• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    LeiasMamma skrev 2010-07-12 15:19:51 följande:

Hejsan!

Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.

Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??

Tack på förhand!!

Min son har allergi mot ägg, soja, mjölk, vete, havre, råg, korn. Det enda som visar på RAST är ägg. Men sädesslagen visar på patch/lapptest. Så säkra är testen absolut inte! Men det är ju just därför man utesluter och provocerar, man ska alltid gå på eventuella reaktioner i första hand!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-12 08:43:36 följande:
    Puffar lite för min fundering över havren och passar på att fråga om något av nedanstående är vanligt att vara allergisk/överkänslig mot?
    havre
    riskoncentrat (rissirap, risolja, risstärkelse, rismjöl, kalcium, stabiliseringsmedel (karragen)), förtjockningsmedel (xantangummi, pektin, agar),
    malen vaniljstång,
    vanilj-arom,
    havsalt,
    färg (betakaroten),
    probiotisk syrakultur (Bifidobacterium BB12™, Lactobacillus acidophilus LA5™, Lactobacillus rhamnosus Lc 705).
    (Innehållet i Yosa vanilj, tänkte ifall det kan vara något annat än havren han reagerade så starkt på)

Tack på förhand!
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

Hej!
    Svårt att säga något när man inte vet allt han äter, men eftersom du misstänker youghurten så utgår jag från att det var det enda "nya" han åt och det enda med havre som han får i sig?

Min son är jätte allergisk mot havre! Liksom många andra saker. Vanligt? Nje, inte jätte vanligt, men det utesluter absolut inte att man kan vara allergisk mot det. Har en kompis vars son "bara" är allergisk mot fisk och havre. Sen är det väl, om man ser till de som hänger här i trådarna, vanligt att de inte tål mjölk heller och kombinationen mjölk, ägg, soja, vete, havre finns hos en hel del barn. Det är alltid lurigare när det är fler saker som inte tåls. Tyvärr har havreallergierna ökat efter att alla havreprodukter kom. Innan så var det sojaprodukter som valdes istället för mjölk och nu ska man ju helst välja havre, ris, kokos istället och i och med att det görs mycket havreprodukter så ökar havreallergierna..

Har du provat att ge honom enbart havre och sett om han reagerar? För när man ger något med en massa ingredienser så är det givetvis jätte svårt att veta vad han reagerar på, även om det kanske är troligast att det är just havren. Men man kan vara allergisk mot det mesta egentligen... Så mitt råd är att vänta tills han mår bra igen och sen ge honom LITE! havre, t.ex ett par havregryn, som kokas något till "gröt" i vatten i micron på en sked.  Viktigt är ju då att ni inte ger honom något annat nytt och att han mår bra i övrigt.
  • 2små2stora
    Smileycat skrev 2010-07-12 18:57:18 följande:
    Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..
    Magont, kräks ibland, lös grusig avföring och hon är allergisk mot mjölk soja och baljväxter. Och troligen gräs också.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-12 21:05:09 följande:
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

Hej!
    Svårt att säga något när man inte vet allt han äter, men eftersom du misstänker youghurten så utgår jag från att det var det enda "nya" han åt och det enda med havre som han får i sig?

Min son är jätte allergisk mot havre! Liksom många andra saker. Vanligt? Nje, inte jätte vanligt, men det utesluter absolut inte att man kan vara allergisk mot det. Har en kompis vars son "bara" är allergisk mot fisk och havre. Sen är det väl, om man ser till de som hänger här i trådarna, vanligt att de inte tål mjölk heller och kombinationen mjölk, ägg, soja, vete, havre finns hos en hel del barn. Det är alltid lurigare när det är fler saker som inte tåls. Tyvärr har havreallergierna ökat efter att alla havreprodukter kom. Innan så var det sojaprodukter som valdes istället för mjölk och nu ska man ju helst välja havre, ris, kokos istället och i och med att det görs mycket havreprodukter så ökar havreallergierna..

Har du provat att ge honom enbart havre och sett om han reagerar? För när man ger något med en massa ingredienser så är det givetvis jätte svårt att veta vad han reagerar på, även om det kanske är troligast att det är just havren. Men man kan vara allergisk mot det mesta egentligen... Så mitt råd är att vänta tills han mår bra igen och sen ge honom LITE! havre, t.ex ett par havregryn, som kokas något till "gröt" i vatten i micron på en sked.  Viktigt är ju då att ni inte ger honom något annat nytt och att han mår bra i övrigt.

Tack för svar!

Ja, yoghurten var det enda nya han fick vid tillfället. Han reagerade på pannkakor gjorda på havremjölk tidigare men då fick han inga utslag runt munnen (inte vad jag minns iaf) och vi trodde då det berodde på äggen och tänkte inte mer på det.

Utslagen runt munnen hade bleknat men blossade igår upp igen. Det enda han fick annorlunda då var lite bröd (som innehåller havrefibrer, såg jag sen) men det har han fått förut utan utslag. Kan det vara så att han reagerade starkare denna gång för att utslagen inte gått bort helt?  Han blev hård i magen också men det är inget ovanligt, det blir han alltid dagen efter han ätit lite bröd...

Känns som om man överanalyserar allt nu, tänk vad enkelt det vore om det fanns ett tillförlitligt test som kunde tala om alla ev allergier så man slapp grubbla sig grön..!

Har aldrig gett honom rent havre men ska absolut göra det när han är bättre igen!

• ViFrånLandet

Funderar lite över det här med lapptest också, har läst några gånger att en del gjort det hemma.. Om man får en reaktion då, räcker det som "bevis" för läkare eller är det mest för en själv..? Hur gör man, vet ni har länkat förut men hittar den inte nu? Skulle vara så smidigt om man hann få lite mer klarhet i vad sonen kan och inte kan äta innan han börjar hos dagmamman om en månad...

• Smileycat

Vet inte om de skulle ta andra prover oxå, men läkaren sa att det definitvt "såg ut att kunna vara celiaki" det var det första han kom att tänka på, bla då Liam har så typiska drag av det..
    Smala armar, hålögd, revbenen syns väääldigt tydligt men han äter bra, bättre än storasyster men har dock en liten kula -inte alls stor som "afrika-barn" men ändå det där utseendet..

De pratar bara om blodprover nu ( vet ej exakta vilka ännu, det kan ju vara fler saker de kollar), och läkarbesök för mer grundligt senare då de har mkt uppbokat nu tyvärr, men läkaren undrade på en gång varför vi inte hade kollat upp han innan då han haft så dålig tillväxt?
    Men han var pyttig när han föddes men det var storasyster oxå, jag får helt enkelt små barn men hans kurva har varit dålig, men då har han haft såå många vändor nu som han är sjuk..
    Han får inte vara frisk långa perioder, men innan har han varit "världens gladast kille", det är han nu oxå men nu är det mammamammamman och bära, bära o bära som gäller.. och den här killen sprang omkring innan hans ett års dag, han har inte tid o vara still med två systrar som härjar runt
    så det är mest nu när man inte känner igen honom längre som man reagerar faktiskt, innan har han alltid alltid varit glad lixom
    Vad är lapptest?
    Astma har hans pappa, och min bonusdotter behandlades för det när hon var yngre men troligtvis växt bort nu.. Han har knappt eksem alls, utan mer torr hud och kan få ngn liten prick om man slarvat med minderm eller så.. Ebba har ngt mer, nu är hon full av prickar osv..
    Självklart tänker jag mkt på att det kan vara allergier då sambon har en hel del sånt oxå och min syster mm.. men inget jag märkt av annrs då barnen verkar må bra,( förutom Liam nu då) eller iaf har mått bra..

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-07-12 09:25:04 följande:
    Snutten: Då har ni samma som här... min enda tanke är att kanske försöka få en nebulisator så ni verkligen kan öppna upp innan Seretiden så den verkligen kommer ner dit den ska. S blir mer och mer lik C i sin astma så ...
    sjunger för mig själv och håller för öronen, hårt! JAg är väl korkad men hon låter aldrig särskilt obstruktiv, inte pipig eller så. Mer att hon hostar och harklar sig. Jag fattar ju att det är astma symtom men de är ju inte så akuta, eller vad man ska säga. Suck! Får väl ta upp det med A-C i september när vi ska dit. Det funkar ju rätt bra bara hon får 3-4 puffar seretide. Förut fick vi ju extremedicinera en massa trots 800 pulmi, det gör jag ju inte nu men jag kan inte heller skära ner seretiden mer. Jag vill SÅ gärna att hon ska vara frisk. Gråter en skvätt...
  • myran82
    cofiepropp skrev 2010-07-12 12:43:26 följande:
    Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    BVC vet inte... VET NI hur man går tillväga??
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?
    Vi ringer till postens logistik, säger att jag vill ha sonens mat hemlevererad och de frågar efter personnummer osv. Tar några dagar sen kommer de hem med maten.
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-07-13 11:44:20 följande:
    sjunger för mig själv och håller för öronen, hårt! JAg är väl korkad men hon låter aldrig särskilt obstruktiv, inte pipig eller så. Mer att hon hostar och harklar sig. Jag fattar ju att det är astma symtom men de är ju inte så akuta, eller vad man ska säga. Suck! Får väl ta upp det med A-C i september när vi ska dit. Det funkar ju rätt bra bara hon får 3-4 puffar seretide. Förut fick vi ju extremedicinera en massa trots 800 pulmi, det gör jag ju inte nu men jag kan inte heller skära ner seretiden mer. Jag vill SÅ gärna att hon ska vara frisk. Gråter en skvätt...
    Jag vill SÅ gärna att hon ska vara frisk. Gråter en skvätt... <------ den där känslan delar du med dom flesta mammor skulle jag tro, och tårarna också för den delen
  • trållmor
    susieQ skrev 2010-07-12 15:08:14 följande:
    Hur många dagar kör ni när ni introducerar nåt nytt? Tråkigt att hon reagerar så starkt på potatis :-/ Jag känner att jag inte riktigt kommer loss med Olofs mat, och när jag väl fixade med gröten så blev det bakslag. Hur länge kan de egentligen leva på bara neocate? Ska testa med pama minutrisgröt imorgon tänkte jag för nu har utslagen efter bovetet gått tillbaka. Men vår situation är nog lite som er Trållmor, det är mer fruktbart att tala om vad Olof tål än vad han inte tål. Just nu tål han Neocate Vill ju ge honom nån frukt också och hade tänkt börja med banan eftersom att det kan funka bra som mellanmål om man ska nånstans. Men det kanske är bättre att börja med något annat?
    Jaja, det är skönt att det är mitt andra barn. Första dottern var helt ointresserad av mat så hon levde på i princip bara bröstmjölk tills hon var över året så jag har lärt mig att inte ha så mycket ångest över barn som inte äter.
    Vi har kört på max tre dagar, oftast har vi introducerat i två dagar bara, för hon får så snabba reaktioner tyvärr. Banan gick inte alls förut, utan det är nu på slutet som hon kan smaka lite men inte mer. Allt annat slukar hon. Jag missade ju att säga att hon verkligen älskar sina majskrokar, och slänger sig efter påsen när vi tar fram den

Tål inte Olof ris? För då kan ni koka gröt på rismjöl
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden