• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-07-09 22:11:12 följande:
    Mela: Låter som att det kommer bli jättebra.

Är bara att ta ett liknande möte med de som lagar maten för att gå igenom vad som funkar eller inte, om inte annat för att ni ska känna er lugnare.
    Ja det känns verkligen mycket lugnare för oss nu. Dessutom finns det redan en äggallergiker även fast han inte är lika allergisk. Dessutom har de/har haft både mjölk och sojaallergiker. Och för inte så länge sen var en av deras barn multiallergisk, dock ej hon heller lika allergisk som vår dotter. Sen har dotter fler allergier men de kommer knappt märkas i förskolan, de serverar inte så mycket av avocado, skaldjur, kiwi, passionsfrukt, kakao osv.

Hmm, där sa du något. Jag har varit helt inställd på att jag nu får vackert sitta här hemma och vara nervös. Det skulle onekligen lugna mig att få träffa de som lagar lunchen. Ska kontakta rektorn på måndag för besked hur jag kommer i kontakt med köket! Tack.
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2010-07-09 21:58:27 följande:
    Vill gärna dela med mig om hur det blev med dotterns förskola. Hon ska börja i augusti och nervös som jag är har jag bett om möte med avdelningspersonal och rektorn. Mötet gick bra, de var lättade över att det dottern åtminstone tål gluten och sädeslag, de hade fått för sig att hon var även allergisk mot dessa. Vi koncentrerade oss på de olika riskmomenten som finns och hur vi skulle göra för att det skulle bli så bra som möjligt för dottern, oss föräldrar och för förskolan (personal + de andra barnen).
    De lyssnade och gick med på alla mina önskelmål förutom en. De kommer inte sluta servera kokt ägg till mellanmål, men vi kom överens om att vi bestämmer en dag i veckan då dottern inte äter mellanmål på förskolan och dem dagen kommer de andra barnen få ägg. Samma kväll ska dotterns avdelning storstädas. Personalen ska få extra städutrustning, inför lite nya städrutiner osv. De kommer att vara mycket noga efter att äggmat serverats att alla kläder med spill ska bytas för att minska risk för kontamination. Dottern kommer aldrig att vistas på de andra avdelningarna (vilket annars sker ibland tex vid öppning/stängning och personalbrist). Och dottern kommer få egen plats vid bordet med en personal brevid sig och inget annat av barnen inom räckhåll (vi vet ju alla hur snabba barn kan vara att dela med sig eller smaka av varann). Vi har tillsammans gått igenom allt (mat, tvålar osv.) för att se vad dottern inte tål och jag har skrivit ihop en lång "godkänt-lista" till förskolan så att de snabbt kan kolla vad dottern får äta.
    Det känns så mycket bättre för mig nu. Vi har verkligen gjort allt vi kan för att minska riskerna. Och förskolepersonalen vill gärna förstå och kommer själva med bra synpunkter och förslag. Nu är min enda oro lunchmaten. Den lagas på annat håll av personer som inte känner min dotter, för de är dottern bara en lista med allergier. Jag är lite orolig för hur noga de kommer att vara. Inte så mycket för ägg längre, det verkar som att det mesta är äggfritt redan, utan mer för mjölk, soja och sojasläktingarna/baljväxter.
    Jag har lämnat en lång lista till köket på vad J får och inte får äta. Nu är det mycket enklare att göra det genom att använda sig av ICA's lathundar.

http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_18/ImageVaultHandler.aspx
     finns före både mjölk, gluten och soja.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • maribel
    Mela78 skrev 2010-07-09 22:19:57 följande:
    Ja det känns verkligen mycket lugnare för oss nu. Dessutom finns det redan en äggallergiker även fast han inte är lika allergisk. Dessutom har de/har haft både mjölk och sojaallergiker. Och för inte så länge sen var en av deras barn multiallergisk, dock ej hon heller lika allergisk som vår dotter. Sen har dotter fler allergier men de kommer knappt märkas i förskolan, de serverar inte så mycket av avocado, skaldjur, kiwi, passionsfrukt, kakao osv.

Hmm, där sa du något. Jag har varit helt inställd på att jag nu får vackert sitta här hemma och vara nervös. Det skulle onekligen lugna mig att få träffa de som lagar lunchen. Ska kontakta rektorn på måndag för besked hur jag kommer i kontakt med köket! Tack.
    Låter som ni har en bra förskola och en förstående personal
    Samma problem här, vår son börjar förskolan i aug och är jätteallergisk mot ägg och mjölk, vete. Får kraftig reaktion om någon nuddar hans hud och har spår av detta på händerna. Har också haft möte med förskolan men som kändes bra till en början tills en fröken sa " bara ni förstår att misstag kommer ske. Maten lagas även på ett annat ställe men jag har pratat med köket där och de lovade att använda separata kokkärl till hans mat. Blir dock lite orolig att det blir något slarv då min dotter går på samma dagis och hon fick en vanlig pannkaka en gång trots hennes allergier .
  • Kavat

3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-09 23:38:56 följande:
    3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.
    guar gum kan man hitta om man läser innehållsförteckningarna på engelska Flört

De flesta baljväxttillsatserna heter något med "gum" på engelska
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-07-09 22:27:47 följande:
    Jag har lämnat en lång lista till köket på vad J får och inte får äta. Nu är det mycket enklare att göra det genom att använda sig av ICA's lathundar.

www.ica.se/ImageVault/Images/id_18/ImageVault...
     finns före både mjölk, gluten och soja.
    Tack, ska kolla lathundarna senare idag. Har i dagsläget sammanställt lite olika listor till dagis. Listan på godkända livsmedel är tre sidor lång, listan på icke godkända är även den tre sidor lång. Jag har med alla olika orden för mjölk (som jag sammanställt från olika källor på nätet bla bloggar från er här i allergitråden) som blev en A4 sida med två kolumner, en sida för soja/baljväxter samt tillsatserna och en halv sida för ägg.
  • JPL
    Mamsie skrev 2010-07-09 09:15:17 följande:
    Jag kastade ut en fråga för ett tag sen, men ni vet ju hur det är: tiden går och tråden går vidare i rasande takt under tiden. Tur det finns "Gå till senast skrivna"-funktion
    Va? Var?!
  • JPL
    JPL skrev 2010-07-10 10:50:25 följande:
    Va? Var?!
    Hittade det, har letat på helt andra ställen förut. Men tack!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-07-09 23:38:56 följande:
    det är sällan guarkärnmjöl finns utskrivet står oftast E412 då. 

Jag har varit i kontakt med ICA om att de inte har med sorbet och isglass på sojalistan. de skulle uppdatera den till nästa tryckning. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden