Inlägg från: crazy hannah |Visa alla inlägg
  • crazy hannah

Allergitråden

Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

TAcksam för svar

Mvh Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Han testade först med sinlac och då  backade dietisten och sa att han antagligen är super allergisk att jag inte fick blanda in några fabrikstillverkade grejjer alls för att veta vad som är allergi och inte. Några månader senare testade jag med rismjölsgröt alltså samma ingredienser som det förtjockningsmedlet jag gör till honom som han har i sin välling, då han fprtsatte kräka trodde dietisten inte längre att det berodde på extrem allergier.

efter detta så har vi gjort små försök men det har slutat med kräk vad han än fått nu senast testade vi med enago och det gick i fem dgr med en teskeds ökning till 5 teskdear den femte dagen då kom allt u pp ca en timme efter maten.

han kräöks just nu inga mängder men det pker mkt upp och ned i halsen på honom, han sover bra på nätterna och går upp i vikt nästan för bra.

så egentligen är det enda problemet/symptomet vi har är att han intefår behålla mat + att läkaren misstänker helt plötsligt kronisk förstoppning då ja nämde att han barjsar ofta bara en gång i veckan (innan jag berättat det för de andra läkarna har de sagt att allt sådant är normalt eftersom han äter erstättning)

jag är minst sagt förvirrad, men det känns skänt att de startat en utredning så nu blir det alltså pricktest (check: neg), patch test, lavemang var tredje dag vid uteblivande bajsning, medicinering typ losec fast för barn mot sura uppstötningar, och ev gastroskopi.

Förvirrat som sagt.

Sorry

kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Jag har gjprt förtjockningsmedel på spisen med 10 dl + 3 matskedar rismjöl från resenta som kokats ihop till en redning..

den blir inte super tjock men tillräkligt för Alexander...

TACK för att du leker dektektiv det uppskattas =)

• crazy hannah

Han kräks kasnke en gång per dag om ens det nu när han endast äter neocate LCP som blandats med rismjölsredningen. jag använder alltså rismjölsredningen iställetr för vanligt vatten. När han åt Neocate utan förtjockning i så spydde han aknske fem ggr per dag, men det är olika beroende på om han är förkyld t.ex då han kräks mer överlag.

Har även märkt att han kräkt med en gång då han fått i sig en liten smula macka, men vet inte om det beror på svälgreflex som är knepig eller om det är någon allergi.

• crazy hannah

Tack kavat ...

Bra att du skrev där att de kan fortsätta kräkas sedan, så man inte dömmer ut allt för snabbt liksom.

kram o tack

• crazy hannah

HUr ser statistiken ut för lapp test på sjukhus? spännande att veta. Kram

• crazy hannah

Gahh ringde näl idag för att dubbelkolla så att vi verkligen hinner göra patchtesten innan den 1 juli då vi skall in, men icke GAHHH suck... faaaan

• crazy hannah

ELI: Skillnade är väl mest  att det har märkts på dem med att de böjjer sig bakkåt och skriker extremt mkt inte bara ett hysteri utbrott som brukar komma när de är lite äldre. När mina barn var mindre trodde de först kolik efterson de skrek under vissa perioder, gabriel min äldste kunde skrika hysterisk ca 5-7 timmar effektiv tid men portionerat under dags dygnet, däremallan var han en nöjd och glad kille. Min minste son Alexander skrek lite mindre (4-6 h)men hade kaskad kräkningar samt var missnöjd nästan hela tiden.

Ett typisk tecken på ont skrik är när de böjjer sig bakkåt, och krampar i magen liskom, men det beror helt på vilken ålder man snackar om. Detta är små barn, när barnen börjar bli större kan man se det mer på att de håller sig för magen och säger att de vill bajsa eller att de inte vill bajsa.

men mina barn har bara skrikigt när de var upp till 6 månader och min minste kille har en gång råkat få i sig mjölk, då skrek han under kvällen och han ville bli buren. Dagen efter mådde han bättre igen.

kram..

• crazy hannah

jag har fått tips om att smörja in med mjugörande salva runt munnen innan mat, för ibland kan det handla om en irritation på huden eller något sådant.. Värt att prova vid prickar runt munnen kasnke?

Kram

• crazy hannah

Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram

Svar på tråden Allergitråden