Inlägg från: crazy hannah |Visa alla inlägg
  • crazy hannah

Allergitråden

Tänkte på en sak... Alexander har nu i 2 veckors tid ätit nexium för att kunna äta vanlig mat utan att kräkas, men då han nyligen gjorde ett posetivt allergi test då han reagerade mot havre vete råg mjölk och soja. Sedan han började med nexium har jag märkt att han är mycket mer känslig mot ex en brödsmula d¨han reager med ont i magen m.m

Kan det vara så att han med hjälp av kräkningarna rensat ut de han inte tålt? Och därför inte längre tål "lika mkt" ?

(kopierade in samma fråga från reflux tråden då det berör båda delarna)

(Nexium är ett läkemdel som tar bort syran från magen vilket gör att barnet slutar att kräkas.)

Kram Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Hej...

Börjar få riktigt ont imagen av att veta att Alexander börjar på dagis om 2 veckor.

Försöker skriva ihop ett papper om vad som gäller för honom med både mat och matrutiner samt all hygien m.m

Men det är ju jätte svårt.

Har inte fått någon "Skola" alls inom allergi världen då han är nydiagnotiserad. Men det viktigaste är väl att han är avskärmad från andra barn, sitter kvar i matstolen tills de andra barnen har tv'ättat händerna samt personelen har torkat av och golvmoppat alla ytor under bord m.m (kan jag kräva att detta görs?). Att han har personlig haklapp, och att han tvättar händer m.m vid personalens handfat.

Sedan skriver jag en massa om att han äter rismjölsblandat vatten tillsammans med neocate och sådan grejjer som endast gäller alexander. T'änkte även ha med en lista på¨ongridineser som är smygande i innehållsförteckningarna men kom på att jag själv ännu inte har ngon aning. Nån som vet nån bra siida? Han är allergisk mo mjölk, havre, vete (vetestärkelse), råg och soja(även sojalecitin). HAn skall ej hellre äta ägg eller fisk.

Har nån av er skrivit en sådan här lapp innan och isåfall ge mig tips =)

Allergi läkaren skall komma och föreläsa om hans allergier och allt detta men hon har semester och är inte till baka på jobbet förren i slutet på augusti, dessutom har hon sälkert inte tid med en gång att komma till Uddevalla.

Jag antar att jag kommer med neocate burkar sj'älv eller skall förskolan beställa detta?

Mvh Hannah Tacksam för råd o tips =)

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Vi har än sålänge inte fått någon form av intyg alls... SUCK, men har tfn tid med läkaren p¨mådag och skall kräva detta.

Ha rinte fått nån info alls om detta med allergi.. Man borde få gå på kurs eller nått... GAHH

Tack för svaret--

kram

• crazy hannah

Ni är underbara!!!!

Tack  så jättemkt för all hjälp, blir nästan lite tårögd, man känner sig så lost på området och det är så skönt att ha er expertis i ryggen.

Ang varför ahn får rismjöl och neocate (som välling) är för att han ännu inte kan äta mat alls, tanken är att jag har hunnit testa att ge honom potatis till fsk starten och han behöver ju mer mat än en potatis under dagen. Däremot så skulle jag ju kunna göra färdigt rismjölsblandningen hemma och ta med till fsk.

jag har turen att hans storebror går på dagis och han var mjölkallergisk och jag vet att de var väldigt duktiga på att hantera det då. Jag har pratat lite kort om hans allergier och hans tillstånd med dem så det är de förberdda på. Som tur är så har de kokerska på dagis som är jätte duktig, hennes barn var glutenintoleranta sp hon har tänket liksom.

jag oroar mig mest för hygien m.m men skall skriva upp på det sätt jag fått tips om här. De gömda allergena ämnena m.m btw nån som har en sådan lista eller vart får man tag pådet? eller förresten har inte hunnit kolla utanallt.bloggen än kasnke står där.

Är så jobbigt att inte vet ahur allergisk han är, i dagsö'get äter han ju som sagt inget och vi har ev märkt reaktioner på så små grejjer som någon smula hit & dit som han lyckas hitta på golvet, efter han slutade kräkas har han vart mer ledsen och han har blivit förstoppad igen trots movicol varje dag, tror ahn inte längre får upp det som han inte tål . Kanske är det tänder på g, hoppet är väl det sista som överger en? =)

Imorgon skall han få sin första potatis smakis. Jag gissar på att jag börjar väldigt försiktigt med kanske en eller två teskedar. Introduktionen skall pågå i typ  2veckor om jag minns rätt och om jag sedan skall provocera med saker som patchtestet säger att han inte tål skall det testas i minst 4 veckor.

Skall iaf bli skönt att förhoppningsvis kunna börja med allergifro mat till Alexander så att han kommer någonstans i sitt ätande. Egter potatisen blir det nog potatis och palsternacka, för att dean testa kokt morot, allt med inrådan av dietisten såklart.

Tack så jättemkt för all hjälp med brevet til fsk, nu skall här författas. Kanske man skall bli författare?? =)

Kram på er och TACK

• crazy hannah

Kanon skall kolla dina bloggar också =)

Jo tanken är att han skall introduceras med sådant vi vet att han tål, provokationen är säkert först om nått år eller så gissar jag... Det tänker jag inte göra just nu iaf... Just nu är det fokus på att abra kunna äta fast föda. Är lite nervös, tänk om han kräks eller blir jätte ledsen m.m Suck, men men det har nog gått så lång tid och vart så mkt problem med maten att det är jag som är lite nervös =/.

Läkaren ringer ju på måndag så det känns bra..

TACK ÅTER IGEN!!!!

• crazy hannah

Snutten: Till en början kommer de på dagis endast få ge honom potatis och välling. Efterhand när jag introducerat hemifrån kommer jag att fylla på deras relevanta lista. JAg kommer skicka med vad han inte antas kommer att tåla, så de har koll på de sakerna om han skulle få sig någon annans mat t.ex.

Stackars Alexander vilken ensidig kost han komemr få till en början (visserligen är väll inte väling i 1 år nått bättre alls) men jag hoppas på att vi nte stöter på en massa symptom och jobbigheter på vägen.

Potatis imorgon då... spännande...

Kram på er

• crazy hannah

Så sant så sant!!! Får tänka på det sättet istället..

Tror den största ingrediensen i allt detta är TÅLAMOD!!! .. inte min starka sida men det får jag lära mig.. =)

Kram på er & TACK

• crazy hannah

Tack, ja det var smart. .. Då testar jag nog imorgon istället, skall på kalas o grejjer idag och skall inhandla potatisen först i eftermiddag. Dessutom vet man ju aldrig om han råkar käka smulor och skriker på kvällen av den anledningen. Bättre o vänta tills imorgon...

Det rä svårt med en ett åring som äter allt han får tag på men inte tål nått.. hahah

• crazy hannah

Hej såg någopn fråga ang neocate.. den kostar ca 580 per burk men jag tror inte man kan köpa den någon annan stans än med recept..

Den skall vara helt allergi fri om jag fattat det rätt..

mvh Hannah

• crazy hannah

Mummy40: Fick reda på igår att vi har gemensamma bekanta, du vet säkert vilka jag menar.. Bor  väl i samma stad tillochmed?  Träffas någongång kasnke ?

mvh  Hannah

• crazy hannah

Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram

• crazy hannah

Tack... men vågar ännu inte tro på något alls.,..
    Men tack

Kram

• crazy hannah

Alexander har vart "ren" i  6 månader, han åt efter 1 månads ålder profylac och sedan neocate ungefär vid 5 månader. Han har tidigare inte ätit något annat då han spytt av allt. Han är 1 år idag

Kör på väldigt fördsiktigt, lä'karen tyckte att jag skulle introducera/provocera(?) under två veckor, så idag och igår har han testat potatis. Håller mig borta från det som han inte skall tåla tills jag märker att fast föda överhuvudtaget funkar.

kram på er

Kavat skrev 2010-08-02 20:03:45 följande:
    Oj, ja det var lite olika meningar... Förstår att du blir förvirrad. Men jag tror ändå att det är bra att ha tagit bort allt en tid för då är det lättare att provocera och vet. (Vet dock inte hur länge han varit "ren"? Egentligen ska man väl vara det minst 2 veckor för att vara hyffsat säker.)

Jag hade börjat provocera med det jag trodde mest fungerade. Och låt det ta lite tid så att ni säkert vet. Känns som att det är konstigt att han visar på allt på patch, men samtidigt eftersom ni misstänker allergier från början så är det säkrast att faktiskt göra det ordentligt så att ni vet. Min son fick ju inte klockrena reaktioner på allt han inte tål på patch, men vi märkte ju tydligt när vi provocerade.
    Kram och hoppas att det går bra!
    & TACK
  • crazy hannah

Hej, okej nu kommer jag låta lite paranoid men...

Eftesom han reagerade på allt på patchtestet och även cellulosan så sa nu min läkare att han inte är allergisk, som jag skrivit tidigare här.

MEN, hur kan han veta det. För om testet hade gjorts rätt (om han alltså inte hade reagerat på cellulosan) så kan det ju iaf ha visat posetivt. Fattar ni hur jag menar.

Det kan ju lika gärna vara så att han är allergisk men att även cellulosan visade posetivt, eller att något annat födoämne hade visat posetivt iaf.?

Jag känner mig lite rädd inför introduktionen skall jag erkänna.. GULP

Hoppas ju såklart på att läkaren har rätt... men det fattar ni nog..

kram

• crazy hannah

Hej...

Har någon receptet på gröt som man gör med Pauma Minut ris och neocate?

Kram på er alla

• crazy hannah

Håller alla tummar och tår jag har......

Kram

• crazy hannah

Fick äntligen tag på necate+pauma ris receptet idag... Fick ringa och fråga dietisten på näl...

Här är det iaf om nån behöver det..

2 dl vatten
    ½ dl pauma ris

Koka ihop
     rör ner 6 mått neocate

Kram på er

• crazy hannah

Kan detta vara normala blöjjeksem ? Detta blossade upp idag det är som extremt röda prickar som är upphöjda. Dessa finns på hela rumpan och på pungen, ville inte ha hela bilden med och det är jätte dålig upplösning sorrry...
    Han fick ev i sog mmjölk igår då han sög på brorsans pipmugg fylld med mjölk..

Kram
  • crazy hannah

Ja så kan det kasnke vara han har några sådanna blämmor vid munnen också men inte i munnen. Han hade en med en ljus blåsa i i mungipan antog att det var munsår, men kanske inte...

Hmmm

• crazy hannah

Hej...

Nu när äntligen barnen blivit allergi fria så är det kanske min tur SUCK,,,

Lite frågor om glutenintolerans...  Skall på måndag göra en sigmoideoskopi för att utreda mina symptom=

diarre i över fyra veckor ca 3-5 gr per dag med något undantag
    viktnedgång utan anledning ca 7 kg på 3 månader och 13 på 9 månader
    nedstämdhet
    trötthet
    uppblåst mage sedan diarrerna startade
    magkramp
    ont i magen mer efter mat (med gluten i) tills jag gått på to eller till jag f¨tt pruttat klart

har säkert glömt nått men ändå--

Igår testade jag själv att äta helt glutenfritt och upplevde förbättring med en gång var det bara en slump d¨det kändes som att problemen snabbt gick över eller kan det faktiskt ha hjälpt så snabbt. Jag bajsade endast en gång i går och då var det n'stan normalt, hade bara lite ont i magen precis innan jag gick på toa på kjvällen. visserligen var det D imorse...

Nån som vet hur snabbt en glutenfri kost kan hjälpa samt utreds glutenintolerans vi sigmoidseoskopi? eller tror läkarna kasnke mer på ibs eller nått liknande.. ?

TAcksam för svar/förslag/råd/

//Hannah

Svar på tråden Allergitråden