chansen att detta växer bort ?!?! När de får de som bebisar är ju chanserna rätt goda att det växer bort men hur funkar det på äldre barn ?!

• Allrona

Är det någon som kan svara snabbt på om lithells korvbollar för barn är mjölkfria?

• Allrona
    Allrona skrev 2010-06-30 20:28:06 följande:
    Är det någon som kan svara snabbt på om lithells korvbollar för barn är mjölkfria?
    Jag hittade efter lite letande själv innehållsförteckning på nätet och korven verkar inte innehålla mjölk.
  • Tibell

Jag måste ju också berätta att när stora tösen ( som varit mjölkfri i 3.5 månader )gjorde sin 3-års kontroll upptäckte de att hon hoppat ut mer än en helt sträck på sin kurva!! Bvc tanten var riktigt impad och sa att det inte var jätte vanligt att de gjorde det i denna åldern!!
    Nu har vi precis avslutat den sista provoceringen ( som gjordes av olika anledningar) och känner oss säkra med diagnosen..resultatet finns att skåda i galleriet+ magont+uppvak på nättern+mer gnäll!
    Nu ska stumpan bara utredas också, och ni som fölt vår resa vet väl hur roliga våra läkare är här ;)

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-30 21:54:18 följande:
    Jag måste ju också berätta att när stora tösen ( som varit mjölkfri i 3.5 månader )gjorde sin 3-års kontroll upptäckte de att hon hoppat ut mer än en helt sträck på sin kurva!! Bvc tanten var riktigt impad och sa att det inte var jätte vanligt att de gjorde det i denna åldern!!
    Nu har vi precis avslutat den sista provoceringen ( som gjordes av olika anledningar) och känner oss säkra med diagnosen..resultatet finns att skåda i galleriet+ magont+uppvak på nättern+mer gnäll!
    Nu ska stumpan bara utredas också, och ni som fölt vår resa vet väl hur roliga våra läkare är här ;)
    Vilken skillnad på magen vid provoceringen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • crazy hannah

Hej

Nu har vi vart hos doktorn och han kommer att få sköta magen med hjälp av movicol och resolax i 2 veckor sedan blir det patch test, Efter detta kommer han att få nexium och om det nu funkar skall han börja kunna äta mat redan i början på augusti... Hoppas verkligen att det blir så!!!

Tack för all hjälp...

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • EL I

Ni som har "eksembarn" är de extra känsliga för solen??

Min minsta är återigen röd om kinderna...men vi vet inget han fått i sig med vete. De har haft kalas två dagar i rad på dagis men då har han fått banan för de har inte vågat chansa om de är det minsta osäkra. Det enda jga kan tänka mig är väl isf  att han fått i sig nåt från nåt annat barn men jag tror  inte det för de är verkligen jätteduktiga på att hålla honom ifrån de andra och nu har de dessutom fikat ute så de leker inte där de ätit heller...

Jag känner mig sååå förvirrad. Hans mage är jättestor på kvällen men helt normal på morgonen och på dagen. Skulle  tro att magen bara är stor för att han ätit mycket under dagen.
    Fattar nada... jaja, känns som om vi får spekulera bäst vi kan för vi verkar inte kunna få ett ordentligt svar. Känner mig ändå inte säker trots provocering.

• Miralicia

Jag fick ett lite kul mail idag ang min blogg - från en dietist, som dels ställde en fråga och även talade om att när hon träffade på barn med många allergier så tänkte hon hänvisa till min blogg.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden