• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-07-13 21:25:09 följande:
    Solig Härligt att höra att det verkar gå åt rätt håll!
    Tack! Jag glädjer mig så att se hans hy bli klarare. Det har varit så mycket oro. *tårögd* Inte för att jag vill ropa hej än, men någonting måste ju hända. Och jag vill verkligen verkligen att han ska bli bättre utan jag behöver sluta amma.
  • Kavat
    Smileycat skrev 2010-07-12 22:42:09 följande:
    Vet inte om de skulle ta andra prover oxå, men läkaren sa att det definitvt "såg ut att kunna vara celiaki" det var det första han kom att tänka på, bla då Liam har så typiska drag av det..
    Smala armar, hålögd, revbenen syns väääldigt tydligt men han äter bra, bättre än storasyster men har dock en liten kula -inte alls stor som "afrika-barn" men ändå det där utseendet..

De pratar bara om blodprover nu ( vet ej exakta vilka ännu, det kan ju vara fler saker de kollar), och läkarbesök för mer grundligt senare då de har mkt uppbokat nu tyvärr, men läkaren undrade på en gång varför vi inte hade kollat upp han innan då han haft så dålig tillväxt?
    Men han var pyttig när han föddes men det var storasyster oxå, jag får helt enkelt små barn men hans kurva har varit dålig, men då har han haft såå många vändor nu som han är sjuk..
    Han får inte vara frisk långa perioder, men innan har han varit "världens gladast kille", det är han nu oxå men nu är det mammamammamman och bära, bära o bära som gäller.. och den här killen sprang omkring innan hans ett års dag, han har inte tid o vara still med två systrar som härjar runt
    så det är mest nu när man inte känner igen honom längre som man reagerar faktiskt, innan har han alltid alltid varit glad lixom
    Vad är lapptest?
    Astma har hans pappa, och min bonusdotter behandlades för det när hon var yngre men troligtvis växt bort nu.. Han har knappt eksem alls, utan mer torr hud och kan få ngn liten prick om man slarvat med minderm eller så.. Ebba har ngt mer, nu är hon full av prickar osv..
    Självklart tänker jag mkt på att det kan vara allergier då sambon har en hel del sånt oxå och min syster mm.. men inget jag märkt av annrs då barnen verkar må bra,( förutom Liam nu då) eller iaf har mått bra..
    Det låter i alla fall som ni får bra hjälp, och utrett vad det är som gör honom dålig. Jag har oftare hört att "glutenbarn" blir väldigt slöa och orkar inte med. Men trött och slö kan man ju även bli av allergier och andra saker, så det ena utesluter inte det andra.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-07-13 21:02:39 följande:
    Utslagen är mycket rödare i verkligheten. Svårt att få bra bilder på utslag...
    Lurigt. Men i och med att det är vid blöjan så skulle jag ju gissa värmeutslag. Men du får väl se om det går ner och lugnar sig.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-07-13 21:34:40 följande:
    Kan man kväva lapptest då?! Jag vill såå gärna ha ett lapptest till minsta dottern eftersom det  verkar som att hon inte visar positivt på några andra tester och dessutom verkar ha fler allergier än bara mjölk och soja! Men jag har väldigt svårt att tro att våran läkare går med på det ?!
    Vi som bor i västra götaland..vart blir närmast för oss att åka ?!
    Ring direkt till NÄL och fråga om ni får komma dit och om ni måste ha remiss! Våran läkare trodde ju inte oss och vi var välkomna dit upp även utan remiss. Man ska även kunna skriva en egen remiss om det behövs.

Jag tycker allt att man kan kräva lapptest för att få hjälp i allergiutredningen. Men är det sojalectin som hon reagerar på så kanske det vore bra att ta bort det för att se om hon blir bra först, då har ni kanske hittat boven. Tror inte de testar om man "vet" vad det kan vara. Det är ju alltid uteslutning och provocering som gäller i första hand och som är säkrast.
  • ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-07-13 20:49:20 följande:
    Det är den här gröten vi använder www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-...
    Vet inte inköpsställen förutom Apoteket. Maila och fråga!

Jag gör på känn. Ca 0,75- 1 dl vatten, ca 3 msk rismjöl, 3,5 skopor Nutramigen, ca 2-3 msk puré, 1 tsk rapsolja. Kan hända att man ska ha mer ersättning för att det ska bli bra näringsinnehåll, jag är nybörjare. Någon som har åsikter? :)

Det som är bra att gröten blir instant, man behöver inte koka och svalna. Det är just för att sonen ska få i sig allt han behöver som vi ger gröt på ersättning. I nuvarande läge vill jag ger mer än bara gröt på rismjöl och fruktpuré. Just nu har vi iofs uppehåll med Nutra, se mina andra inlägg.
    Åh, kanon! Ska höra på Apoteket redan imorgon, tack för hjälpen!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-07-13 21:32:49 följande:
    Dotterns prickar runt munnen blir bara värre och värre. Under underläppen har de nu börjat gröta ihop sig och det kliar hemskt =( Vad kan man smörja med för att de ska försvinna ?! Hon har ju haft det såhär i över en veckas tid nu! Kan man smörja med mildison trots att det är så nära munnen ?!
    Dessutom är hon jätte förstoppad! Vi måste snart få något mer än bara laktulos att ge henne. Det hade ingen som helst effekt trots att hon fick 20ml om dagen!
    Skulle det vara pga av allergi måste det vara sojalecitinet i vällingen/gröten eller den lilla mängd mjölkprotein som finns i Althéran!

Fresten...någon som vet vart EL I tog vägen ?!
    Har du testat med Locobase Repair? I ett tjockt lager eller någon annan fet kräm som gör att huden skyddas. Smörj innan hon äter och gör rent efteråt och smörj igen.
    Är hon även så förstoppad låter det ju som att hon fortfarande reagerar på något.

EL I, semester?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-07-13 21:42:29 följande:
    Ring direkt till NÄL och fråga om ni får komma dit och om ni måste ha remiss! Våran läkare trodde ju inte oss och vi var välkomna dit upp även utan remiss. Man ska även kunna skriva en egen remiss om det behövs.

Jag tycker allt att man kan kräva lapptest för att få hjälp i allergiutredningen. Men är det sojalectin som hon reagerar på så kanske det vore bra att ta bort det för att se om hon blir bra först, då har ni kanske hittat boven. Tror inte de testar om man "vet" vad det kan vara. Det är ju alltid uteslutning och provocering som gäller i första hand och som är säkrast.
    Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska ge henne istället ?! Enagos går ju bort eftersom vi inte vet om hon tål vete eller inte. Vad kan jag ge henne för välling då?! Vatten+althera+rismjöl kanske!? Vill inte ge henne någon som kan vara stoppande eftersom hon redan är jätte hård i magen =( Men skulle det nu vara sojalecitinet som orsakar prickarna kanske de orsakar förstoppningen med ?! För nu har hon ätit gröt och välling i flera månader..och då borde väl magen sköta sig bättre än såhär?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-07-13 21:44:26 följande:
    Har du testat med Locobase Repair? I ett tjockt lager eller någon annan fet kräm som gör att huden skyddas. Smörj innan hon äter och gör rent efteråt och smörj igen.
    Är hon även så förstoppad låter det ju som att hon fortfarande reagerar på något.

EL I, semester?
    Nej har inte testat den. Ska göra det direkt i morgon!
    Ja magen är långt ifrån bra och har väl varit såhär i flera månader. Igår fick vi hjälpa henne igen med microlax=(

Men jag funderade på det här med vete. Sist vi försökte provocera ( hon blev dessvärre sjuk i samma veva och vi fick avbryta ) så började hon ju vakna på nätterna med massa gaser och bajsade även 1-2 diarré blöjor om dagen. Men inga vidare eksem faktiskt *hurra*
    Men samtidigt undrar man ju om det verkligen är veteallergi eftersom det "bara" var 2 diarré blöjor ( vi gav iofs inga större mängder vete så vi vet ju inte hur hon skulle reagera med mer vete i sig )
    Borde hon inte få mer diarré om det är allergi?!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-13 21:29:26 följande:
     En allergi kan ju bli sämre och sämre, vilket innebär att reaktionerna blir större och större för varje gång. Sen är det klart att finns redan tendenser till eksem kvar så upplever jag att de kommer de lättare på samma ställe.
    Låter lite konstigt att han blir så lätt hård i magen av bröd. Men är han allergisk är det ju inte så konstigt heller förstås.
    Hård mage kan också vara ett allergisymtom och om man tänker steget längre, vad händer när han äter ett par smörgåsar per dag, blir han helt förstoppad då?
    Han äter ganska sällan bröd och har aldrig ätit mer än en halv smörgås så jag har ingen aning om hur han skulle reagera på flera på en dag. Vet inte om jag vill testa heller med tanke på hur hård han blir av bara litegrann...
    Kavat skrev 2010-07-13 21:32:32 följande:
    Jag tror det beror på läkaren. Vissa läkare "tror" inte ens på lapptest.
    Andra kanske tror på det, men sätter ingen diagnos enbart på ett hemmagjort test. Men det ger ju en jätte bra vägledning för en själv. Reagerar de på eget lapptest så tycker jag att man bör kräva ett lapptest hos läkare - som då kan sätta diagnos.
    Pratade med barnmott idag, fanns ingen läkare på plats med sköterskan var trevlig och hjälpte mig. Hon tyckte vi skulle utesluta havren tills vi ska till läkaren i september för att få utreda det hela. Hon fixade även tid till mjölkskolan och pratade med "läraren" om att hon skulle prata om alternativ som inte innehöll havre då han verkar reagera på det. Vi har då verkligen haft tur mer våra allergikontakter, de tar allt vi säger på allvar och gör allt för att hjälpa oss Glad

Men nu svävar jag ut, det jag skulle skriva var att hon (sköterskan) sa att de inte utför lapptest på barnmottagningen utan att man, om det skulle behövas, blir remitterad till hudmott i grannstaden. Hon rekommenderade väl inte att göra ett själv heller men såg inga problem med att testa litegrann på huden. Så jag tror vi ska börja med att testa på huden, underarmen antar jag att är lättast? Efter det provar vi att ge honom ren havre, så där som du tipsade om...

Återigen tusen tack för tips och råd, guld värt att ha erfarna allegiker/föräldrar att fråga!
Svar på tråden Allergitråden