• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Snutten skrev 2010-07-14 22:12:43 följande:
    Snabb reaktion är om det visar sig inom 30 min. Det brukar oftast vara kräkningar, nässelutslag, andnöd m.m.
    Okej, då vet jag - tack!
  • ViFrånLandet
    crazy hannah skrev 2010-07-15 13:33:51 följande:
    Hej, det gick inte alls bra idag... såhär blev provsvaren...

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

(ett + betyder svag reaktion
    ++ betyder stark reaktion)

Det konstiga var att han även reagerade stakt på celluslosa som är testet. Sköterskan kunde däeför inte svara på hur tillförlitligt provet är men att han skall hållas helt ren från dessa ämnen tillsvidare.

Jahopp vart börjar man? Suck...
    Det var en del men du ska se att det går kanon bara ni kommer in i det, det verkar vara många här i tråden som kör "utan allt" och de lever ju och mår bra =) Lycka till!
  • crazy hannah

Tack alla...

Men jag blir lite förvirrad. Hur säkra är dessa test egentligen(patchtest alltså), det känns inte tillförligt eftersom han reagerade på de tomma rutorna och på testrutan också..? Borde man kolla upp detta igen det är ju tråkigt att han skall äta utan allt när han kanske har fått ett feltest. Kan det vara så att han helt enkelt har känslig hy? Eller griper jag bara efter halmstrån nu`?

Kram på er o tack för att ni finns

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • 2små2stora
    crazy hannah skrev 2010-07-16 13:13:30 följande:
    Tack alla...

Men jag blir lite förvirrad. Hur säkra är dessa test egentligen(patchtest alltså), det känns inte tillförligt eftersom han reagerade på de tomma rutorna och på testrutan också..? Borde man kolla upp detta igen det är ju tråkigt att han skall äta utan allt när han kanske har fått ett feltest. Kan det vara så att han helt enkelt har känslig hy? Eller griper jag bara efter halmstrån nu`?

Det kanske är klistret på tejpen/plåstrena han reagerar på?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Mela78
    crazy hannah skrev 2010-07-16 13:13:30 följande:
    Tack alla...

Jag har inget svar på din fråga, men kan berätta hur dottern reagerade på ett hemgjort lapptest. Hon fick negativ på allt. Det hon reagerade på var NaCl och tejperna. Hon har fortfarande flera månader senare märken kvar på några ställen efter tejpen jag använde..
  • kvasiintellektuell

finns det nån celiakitråd?

• ViFrånLandet

Hej, nu kommer jag med en fråga igen...

Kan man testa annat än mat på lapptest? Eller är det blodprov som gäller för det? Sonen reagerar på både hund och katt men det visade inget på prick (även fast han har snabb reaktion på hund, det sätter sig på andningen ganska omgående). Spelar egentligen ingen roll om vi får det på papper men när vi ändå håller på att utreda annat tänkte jag om man kan testa det samtidigt, om nu lapptest ens blir aktuellt.

• Kavat
    kvasiintellektuell skrev 2010-07-16 17:00:22 följande:
    finns det nån celiakitråd?

Kolla i min pres!
  • LindaLampa

Hej!
    Jag undrar om någon kan komma med råd - min son på 15 månader har ätit torsk vid 3 tillfällen, första gången spottade han ut det så jag vet inte hur mycket som gick ner, men andra och tredje gången svalde han en del och vid båda dessa tillfällen började han kräkas efter ca 3 timmar. Han kräktes i 3-4 timmar, efter det var han helt slut och hade dålig aptit hela dagen efter. Det är ingen magsjuka som härjar och jag känner mig ganska så säker på att det är torsken han reagerar på.
    Är det någon annan med erfarenhet av fiskallergi? Hur "allvarligt" är det? Kan det växa bort? Ska vi undvika all fisk till honom? Han har ätit lax och det har gått bra, men ska vi ändå undvika det?
    Jättetacksam för svar, är så orolig för min lilla pojke.

Svar på tråden Allergitråden